{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.522 visninger | Oprettet:

Bådmotor sidder fast {{forumTopicSubject}}

Hej
Har købt en ældre Bayliner med en OMC 5.8 motor.
Motoren sidder fast efter ikke og have været igang i 8-10 år
Er der nogle gode råd ? Kan den reddes eller skal jeg kigge mig om efter en anden motor ?
Den skulle efter sigende ikke have været kørt tør for olie eller lignende og er ferskvandskølet


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bådmotor sidder fast
  • #1   28. aug 2018 Jeg vil skift den gamle fastlåst OMC med en nyere Mercruiser V8 .
    Primært fordi jeg er ikke OMC fan, beslutningen baseret på hvad jeg har oplevet med deres motor og ikke mindste deres drev .
    En moderen motor vil også være mere driftssikkert og økonomisk i brændstof forbrug


  • #2   28. aug 2018 Jeg ville da give det et forsøg at få den løsnet inden der hældes penge efter en ny.

    Ud med tændrør, og så hæld noget ATF i hullerne, og lad den stå et par dage, gentag efter behov, og forsøg så stille og roligt at få den drejet fri med en skralde eller andet passende, du må ikke bruge starteren.


  • #3   29. aug 2018 Ronni, hvad er ATF ? Jeg har set flere steder der anbefales cola og wd40 ?
    Hvad hvis det skulle lykkes mig og få den løs, skal den så ikke skilles ad og hones ?


  • #4   29. aug 2018 Nu den sidder fast, er der med sikkerhed rustringe hvor stemplerne står i cylinder.
    Hvis det skal være efter bogen, skal du skille cylinder af og Hones op så den er ren blank igen.
    Og nye stempelringe.
    For ikke at snakke om Lejerne ?
    De skulle vel ikke være firekantet af og stå på den model ?


  • #5   30. aug 2018 altså det er muligt du kan få den gangbar igen, men når det er sagt hvor pålidelig den motor bliver, det må kun guderne vide.
    og skiller du motoren ad kan det hurtigt koste dyrt at rep den.
    med de lave priser der, er på en ny indenbords motor, så havde jeg uden tvivl købt en ny maskine, så har du motor i mange år og driftsikkerhed og økonomi med dig.
    det er både dyrt og tidskrævende at renovere din nuværende motor, hvis den skal laves ordenligt krumtap kan være rusten, stempelringe skal nok skiftes den skal hornes topstykker skal nok have nye paraplyer, samt planes, dertil kommer div pakninger, impeller osv der skal skiftes samt karburatoren samt pumpe er nok heller ikke godt længere, hvad med tændings systemet ? det kan os stå for tur, samt knasterne kan være rustet.

    men du kan jo altid skille motoren ad, og tage en vudering der fra om det kan gå at lave den, kontra en ny.


  • #6   30. aug 2018 Jeg ville adskille motoren og tage bestik af situationen derfra. Man kan ikke vurdere en motor indvendige tilstand på betragtningsafstand...

    Reservedele til FORD motoren er nemt tilgængelige.


  • #7   30. aug 2018 Ja ud med tændrørene, og køb et endoskop kamera og kig ind i cylinderne inden du fylder en masse olie og anden kemi ind i hullerne.
    https://www.biltema.dk/bil---mc/varkstedsudstyr/inspektionsvarktoj/inspektionskamera-usb-2000034725
    Så kan du måske få en ide om der er en masse rust i cylinderen.

    https://www.biltema.dk/bil---mc/varkstedsudstyr/inspektionsvarktoj/inspektionskamera-kan-indspille-2000040023

    Og når du skal løsne den så fyld al det foreslåede kemi i den. Og så skal du vrikke den frem og tilbage indtil den løsner sig tilstrækkelig til at du kan dreje den en omdrejning.
    Hvis den er rusten indv. i cylindrene så kan du ikke beskadige noget, der ikke allerede er beskadiget. Så bare klø på.


  • #8   30. aug 2018 Har skruet tændrørerne ud og givet den et ordentligt skud wd40 i alle cylindre, sat tændrørene løst i igen.
    Nu får det lige lov og stå nogle dage, så prøver jeg om den kan drejes lidt, og ellers får den et skud mere og noget længere ventetid 😀
    Kan nogen svare mig på hvorfor hydraulik pumpen til drevet står og klikker ? Som et relæ der er defekt, umiddelbart vil man jo nok bare skifte det, men hvor pokker sidder det ? Lyden kommer fra pumpen, men kan ikke se noget relæ.


  • #9   2. sep 2018 Måske er der ikke strøm nok på batterierne, så klikker den blot i relæet.

    Hvis der er strøm nok på, så ligger fejlen muligvis i selve trimpumpen. Du må måle, om der kommer strøm til trimpumpen, når knappen aktiveres.


  • #10   5. sep 2018 En lille Update, motoren kom ud igår, udstødningskanalerne er fyldt med en blandning af vand olie og rust, har fundet en ombytningsmotor med 2 års garanti, som bliver lagt i henover vinteren, nu står den på rengøring/maling af motor rum 😀😀

  • #11   5. sep 2018 DØD motor

    profilbillede
  • #12   6. sep 2018 No surprise.

  • #13   6. sep 2018 Må sige det overraskede mig hvor slemt det var, havde dog budgetteret med en anden motor, og drev, drevet er dog i forbavsende fin stand, men transom skal også skiftes

  • #14   10. sep 2018 Hvor har du handlet den ombytningsmotor ?


  • #15   10. sep 2018 Den har jeg købt i Flensborg ved Christian krappitz

  • #16   10. sep 2018 Renoveret Omc GM 5,7

    profilbillede
  • #17   10. sep 2018 he he, held og lykke

  • #18   10. sep 2018 Christian Krappitz ?? oh nej!!

    En søgning af hans navn på forumet vil oplyse lidt mere



  • #19   10. sep 2018 Har googlet ham inden og set alle erfaringerne, har dog en kammerat som har handlet med ham og alt var ok.
    Vi hørte motoren igang og den lyder helt sund og rask, ingen blå røg osv.
    Men havde da også min tvivl, men prisen var det afgørende må jeg indrømme.....


  • #20   11. sep 2018 he he, held og lykke...:)

  • #21   17. sep 2018 Er derhen af jer, der har et Omc Bullhorn til salg ?

  • #22   17. sep 2018 ja, det kan godt skaffes - er det til 5.7 GM motoren....?

  • #23   17. sep 2018 Ja det er det, den sidder på OMC drevet

  • #24   17. sep 2018 Har fundet en 👍🏻

  • #25   1. okt 2018 Så kom motoren fra Flensborg på plads..... Den er fuldstændig iorden, fuld komp på alle propper og lyder helt perfekt, så det er ikke alt dernede der er noget skrammel

Kommentér på:
Bådmotor sidder fast

Annonce