11.313 visninger
|
Oprettet:
2 takt eller 4 takt motor {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg går med tanker om at købe en mindre kabinebåd på ca 20 fod. Jeg har hørt at jeg skal købe en med en 4 takt motor på og at jeg ikke skal købe 2 takt, da de udgår?? Er der nogen der kan give mig svar på dette?
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 648
Der findes dog nye moderne 2-takts maskiner som Evinrude E-tec, Tohatsu Tldi, Mercury/Mariner Optimax og Yamaha HPDI.
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 648
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Støjsvag
Lavt brændstofforbrug
Miljøvenlig
Ulemper ved 4-takt:
Høj pris
Høj vægt
Har ikke lige så god acceleration og topfart som en 2-takt (mærkes specielt hvis båden bruges til vandsport)
Kræver en del vedligeholdelse som man ofte skal have en fagmand til at kigge på og mange avancerede dele som kan gå i stykker og blive et dyrt bekendtskab
Har tandrem som skal skiftes
Fordele ved gamle alm. 2-takts motorer:
Lav pris
Lav vægt
Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
Nem at vedligeholde
Kræver service sjældnere end en 4-takt
Ingen tandrem
Maximal acceleration og topfart
Ulemper ved gamle alm. 2-takts motorer:
Støjer meget
Der skal tilsættes 2-takts olie
Lygt fra udstødning
Højt brændstofforbrug
Dårlig for miljøet (og kan derfor ikke godkendes af nyeste regler og sælges vist stort set heller ikke mere)
Fordele ved nye 2-takts motorer (E-Tec, TLDI mv.):
Lav vægt
Miljøvenlig
Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
Støjsvag (ca. samme niveau som en 4-takt)
Lavt brændstofforbrug (ca. sammen niveau som en 4-takt)
Nem at vedligeholde
Kræver service sjældnere end en 4-takt
Ingen tandrem
Maximal acceleration og topfart
Ulemper ved nye 2-takts motorer (E-Tec, TLDI mv.):
Høj pris
Der skal tilsættes 2-takts olie
Kan i nogle situationer lugte lidt mere fra udstødningen end en 4-takt
Alt i alt syntes jeg selv at der er klart flest fordele og færrest ulemper ved de nye 2-taktere og vil derfor anbefale disse.
Specielt Evinrude E-Tec tiltaler mig fordi:
3 års garanti
Serviceintervallet er hvert 3. år eller 300 timer
MEGET kraftigere generator end alle andre 4-taktere, 2-taktere og "nye" 2-taktere
Design (ikke så vigtigt igen, men væsentlig pænere end f.eks. Tohatsu TLDI under 115 hk. og Mercury/Mariner Optimax under 115 hk.)
Se iøvrigt disse:
(link fjernet)
(link fjernet)
(link fjernet)
http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0
Så er der Mercury/Mariner Verado 4-takt som jeg ikke kender så meget til, andet end at de skulle have forbedret præstationerne (acceleration/topfart) så der er på niveau som en 2-takt, men jeg ved ikke om det er noget der bare spiller, i såfald kan man jo sige at alle andre producenter er ret langt bagud i teknologien?
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 35 Svar: 300
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Evinrude E-Tec støjer ikke mere end 4-taktere! Den ryger en lille smule, men det er jo stort set kun i tomgang at det kan lugtes!
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 648
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 35 Svar: 300
hvis jeg nu havde en jetski der bare skulle have start stop start stop så ville jeg overveje 2 takt. Ellers klart 4 takt. du har lavere drejnings moment og du slipper for grim lugt samt du behøver ikke at holde øje med 2 takts olien (som også er en ekstra udgift)
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Emner: 16 Svar: 628
jeg ville vælge en 4 takter til enhver tid
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
Thomas G, fed liste. Derfor vælger jeg 2 takter
2 takt eller 4 takt motor