{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.596 visninger | Oprettet:

Generelt problem med for lavt vand - eller bare mig? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg havde sidste år en 19 fod båd, med en 90 hk påhængsmotor som lå i vallensbæk havn. Jeg sejlede en del ture ind i københavns havn og hjem igen, men hele turen ind til københavn, skulle jeg konstant være nervøs for om skruen ramte bunden .. det skete flere gange, fordi der simpelthen ikke var dybt nok og ofte trimmede jeg motoren halvvejs op når jeg var i tvivl .. jeg undrede mig også lidt over hvordan de større både kunne sejle - når jeg havde så store problemer med min lille båd.

Er det et generelt problem eller gjorde jeg noget forkert? - Det tog en stor del af sejleglæden at jeg hele tiden skulle være opmærksom på dybden.

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Generelt problem med for lavt vand - eller bare mig?
  • #1   21. maj 2015 har du ikke kortplotter i (eller et søkort)? den viser dig hvor der er dybt nok.
    jeg sejler der selv meget med min 26 fods og husker derefter ca hvor lang ud jeg skal når jeg sejler i en af de små hurtige uden kortplotter.

• #2   22. maj 2015 Jeg havde ikke kortplotter nej ... jeg sejlede bare. Men det er måske sådan andre gør - simpelthen undersøger hvad dybden er og finder den rigtige rute?

• #3   22. maj 2015 jeps - enten det eller køb sådan en sumpbåd med flypropel bagpå, de stikker kun et par cm smiley

• #4   22. maj 2015 Hmmm Morten.
    Jeg tror du skulle overveje at tage et duelighedsbevis (ikke et speedbådskørekort). Der vil du lære noget omkring at færdes på vandet - jeg synes det virker til at du mangler helt basal viden på det område.
    Ud over den basale viden at man ikke bare uden videre kan sejle der hvor man kan se at der er vand, så er der faktisk nogle regler der skal overholdes...

• #5   22. maj 2015 Det har du uden tvivl ret i - jeg vil dog sige at lige netop med regler der skal overholdes, håber jeg da ikke at der er flere end dem man lære til speedbådskørekort, men det er rigtigt at man stort set intet lære om sejlads i sig selv.
    Grunden til at jeg stillede spørgsmålet var faktisk mest i det tilfælde at jeg skulle ud og købe båd igen, så jeg vidste om det var min bådtype der var skyld i problemet (så ville jeg nemlig være opmærksom på at vælge en anden type næste gang) eller om det er en generel ting med alle typer både ...

• #6   22. maj 2015 søkort... endnu nemmere hvis de er installeret på en plotter eller ipad eller lignende, eller bare en stor smartphone

• #7   23. maj 2015 Kære Morten, køb dig en kortplotter. Københavns havn er lav vandet i mange områder men der er en klart afmarkeret rend som du vi kun se på den kortplotter . Holde dig inde for den og du er oK.

Kommentér på:
Generelt problem med for lavt vand - eller bare mig?

Annonce