{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Rådden hæk på glasfiberbåd
  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 194
    #1   7. jan Hej
    Jeg ville nok gøre det på samme måde, har set andre Amerikanere gøre det på den måde, dog tog de kun toppen af i stedet for hele bagenden og brugte en vibrator til at få evt luft ud med og nogle "kugler" i blandingen..

• #2   7. jan ja, ser fint ud har lavet et par hække for år tilbage på den traditionelle måde med vandfast krydsfiner. men skal jeg lave hæk igen så ville jeg da overveje denne metode.

• #3   7. jan Videoen viser jo de tager hele hækken af, så der er vel ikke så meget vundet i forhold til at sætte nyt krydsfiner i?

Men kan man nøjes med at fjerne toppen og skære/suge krydsfineren ud, kan jeg da godt se det giver en pænere reparation. Problemet er så bare, at kvaliteten afhænger af hvor godt den flyder ud i alle samlinger og hvor godt den binder på fiberskallen, det er jo totalt umuligt at kontrollere.

Kan man købe sådan en hæk reparationsmasse i DK? Kan kun finde den på Amerikanske hjemmesider

• #4   9. jan Jeg tror ikke på at det er holdbart so de gør på videoen
    der er kun en måde at lave dette på hvis det skal holde og det er at fjerne ALTdetrådne træ og lave en ny vandfast plade såvil det også holde til en større motor men gør dig selv en tjeneste og tjek om gulvet er blødt for så kan du lige så godt renovere dette også
    Kik i min profil der er billeder og videoer af hvordan vi gjorde og leg lover dig at jeg tydeligt kunne mærke at båden blev meget mere stiv efter renoveringen
    https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/diverse-baad/1128-renovering_af_haek

https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/diverse-baad/963-renovering_af_sandwich

• #5   9. jan @4 - god pointe Hasse, det "spartelmasse" vil nok ikke have samme stivhed som en vandfast plade, med mindre man istøber ameringsjern. Reelt er det jo det samme som beton, holder til rigtig meget tryk men revner ved det mindste træk med mindre det er armeret

• #6   12. jan Per.T Ja der er ikke nogen nem måde at udskifte en rådden hæk på HVIS det skal holde og den måde de laver det på videoen er kun en stakket frist for jeg vil tro at hvis båden kommer ud i bølger så vil hækken bare flække eller måske brække af.
    Vi lavede en skabelon af hækken og skar 2 stk 20 eller 22 mm vandfast krydsfiner og smurte dem ind i polyester med hærder og voks og satte dem sammen med skruer mens de stadig var våde og gav så de samlede plader en gang ekstra og så ville den sagtens kunne holde til en meget større motor men 115 hk var rigeligt for når farten kom op over 95 km/t var der så meget chinewalk så jeg følte virkelig at den ville ryge aht så jeg kom aldrig over 98 km/t men jeg er sikker på at den godt kunne gå 110 .
    Men den accellerede fra 0 til 98 KM/T på under 10 sekunder og det var meg få der kunne følge med hæ hæ.
    Jeg købte også en hydraulisk elevator til 8.500 som skulle kunne eleminere chine walk men den droppede jeg for jeg syntes ikke at den gav nok med mindrejeg brugte flere penge på en overfladepropel men så ville der jo ryge ekstra 10.000 oven i så jeg solgte elevatoren komplet for 3500.-og båden for 50.000 til en ven som fik en på afbetaling med 2000.-hver måned
    Det bliver hurtigt dyrt hvis man vil lege med de store drenge ha ha ha ha

• #7   12. jan ja, jeg tvivler også på det vil holde , Kegnæs 470 som er på mopa s hænder bruger noget pt 200 i hækken på Kegnæs jollen plast/epoxy lignende noget , kender i noget til dette produkt?

• #8   12. jan @Steen, mener du Mopa/kegnæs støber hækken? Eller bygger den op over en fast epoxy plade i det materiale du nævner? Der er vel ingen ide i at "støbe" en hæk på en ny båd, der vil en plade da altid være bedre og hurtigere?

Og hvis de bruger en kunststof plade er den sikkert forstærket så den har samme eller bedre stivhed end en krydsfiners plade.

• #9   13. jan http://www.mopapatrol.dk/kegnaesjollen.html

@Per De bruger pt200 istedet for træ, har lagt et link

• #10   13. jan @Steen, okay mange tak. Det plademateriale de bruger er vist det her https://f.industry-supply.dk/2/j/d/2jd7cajd83zp5esa.pdf?

Det ser dog ud til det kun har 1/10 af træs bøjningstyrke (8-11 N/mm2) mod f.eks bøg (105-115N/mm2) som man typisk bruger til krydsfiner. Så måske de kompenserer ved at bruge tykkere plade og/eller tykkere glasfiber? Man kan nok ikke direkte bruge ne PT-200 plade i stedet for krydsfiner ved reparationer

• #11   13. jan Tak Per godt link det forklarer pt200 godt,og som du selv nævner er vist ikke så godt til reparationer..tak for info

Kommentér på:
Rådden hæk på glasfiberbåd

Annonce