{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
750 visninger | Oprettet:

Motor tager ikke nok omdrejnnger {{forumTopicSubject}}

Halløjsa - Jeg har en 200 hk benzinmotor OMC 6 cyl. med Z-drev (Volvo Penta) i min båd (28 fod). I frigear går den 5-6000 omdrejninger, men når jeg slår drevet til, kan jeg ikke få den over 3200 omdrejninger og der sejler den 10-12 knob. Tidligere jeg oplyser at den skulle kunne sejle over 20-25 knob. Propellen er ren og er ikke skiftet
Nogle der har en idé om hvad der kan være galt?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor tager ikke nok omdrejnnger
  • #1   18. jun Ligger båden fast i vandet, vil begroning nok være et sted at starte?

  • #2   19. jun Forudsat, at bunden er fin ren og uden nævneværdig begroning, så ligger dit problem i eet af følgende områder:

    - For stor propel
    - Forkert gearing
    - Manglende kompression

    Jeg gætter mig til, at det er en 4.3 V6 motor på 175 HK eller 205 HK.
    Er den med 175HK, så har du en 2 portet karburator, og er den med 205 HK, skal der sidde en 4 portet karburator.

    Gearingen skal være 21/19 i overhuset ( du kan afmontere topdækslet, og tælle tænderne på kron- og spidshjul ).

    Gearingen i underhuset er identisk med de andre V-motorer, og den kan du ikke ændre på.



  • #3   19. jun Kan også være tilstoppet brændstoftilførsel eller en dårlig benzin-pumpe. Der er også en regulator der holder trykket på benzinen konstant som kan være gået, "fuel pressure regulator", den er til at finde mellem pumpen og retur slangen til tanken (på elektrisk drevet pumpe).

  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    jun 2024

    Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 4
    #4   19. jun Tak for jeres svar - der er lidt at arbejde med.
    Der er ingen nævneværdig begroning på. Den er bundmalet i vinter og først sat i vandet i slutningen af april.
    Det er en 4,3 V6 motor og på ID pladen på båden stor der 200 hk, så det gik jeg ud fra. Det kan selvfølgelig også være en max størrelse ligesom der står at den kan tage 12 personer? Jeg kan ikke finde en nummerplade på motoren som kan hjælpe mig.
    Tror ikke det er propellens størrelse der gør det, da den ikke er skiftet. Motoren har været ud og efterset og blev sat i igen da jeg købte den i august sidste år.
    Men kom lige i tanke om at når jeg starter den, tænder jeg for hhv. ventilation i motorbrønden lidt inden jeg starter og for benzinpumpe når jeg starter. Benzinpumpen slukker jeg så for igen, da jeg tænkte at denne bare skulle pumpes op inden start ligesom en påhængsmotor, Det er måske helt forkert??


  • #5   19. jun Hvis det er en elektrisk benzin pumpe skal den forblive tændt når du sejler (på min gamle båd med indenbords motor var den sat til tændingslåsen og pumpede så længe motoren var tændt). Har du en separat on/off knap til benzin pumpen?

  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    jun 2024

    Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 4
    #6   19. jun Ja den har separat kontakt. Så det må jeg da lige afprøve. Tak for svar 😀

  • #7   19. jun Hvad er årsagen til man tænder - og slukker! - benzinpumpen separart? Lyder lidt hjemmegjort, hvad sker der hvis man slukker motoren og glemmer at slukke benzinpumpen?

    Jeg vil da kraftigt overveje at styre benzinpumpe og ventilator fra tændingsnøglen


  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    jun 2024

    Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 4
    #8   19. jun Det tror jeg måske også det er så det vil jeg kigge på. Tak for dit råd 😀

  • #9   20. jun Benzinpumpen skal køre hele tiden, ellers vil motoren gå i stå. Altså, betjenes over tændingsnøglen.

    Det er ikke der, du har problemet med din motors manglende effekt.


  • #10   20. jun Som trådstarter beskriver det, kan han sejle med slukket benzinpumpe. Kan det være en "ekstra" pumpe monteret foruden den normale?

    Trådstarter, hvad er din propels stigning? Een ting er at "tidligere ejer siger" den kan sejle 20-25 knob, noget andet er om den reelt har kunnet det. Hans benzinpumpe kontakt setup tyder på en lidt "kreativ tænkning", så måske han har lavet andet fusk?


  • #11   21. jun OMC 4.3 V6 motoren har kun een benzinpumpe uanset om den er elektrisk eller mekanisk.

    Den mekaniske benzinpumpe drives at knastaklen, og den elektriske sidder på et konsol, hvor der tilmed er et benzinfilter monteret i samme enhed.

    Jeg ville få taget en kompressionstest på motoren i første omgang. Symptomerne taler for at der mangler kompression på een eller flere cylindre.
    Husk, at afbryd benzinforbindelsen og læg gashåndtaget helt i bunde, så spjældene i karburatoren står åbne.

    Tændingsrækkefølgen på motoren er 165432 ( set fra krumtapsremhjulet, så er cylinder 1 den forrest til højre, på modsatte side er den cylinder 2 osv. ).
    I højre side på motoren er det cylinder 1 - 3 - 5. I venstre side er det cylinder 2 - 4 - 6.





  • #12   21. jun Enig med #11, med mindre propellen er helt off.

    Finder du en cylinder med lavere kompression end de andre, kan du prøve at hælde et par ml motorolie ned igennem tændøret og gentage testen. Stiger kompressionen, er der med stor sandsynlighed noget galt med stempelringene, sker der ingen ændring er det i topstykket/toppakningen du skal lede.


  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    jun 2024

    Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 4
    #13   15. jul Endnu en gang tak for alle jeres input på mit spørgsmål. Der er gået lidt tid, men har også haft andet at gøre end båden.
    Problemet er løst og fejlen fundet. Det var heldigvis ikke så slemt som frygtet. Fejlen var dels at fjederen ved karburator var slidt og trækstangen til gashåndtager ved styrepulten bukket, så den simpelthen ikke åbnede for brændstoftilførslen til den anden karburator 2. Den blev selvfølgelig renset ved samme lejlighed, og stangen til gashåndtaget rettet ud.
    Så nu render den de 20 knob, som jeg have fået at viden den burde kunne og går helt roligt i motoren.
    Det kostede mig en ny fjeder, en kasse øl og en tankfuld benzin, for vi måtte jo lige ud og prøve den af nogle gange - men nu snurrer den som en drøm og ejeren her er glad, selvom jeg nok ikke får brug for, eller råd til, at give den fuld skrue så tit. Det er sgu også mere behageligt at ligge på de 9-10 stykker.
    God sommer til jer alle og lad os håbe der kommer lidt bedre vejr, så vi kan komme på vandet smiley


Kommentér på:
Motor tager ikke nok omdrejnnger

Annonce