råd ang. reparation af bådmotor {{forumTopicSubject}}
Hej ! Jer med erfaring i reparation af bådmotorer - har i en mening om følgende :
Kørte tidligt maj md i år min båd/motor ( Honda 90 hk 4 takt) til gennemgang hos et motor og båd værksted. Det blev konstateret at motoren havde stået med vand i bunden af motor huset, og at der var dele der var irret og rustne. Det kunne allerede der konstateres af start motoren skulle skiftet. Jeg aftalte at mekanikeren skulle skille den ad, så jeg kunne se hvilke yderligere dele der skulle skiftes. Han regnede med at skulle bruge ca. 10 timer på at skille den ad, skifte diverse dele, samt samle den igen. Efter at mekanikeren oplyste mig en pris på ca. 4000,- for en ny honda start motor, siger jeg til ham at den kan jeg købe hjem fra udlandet for ca. 700 kr – og at jeg derfor hellere selv vil skaffe de dele der skal udskiftes. Det har han ikke noget problem med, så det aftaler vi. Efter flere besøg og telefon opringninger gennem de kommende uger, fortalte mekanikeren mig langt om længe at motoren ”driller ham”, og at han skal bruge tid, fordi den er irret og derfor ikke vil skilles af, så han kan få motor blokken fri. Han siger at de har smurt den med noget "løsnende", og at de hver dag prøver at "rykke" i den. Efter 9 uger lykkes det ham at få den nedre del af "benet" af, men han kan stadig ikke få løsnet blokken. Efter 6 forudgående besøg ( 80 kilometer frem og tilbage) samt 9 uger, går jeg "til ham" og siger at jeg gerne vil ha en tidshorisont på, da jeg skal ud og sejle i denne sæson. Han siger at når en motor driller på den måde, kan han ikke sætte en tidshorisont på. På daværende tidspunkt fortæller han mig at han har brugt 6-7 timer på den. Af egne ”årsager" kan jeg ikke bare køre båd/motor et andet sted hen, så jeg må have tålmodighed. Efter endnu et par uger presser jeg mekanikeren og siger at der må ske noget. Han siger at det er højsæson og der er satans travlt med andre kunder, og han ikke bare lige kan...Hvilket jeg giver udtryk for ikke at kunne forstå, da jeg jo kom før alle disse "andre" kunder. Men han vil ikke gøre det anderledes. Efter 11 uger begynder jeg at lede på nettet og finder i USA en specialist i honda påhængsmotorer, som jeg sender billeder til af min delvis adskilte motor og forklarer problematikken. Specialisten forklarer mig at denne motor skal have afmonteret nogle andre dele før man kan skille den ad. ”swivel tube assembly” skal tages af, for at kunne tage ”extension housing af”. Når ”extension housing” er taget af, går der nogle bolte gennem ”case mount” til blokken. Disse, samt ”oilpan” skal ud, før blokken kan løftes af."
Jeg finder nogle billeder på nettet af de nævnte dele, og laver et dokument med de forklaringer som amerikaneren har givet, og kører igen til mekanikeren. Han forklarer mig at nu har han arbejdet professionelt med påhængs motorer i 25 år, og at han godt ved hvordan en motor skal skilles ad ! Han skal bare have tid, og gøre som han gør, siger han.
Jeg tager hjem og skriver igen til specialisten i USA og spørger igen om han er 100 % sikker på at honda motoren skal skilles af som han har beskrevet. Han skriver tilbage og siger at han er 100 %, da han stort set ikke laver andet end
at skille Honda motorer ad. Jeg ringer næste morgen til mekanikeren igen, som gentager hvad han tidligere har sagt til mig – samt at han har en manual foran sig, der IKKE beskriver hvad jeg siger. Og at han bare skal have tid, da den bare ”driller”.
Næste dag beslutter jeg mig for at besøge mekanikeren igen for at sige til ham at han må gøre som specialisten siger, ellers vil jeg stoppe samarbejdet med ham, og få båd og motor kørt et andet sted hen.
Da jeg kommer til værkstedet siger mekanikeren til mig at han nok skylder en ”undskyldning”, da han dagen før prøvede at gøre som den amerikanske specialist havde sagt, og han fik motor blokken af.
Nu sidder svinghjulet blot så fast ( rustne møtrikker ), at hans eget værktøj ikke kan løsne det. Han råder mig til at finde en anden motor i stedet. Han kan senere tage motoren på en bil og køre hen til et andet værksted hvor de har en stærkere luftkompressor og sikker kan løsne svinghjulet. Jeg beder om betænkningstid, og efter weekenden ringer jeg og beder ham om at køre hen til det andet værksted og få løsnet møtrikker, så svinghjulet kan komme af, samt skille oliepumpen og checke den. Det aftaler vi at han vil gøre, og at han vil ringe mig tilbage. Jeg ringer 1 uge senere og spørger til status, men han er ikke kommet videre. det samme gentager sig 1 uge senere, hvor han forklarer at chefen for hele butikken har ferie, så han kan ikke bare lige…når der nu er så travlt. 14 dage senere igen ringer chefen for butikken mig og spørger til status på min honda motor. jeg forklarer ham at jeg venter på at hans ”chef mekaniker” kører motoren hen til et andet værksted hvor de har noget stærkere grej. ”Skulle du ikke finde en anden motor” spørger chefen. Hvilket jeg forklarede ham at det skulle jeg ikke, jeg havde bedt om at få taget svinghjulet af, og få skilt olie pumpen ad, ca. 1 måned tidligere. 1 uge senere ringer chefen for butikken mig op og siger at nu er sving hjulet taget af, og at han vil sende mig et billede der viser at svinghjulet er taget af. Han siger også at han har fået en time seddel fra værkstedet, og at han gerne vil fakturere mig. Jeg spørger hvad timeseddelen siger. ”12 timer samt 954,- for at få svinghjulet af ved at svejse ekstra møtrikker / bolte på”. Jeg siger til ham at jeg synes det er urimeligt at han
vil fakturere mig for de 6-7 timer han har brugt på at skille motoren ad ( mens der sad bolte der gjorde at den ikke kunne skilles ad - før jeg selv søgte hjælp i USA til at forklare hans mekaniker hvordan motoren skulle skilles ad).
Chefen forklarede mig at jeg ikke var blevet snydt, da han også selv havde brugt 2-3 timer på samme motor i samme periode ( hvor der stadig var bolte monteret der gjorde at motoren ikke kunne løsnes).
Nu har jeg så modtaget en regning på 12 arbejdstimer + 954,- for svejsning af bolte/møtrikker samt lidt diverse. Så til mine spørgsmål :
Er det rimeligt at jeg (set i lyset af ovennævnte) skal betale 6.350,- for at få løsnet/aftaget en motorblok samt et nedre ben og et svinghjul ?
Er det ok at motor centeret sender mig en regning, uden at det aftalte arbejde er færdiggjort ? ( de forklarer sig med at det skyldes regnskabs afslutning).
Hvordan ville du forholde dig, hvis du var mig ?
Er der nogen der har erfaring med hvor lang tid det bør tage at løsne og aftage en motor blok samt nedre ben under ”normale” omstændigheder ?
Beklager det lange indlæg, men jeg kunne ikke forklare det kortere
På forhånd tak og mvh / Torben
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
og da mekanikeren har indrømmet sin brøler. bør de da give afslag(stort) på den regning du har fået
svinghjulet bør normalt kunne pilles af med aftrækker uden at skulle svejse div ting på.(forud sat du har det rigtige værktøj) har haft min del af besværlige motorer.( ikke noget en stor aftrækker og gas/ilt ikke kunne klare)
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Både: 2 Emner: 3 Svar: 321
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Emner: 5 Svar: 24
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
del arbejde er ok hvis det varsles. men du havde så vidt jeg kan læse fået et tilbud på 4000- kommer prisen over dette, bør firma kontakte dig ..det kan jeg ikke læse at de har gjort.
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Jeg kan fornemme, at det ikke er et aut. Honda værksted du har indleveret motoren til, så den faglige ekspertise om lige netop din motor kan måske være begrænset.
Komponenter der sidder urokkeligt fast, kan være svære at fastsatte en tidshorisont på, så det er iflg. mange værksteder normal praksis, at fakturere kunden efter det antal arbejdstimer, der bruges på opgaven. Omkring afmontering af svinghjulet undre det mig, at værkstedet ikke har det fornødne udstyr til at afmontere det, men skal have det udført ude i byen. Jeg har aldrig været på et værksted, hvor der ikke var svejseudstyr eller gas/ilt til rådighed.
Selvom du går til et professionelt værksted, så kan arbejdsopgaver der er tidskrævende også være det for et professionelt værksted fordi tingene er rustet sammen - kort sagt, at dyppe en genstand i saltvand kommer der sjældent noget positivt ud af ! Et professionelt værksted har ikke nødvendigvis magiske evner til en motor, som er godt rusten og meget svær at adskille.
Hvis man tager den samlede regning, så synes jeg ikke ud fra det som du beskriver er helt skævt, hvis eller motoren er køreklar igen.
Jeg synes at værkstedet har været large og lade dig levere en ny startmotor til 700,- fremfor en tilsvarende købt igennem de officielle salgskanaler i DK til rundt 4000,- kr. Det er ikke mange værksteder der accepterer at kunderne selv kommer med reservedele til en motorrep.
sep 2010
Følger: 36 Følgere: 602 Både: 8 Annoncer: 1 Emner: 52 Svar: 764
Jeg ville kontakte værkstedet igen, personligt, og forklare at det under INGEN omstændigheder kan bekostes dig at de,For det første: Ikke har styr på din motor, og adskillelse af den. For det andet: At de tager, knapt 1000 kr for at svejse en møtrik på. ( Den pris er fuldstændig ude af proportioner med det udførte arbejde ) - Det er et fantasital han er kommet på. Han må kunne fortælle dig en lang historie om hvordan det kommer til at koste, knapt 1 0 0 0 kr, for at svejse en møtrik fast.
Fortæl, om den aftalte tid ( og hermed pris ) der var aftalt inden arbejdet begyndte. Du kan og vil ikke betale for deres manglende kompetencer ( husk, det er et autoriseret sted, så de skal kunne beregne en pris ) - driller det, så er det som udgangspunkt, dem selv der skal betale. Ihvertfald den del med forkert demontage. Brug også den tid der er gået som argument, for fanden! - Du kunne jo have rendt med aviser hver dag og købt en ny motor!!! 4 måneder!!
Set i lyset af jeres aftale, deres " fantasipris" med påsvejsning af , 1 møtrik, og at det som udgangspunkt er deres skyld der er gået 4 måneder ( grundet uvidende mekaniker) - synes jeg du skal tilbyde og betale det aftalte og ikke mere!
Det er vanvittig dårligt fra deres side af at der kan gå så lang tid!
Stå fast på at du vil betale det aftalte. Resten er deres egen skyld.
Fortæl så at det ikke kan ændres, - Den pris du har fået kan naturligvis godt blive en smule højere, men det er helt vanvittigt at betale så mange penge, for den mængde arbejde ( der er udført på motoren ) og hvis ikke de vil holde jeres aftale ( eller finde en bedre pris som i begge kan blive enige om, så går du videre med sagen. Og hvis de ikke er til at stikke i, så havde kontaktet forbruger rådet og få snakket med dem.
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Er man utilfreds, så kan udvejen være egen advokat med en timepris på ca. kr. 2000,- + moms.....
Forlig er nok det bedste i denne sag.
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Emner: 5 Svar: 24
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Ja, opgaven med at få svinghjulet afmonteret skal inkluderes kørsel frem/tilbage til andet værksted, montering af nødvendigt udstyr, afmont. + db til værkstedet.
Ja, og det kan hurtigt løbe op, at indlevere sin motor til rep. hos et uautoriseret værksted uanset om det er bil, båd, campingvogn eller fly.
Hånden på hjertet, så tror jeg ikke at den samlede regning var blevet lavere, hvis motoren var indleveret på et aut. HONDA værksted, for her ville de KUN benytte originale HONDA dele - og den pris har du jo en pejling på hvad er f.eks. en ny startmotor.....:)
At det så har taget flere måneder at få din motor klar, er en helt anden snak, men det kan du aldrig klantre et værksted for rent økonomisk.
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Emner: 5 Svar: 24
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Jeg kender desværre ikke sagen godt nok til at kunne udtale mig dybere i det, og den omtalte beretning har vi også kun fra dig, og ikke værkstedet.
Har du bedt om værkstedets forklaring på problematikken, som du evt. kunne lægge op herinde på sitet ?
Der er som ofte altid to sider af en sag....
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Emner: 5 Svar: 24
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Håber at I finder en løsning selvom det nok bliver svært at nå til enighed...:)
apr 2013
Følger: 7 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 7 Svar: 63
Mener seriøst at det er urimeligt at betale fordi de ikke fandt boltene som mere eller mindre er gemt af bund karret/ olie beholderen!
Jeg afmonterede benet og blokken på mindre end 4 timer på min bf90 for en uge siden!
Det blev gjordt udenfor og med meget begrænsete værktøj. Jeg skal kun skifte pakdåse til krumtappen. Selvfølgelig skal du ikke betale for den tid de har brugt på at prøve og prøve og prøve at løse blokken fordi de ikke kunne finde boltene!!
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Om end vil jeg så lige tilføje...
Jeg kender ikke nogen håndværkere som ikke tjener penge på deres materialer. at de tager så meget ekstra for en starter som du selv kan skaffe den for er self. arrogant.. jeg har selv ønsket flere gange selv at komme med reservedelene, men kan tydeligt mærke at det ikke er den bedste situation.. da de derved ikke får avancen på den del som skal skrues i..
Du kan ikke belemre værkstedet for at de ikke kan deres kram, sålænge du ikke har gået til et værksted som har med din motortype at gøre..
Jeg har i mine unge dage betalt rigtigt mange dumme penge til bilmekanikerer hvorefter jeg har fundet ud af at en autoriseret kunne gøre det til det halve..
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
De danske forhandlere / marineværksteder er pålagt fra importøren, at handle hos de officielle salgskanaler, og dermed undgå parallelimport.
At en starter til den omtalte påhængsmotor kan købes i udlandet til 700,- kr. sammenlignet med prisen igennem den danske forhandler på 4000,- kr. giver ikke nødvendigvis et retvisende billede af prissituationen. Den billige starter er højst sandsynlig uoriginal ( og kan sagtens være i den samme eller bedre kvalitet end den originale ). Fordi prisforskellen på de to startere er 3300,- kr. betyder det ikke, at forhandleren har det beløb i avance.
Normal avance på reservedele til bådmotorer købt igennem en forhandler, som handler igennem de officielle danske salgskanaler er imellem 25 - 38% afhængig af den vejledende udsalgspris. Højere udsalgspris = lavere avance. Og omvendt.
Er du utilfreds med udsalgsprisen på varen er det nytteløst at udtrykke sin utilfredshed overfor forhandleren - de følger jo de priser, som de officielle danske salgskanaler har bestemt.
Jeg er da tilhænger af, at kunderne selv kommer med reservedelene, men så er timeprisen også højere. Værkstedet har kun garantiforpligtelsen på en reparation, hvis de også har leveret reservedelene.
Generelt kan man sige, at en håndværker skal tjene penge på alt det der går igennem hans virksomhed - man kan ikke leve af gennemfakturering !
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 364
sep 2012
Følger: 4 Følgere: 6 Både: 4 Annoncer: 1 Emner: 16 Svar: 125
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Emner: 5 Svar: 24
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Både: 2 Emner: 27 Svar: 1.075
råd ang. reparation af bådmotor