Hjælp til propeller mål {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen hvad indikere disse må, når de er anført på en propeller feks 13 x 13 R eller 14 x 11 L jeg vil tro at R og L er drejnings retningen på propellen,men hvad er de andre? En af dem er vel stigningen?
Har selv en propeller der må være for stor, tror jeg. Hvad er konsekvensen af det enlig sejler omkring 22 kb på 4000 omd, vil jeg få mere eller mindre fart ved korrekt propeller. Min motor er en Volvo B 20 115 hk og den er oplyst til en Max 5100 omdrejninger og med den propeller jeg sejler med nu, kan jeg Max få den op på 4000 omdrejninger og det er en 13 x 13 propeller hvad bør jeg så vælge af propeller når det jeg kan vælge imellem.
14x11, 13x13, 14x13, 13x14, 13x15, 14x15
håber i kan hjælpe mig
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.065
Det andet tal angiver stigningen på propellen
"R" eller "L" angiver om propellen roterer "højre" eller "venstre" om...på engelsk
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 30 Både: 1 Emner: 32 Svar: 63
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 28 Svar: 240
hvis du skifter til en 14*11 så ændrer du ikke nævneværdigt på dine omdr. (måske +-100 rpm) du vil "bare" få sænket din tophastighed (og få en lille bedring i acceleration) hvis du vil øge din tophastighed (med et par knob eller 4) skal du ned i diameter så skruen kan få flere omdrejninger (igen så motoren ligger hvor den yder mest) men beholde den stigning du har nu. - problemet i det er at alt efter hvilken udformning og vægt din båd har. så risikerer du at få øget den hastighed vandet "pustes" bagud (pga. øget rpm.) men at mængden af vand der "pustes" bagud ikke er tilstrækkelig (pga. den lavere diameter) til at din båd flyttes hurtigere frem (den forbandede Newton og alle hans love):-( og så står du igen med en båd der sejler 22knob - og den eneste forskel er at den nu bruger mere brændstof og i øvrigt larmer noget mere også - med andre ord Velkommen til alle motorbåds ejeres yndlings HELVEDE - nemlig skrue valg......
gør alt hvad du kan for at låne dig frem indtil du finder den der føles rigtig for dig og din båd.
god jagt.
hov - endelig så kan det jo også være at det setup du har nu er perfekt - meen at den B20'er måske har sendt 20-30 af hestene på græs og ikke gider kalde dem ind før du har foræret den 4 nye tændrør og en elektronisk tænding eller lign.
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 30 Både: 1 Emner: 32 Svar: 63
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 4 Svar: 246
Ian P: Det lyder umiddelbart lidt forkert at du mangler 1100 omdrejninger med en 13x13 på den båd. Kunne det være et motor problem?
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 28 Svar: 240
det er den "rå" teori men dertil kommer så skrog type, udformning osv.osv.
1" ned i stigning giver ca. det samme i omdrejninger som 1" ned i diameter - forskellen er om det er vandmængden du flytter der reduceres eller om det er hastigheden du flytter det med der reduceres.
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 30 Både: 1 Emner: 32 Svar: 63
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 4 Svar: 246
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 28 Svar: 240
f.eks.
http://www.hot-spark.com/1-volvo-saab.htm
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 30 Både: 1 Emner: 32 Svar: 63
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 21 Svar: 354
Hvad din propel angår, kan jeg ikke forstå du er så langt nede i str på propel. Hvilken en motor udgave er der i din? for hvis det oprindeligt kun er en bilmotor, kan den jo have ned til 75 hk.
Det som er std på min båd 25fod, 1500kg volvo penta aq 280 drev med 1:2.15 gearing er 15x14 og den tager ca 4700 omdrejninger ved wot (maks gas) men den har jo os 130 hk, på en motor som jeg ved der er justeret 100% korrekt ind.
Hjælp til propeller mål