1.438 visninger
|
Oprettet:
Højere topfart {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne godt tænke mig at få lidt mere fart i båden.
Båden er en selco deluxe 18" med en 50hk Suzuki.
Som den sejler nu er max rpm lige omkring 5000 og den går ikke mere end ca 14 knts.
Nuværende propel er en 3 bladet alu men vil gerne have en stålpropel.
Data på nuværende propel er 11 3/8 X 14"
Hvad kan jeg gøre for at få båden til at opnå højere topfart.
Båden vejer ca 950kg med brændstof.
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
Tak for svar, båden er bygget lidt om siden jeg købte den og er nok blevet omkring 100kg tungere.
Motoren er en suzuki df50 fra 2005.
Gearing du har skrevet er korrekt.
Jeg må sige at proppellen ikke er i tip top stand det ene blad er lidt bukket og den har lidt hakker fra forige ejer.
Den har trim/ smart tabs så jeg har mulighed for at justere på det nævnte.
Det er korrekt den halv planer som om der ikke er kraft nok til at få den ud af vandet.
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
Den er monteret hos en marine butik i sin tid kan jeg se på kvitteringen.
Min reserve propel ser heller ikke for køn ud.
Men jeg tænker jeg går efter en stål propel har fundet en til rimelige penge i Tyskland.
Hvis nu min nuværende propel er defekt kan jeg ikke rigtigt regne med den præstation den leverer.
Motoren er fuld serviceret og kører umiddelbart fint så tænker det er et propel problem.
Jeg har fundet 2 i Tyskland der ligger indenfor Suzuki's anbefalelses område til motoren.
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
apr 2011
Følger: 1 Svar: 8
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
Thor Hvilken propel sejler du med størrelse og stigning?
apr 2011
Følger: 1 Svar: 8
apr 2011
Følger: 1 Svar: 8
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
apr 2011
Følger: 1 Svar: 8
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
apr 2011
Følger: 1 Svar: 8
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
apr 2011
Følger: 1 Svar: 8
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
Jeg tror nu ikke der er vand i den.
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
Glasfiberen skulle være fin har fået den sandblæst for 2 år siden og har stået på land siden indtil den var renoveret færdig.
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 4
Jeg havde en båd magen til. Den kan på ingen måde sammenlignes med en moderne ørnvik/QuickSilver da de er meget mere flade i bunden og kræver derfor meget mindre kraft for at komme op og plane ordentligt. Ved 14 knob planer en Selco 18 slet ikke og din 50 hk motor får ikke nok fart i vandet til at komme op i omdrejninger. Hvis du vælger at skifte til en lavere stigning vil du nok få den op i omdrejninger og vinde en lille smule på hastigheden men ikke noget der batter noget i forhold til at få den ordentligt op og plane. Tilfældigvis har jeg også haft en QS 460 som Thor og den planede fint med 4 mand ombord med 40 hk. De to både kan slet ikke sammenlignes. Det var også grunden til at jeg skiftede til en Selco da den går langt bedre i vandet hvis der er lidt bølger.
Desværre er det kedelige svar nok at du har for lille motor på båden. Selco 18 går ikke godt og stabilt med lidt mennesker og oppakning ombord med mindre en 70 hk på hækken. Jeg havde strippet min båd for al aptering i bagenden og var nede på omkring 900 kg med en 90 hk og trailer. Jeg skiftede efterfølgende til en ny 80 hk. Den gav ca 33-35 knob på toppen. 90 hk 2 takt gav ca 40 knob på toppen.
Martin
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
Jeg tænker det er en større afskrivning at opgradere til en 70 el 90 HK (også brugt) ift hvad jeg kan få for min nuværende motor.
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 4
Held og Lykke med det!
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
At skifte propellen, vil ikke give synderligt meget forskel på trods den har lidt skader.
Vægten på båden kontra ydelsen på motoren, gør at du aldrig for den op og plane korrekt.
70hk som minimum hvis du tager vægten i betragtning, vil være nødvendigt hvis du skal udnytte bådens potentiale.
Mange påhængsmotorer skifter fra 60 til 70hk motorblok, suzuki 40-60hk er 1000cc på 3 cylindere hvorimod en 70-100hk er 4 cylinderet og 1600cc.
Mit råd er at finde en passende motor, det altid træls med en motor der er for lille.
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
Faktum er nok bare den er for tung til at komme rigtigt afsted.
Spørgsmål er kan det svare sig at købe en brugt 70-80hk motor plus har lige tjekket tanken den er 41L og kan ikke opgraderes? Vil helst have en 4 takter ift slidtage og benzin forbrug.
Er der nogen der ved om der er nogle firmaer der tager min brugte i bytte for en anden motor, for jeg kan ikke selv af og ny montere en motor.
Båden er fra 1972, glasfiberen burde være ok efter sandblæs og ny bundmaling, men kan det betale sig at opgradere denne bådtype med større motor ift omkostningerne.
Jeg har bygget en ret fed båd synes jeg selv men jeg kan godt lide projekter, men jeg vil gerne beholde den nogle år ihvertfald.
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 4
Hvis båden er i orden skal du ikke være nervøs for at investere i en ordentlig motor til den. Jeg har lavet en del glasfiber på nyere og ældre både og må bare konstatere at der er mere mad i de ældre både. Desuden går Selcoen super godt i vandet når der er lidt bølger imodsætning til mange af de nyere både der er mere fladbundede og derfor banker helt vildt i bølgerne. Dette var også grunden til at jeg gik fra QuickSilver til Selco.
Leif Larsen i Svendborg har tidligere haft et stort lager af nye og brugte motorer og de er ikke for fine til at tage den gamle i bytte. Du kan også prøve great-White i Holbæk. Han er også med på det meste.
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.038
Hvis du har haft tovværk i propellen, kan det være dit gumminav i propellen er slidt og at den derfor bare "spinder rundt" når du opnår en vis belastning på propelnavet.
Sorry hvis dette har været nævnt før. Jeg har ikke læst hele tråden.
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
Den går næsten 19 knob nu ved ca 5500 rpm, det er vel ok ift motor og bådens vægt.
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
Men passer det ikke ok hvis båden vejer omkring 950-980kg.
Det hjælper når jeg sætter mine trim pads ned ift at få den afsted.
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
forskellen på de to motorer er forholdsvis stor fra 3 til 4 cyl og fra 850cc til ca 1300cc, dertil større propel.
Er det en ok deal og hvor meget vil det betyde, jeg behøver ikke kunne sejle 25kn men det vil hjælpe på benzin økonomien at kunne få den op at plane, jeg er dog i tvivl om denne selco er en planende eller halvplanende båd?
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 4
Jeg kan ikke sige om det er en god handel. Med det her er standen og vedligeholdet altafgørende.
jul 2020
Følger: 23 Følgere: 90 Både: 1 Emner: 23 Svar: 78
Men 28-30kn lyder ganske rimeligt.
Højere topfart