{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
777 visninger | Oprettet:

Topfart {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har en 13 fods, let speedbåd med en 75hk totakt motor. Problemet er, at uanset hvad jeg prøver kan jeg ikke sejle hurtigere en 64 kmt. Først....13 1/2 propel med 15 pitch og en motor der hænger for lavt= 64 kmt.
Så hævede jeg motor 2 cm og satte en helt ny 13 1/4x17 på= 64 kmt.
Nu har jeg hævet motoren yderligere 3 cm, så pladen ved propel er 0,5cm over bundlinjen.og så har jeg sat en Quicksilver propel på 13x 19 og min topfart er 64 kmt..
Er der noget jeg overser, eller er jeg bare dum??
Håber en eller anden,har et bare nogenlunde svar på hvad der sker..
På forhånd tak
Vh Ole

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Topfart
  • #1   6. sep 2023 dum og dum...75hk på en 13 fods båd er måske lidt dumdristigt? smiley

Hvordan er din motors omdrejninger med de forskellige propeller og hvad for en motor er det(gearing)? Går du fra en 15 til en 19 tommer kommer du jo 4 tommer/10cm længere frem i vandet for hver skrue omgang, så holder du samme ondrejninger er det jo 25% med med 19 tommer vs 15 tommers propellen. Omvendt bør du jo have 25% færre omdrejninger på motoren når du nu siger du stadig sejler samme hastighed?

• #3   7. sep 2023 Jeg har haft nogenlunde samme problem og det blev bedre ved at gå ned på en 12” propel istedet

• #4   7. sep 2023 Hvor du fra motoren skal nok stadig Højer op har du prøvet alle 3 propeller med den motor højde du har nu og hvad tage du af rpm?

• #5   7. sep 2023 Jeg tror du har ret Jens. 2.33:1 gear ratio, så vidt jeg kan finde frem til. Og ja det er en Mariner, 4 cyl, 2 takt,75hk fra midt 80erne. Er ikke sikker på hvor nøjagtigt omdrejningstælleren er, men det vil jeg prøve at finde ud af i dag. Så vidt jeg kan forstå er motoren lav gearet, så den burde vel sagtens kunne trække en 23 pitch rundt, eller tager jeg fejl der? Båden i sig selv er meget let, 180-200 kg uden motor

• #6   7. sep 2023 Fra Horsens. Hvis nogen undre sig over motor skjoldet, et det simpelthen bare fordi jeg tabte det originale på dybt vand. Så har selv lavet et i polycarbonat 😄 der er selvfølgelig lys i om aftenen 😂😂

profilbillede
  • #7   7. sep 2023 Tro du skal ned i noget 19p har du ikke rpm tæller i?

• #9   7. sep 2023 Det er Mercury, har hørt en mekanikker omtale den som en 80 hk, men ved ikke om det er sandt...
    Ja jeg håber på stille vand i weekenden, så jeg lige kan checke op på de omdrejninger. Var ude her til aften,der var bare for mange bølger til rigtig kunne gøre noget..men som den er nu med 19 pitch, har den et meget voldsom optræk og man bliver nærmest kastet tilbage i sædet og den er oppe og plane med det samme

• #10   7. sep 2023 Jeg går udfra du ikke har power trim på motoren når den er så gammel? Er der mulighed for at justere trim manuelt, kunne du overveje at rykke den lidt bagud/opad, den ser ud til at være trimmet meget langt ind mod båden.

Udfra gearing og propel pitch skal du i hvert fald ikke ned i pitch, snarere op. Og uanset du ikke får højere hastighed ud af den store propel, har både motor og benzin økonomi godt af at køre med lavere omdrejninger end med den lille

• #11   7. sep 2023 Jo jo den er skam med powertrim. Men hvis motoren ikke er trimmet ned når man lukker op for gassen, blir man skudt afsted i en vinkel på 45 grader. Men når jeg er oppe i fart, trimmer jeg motoren op, og går fra 57-58 kmt til 64. Ja motoren skal måske hæves endnu en gang, men hvor meget? Lige nu er cavitation plate o,5cm over bund

• #12   8. sep 2023 Er du kun ude efter fart tror jeg du skal en 2-3cm over bunden, men det afhænger jo også af hvor dine vandindtag sidder.

er båden lavet til langt eller kort ben? Motoren ser ud til at sidde ret højt allerede, og du er måske derhenne hvor du risikerer skader på båd og helbred hvis den kommer for højt op?

• #13   8. sep 2023 Præcis motoren sidder allerede højt oppe. Båden er beregnet til kort ben, og ham jeg købte motoren sagde det var kort ben. Det var det så ikke...

• #14   8. sep 2023 I så fald vil jeg ikke anbefale dig at flytte motoren yderlige op uden forstærkning!

Hvad motor størrelse er båden bygget til? Der bør være en mærkeplade et sted?

• #16   8. sep 2023 Den er vist væk for længe siden den plade. Det er gammel dame fra 1960erne. Jeg mener den er bygget til 90 hk, det er en glasspar g3

• #17   8. sep 2023 Har du læst lidt om båden her :

https://www.g3owners.com/the-glasspar-g3.html

Og ca 65 kmt med en ældre 75 hk motor er vist meget fint.
    Kavitationspladen skal være helt fri af vandet ved topfart, på sådan en båd.

• #18   10. sep 2023 du kan ikke begynde at lave performance setup hvis ikke motor/benlængde passer til båden... det bliver altid noget hø. find en motor der passer eller alternativt monter en jackplate.

• #19   14. sep 2023 I bunden af det link fra Frank H står der 43 mph med 75hp der svarer til 69km/t så det er ikke helt ved siden af, du mangler kun 5km/t, motoren har måske mistet et par heste i løbet af dens levetid.

Power MPH Shaft Transom Note
    75 hp 43mph 15" 17 1/2" 1960 V4 Evinrude

Er der frisk bundmaling på din båd?

Kommentér på:
Topfart

Annonce