{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
354 visninger | Oprettet:

Motor sidder fast i gear {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har en 50 hestes mercury der lige har været oppe ved mekaniker og fået renset kaburator og justeret. Jeg har lige fået den tilbage og smidt i vandet, den var i neutral og kunne starte den og sætte i gear, efter det sidder den fast og vil slet ikke flytte sig, inden den var deroppe kørte det fint. Kan det være noget de har justeret på. Eller andre bud på hvad der kan være galt? Jeg har haft handtaget af og det er ikke der problemet er.

På forhånd tak


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor sidder fast i gear
  • #1   7. aug Er kablerne montereret korrekt? Løsn evt gearkablet i motorenden og se om du manuelt kan skifte gear?

    Hvis motoren er uden trim/tilt sidder der nok en anordning er låser motoren i bak/neutral, en art krog der går i indgreb mellem motor og delen monteret på båden. Den styres via gearet, og er den ude af justering kan gearskifte være vanskelig. - men altså kun hvis motor er uden trim/tilt


  • #2   7. aug Jeg har lige været ude og tjekke og kan godt skifte gear på motoren manuelt, også med kablet på, så det må vel næsten være kablet den er gal med, eller kan det være et spørgsmål om justering.

  • #3   7. aug jaeh, kan kablet være kommet i klemme under afmontering/montering af motoren?

  • #4   8. aug Det virkede da motoren kom på, det var først efter den kom til mekaniker det skete. Jeg må prøve at købe et nyt kabel og se om det løser problemet. Tak for hjælpen

  • #5   8. aug Før du render ud og køber nyt kabel var det måske en ide at åbne gearhånds boksen og se om du kan skifte gear ved at trække-skubbe kablet derfra? Eller afmontere kablet i motorsiden og "sætte i gear" fra boksen og se om kablerne flytter sig som de skal?

    Kablet behøver jo ikke være knækket, det kan være det er hoppet af oppe ved gearboksen, eller kablet er kommet i klemme et sted mellem boks og motor?


  • #6   8. aug Tror muligvis kablet kan være kommet i klemme ved mit batteri, har skilt håndtaget af men kablet er for stramt til at kunne rykke sig. Men kan godt skifte gear når kablet sidder i oppe i motoren og der rykker det sig som det skal.

  • #7   8. aug Men hvis jeg bare trykker på armen oppe i motoren kan jeg forholdsvis nemt flytte gear og der rykker kablet sig med, tror at batteriet kunne have ramt kablet under kørsel og givet det et tryk.

  • #8   8. aug Prøv at afmontere kablet nede ved motoren og se om kablet flytter sig når du flytter gearvælgeren.

    Hvis du nemt kan skifte gear nede ved motoren med kablet på, vil jeg tro kablet er knækket eet eller andet sted mellem motor og gearvælger.

    Kablerne er normalt ret hårdføre, men har de fået et skarpt knæk kan det yderste kabel yde for stor modstand i forhold til det inderste


  • #9   8. aug Jeg må prøve at købe et nyt og se om det løser problemet tak for hjælpen.

  • #10   8. aug Jeg har lige haft kablet af og det køre som det skal, og gear kan skiftes. Men når jeg sætter kablet på kan den ikke muligvis fordi de er for stramme kan man høre noget ved det.

  • #11   9. aug Passer gas-gearskifteren til din motor? Jeg kan se du tidligere har spurgt hvordan boksen samles, måske det er der fejlen ligger?

    Gas-gear vælgeren har jo flere funktioner. I neutral, skal der ikke gives gas, og gear skal stå i neutral. Når du så flytter vælgeren frem eller tilbage, skiftes til gear uden gas. Når du så er i gear, skal gearkablet ikke flytte sig, kun gaskablet.

    Alt dette styres af de hjul/skiver der sidder i gearvælgeren, og tager du en uoriginal gas/gearvælger, er chancen stor for den enten trækker for meget eller for lidt i gearkablet før den skifter over til gaskablet.


Kommentér på:
Motor sidder fast i gear

Annonce