{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.513 visninger | Oprettet:

HJÆLP motorblok {{forumTopicSubject}}

Min maskine er en 4,3 V6 205 hk, da jeg var ude og sejle og skulle starte båden efter en lille pause så tog starteren ikk fat i svinghjulet men kørte skævt så det larmede som bare pokker, jeg tænkte at den var gået løs i boltene, men næ nej, den er boltet fast på blokken, men det gevind der holder bolten til starteren er brækket af blokken??? hva pokker gør man så?? har haft snakket med en som sagde han kunne lave det, men nu kan jeg ikke får fat på ham, så hvad kan man gøre, håber nogen kan hjælpe mig..

mvh mads

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  HJÆLP motorblok
  • #1   24. jun 2010 1. Find ud af i manualen, hvor lang den bolt som er knækket har været, for at se hvor mange milimeter den stikker ind.

2. Bank en kørneprik i center af den brækkede bolt.

3. Bor hul i bolten, svarende til det som en snittappe kræver ( feks. 6,8mm hul ved et 8mm gevind, 8,2mm hul ved et 10mm gevind osv. osv.)
    Husk at starte med et lille 3 eller 4mm bor, inden du bevæger dig op til det endelige bor. NB: Sæt tape på børdet, hvor langt du skal bore ind, hvis ikke du har en boremaskine med "stop".

NB: Hvis bare der er plads omkring den knækkede bolt, er det faktisk nemt at lave. Ved manglende plad, kan du sætte et vinkelled på boremaskinen.

• #2   24. jun 2010 kim C sådan som jeg læser det er det ikke bolt der er problemet men selv gevinet det er væk i motor blocken

mads M der kan du enten lave stør gevind i hvis du kan få en stør bolt i eller luk hulet og så bore nyt gevind i bloken .

eller du kan støbe en / sveje en gevind stang fast i hulet og så bruge en møtrik til at spænde starte fast igen .

• #3   24. jun 2010 Sorry, det har du ret i John.
    Han kan jo også sætte en Helicoil i. ( se link )
    http://www.diatom.dk/katalog.asp?t=1&ID=1939

• #4   24. jun 2010 Km C ja den have jeg ikke tænkt på smiley men slvfølige er det noget smarter. at bruge

• #5   24. jun 2010 det kunne jo osse være at det var den del hvor gevindet sidder i som er knækket af...... så er han på røven.....medmindre han kan finde en der kan svejse støbejern eller alu hvis det er sådan en blok

• #6   25. jun 2010 PÅ min går bolten igennem blokken der hvor starteren sidder , måske gøre din også det så kan du være heldig at få fat i en tap og på¨den

• #7   9. jul 2010 tak for jeres svar, jaa er nok lidt på røveren, for det er den "tap" som er støbt i et med blokken, som er knækket af, lige ned gennem gevindet, så har en tap med et halv gevind på langs og den anden del af gevindet sidder i blokken.. det er noget rigtig møg.. men har fået lidt bud med noget nikkel elektrode svejsning og nogen vil lime det.. ja er sgu lidt på herrens mark her..

Undskyld det sene svar, men har været på ferie..

• #8   9. jul 2010 kan godt ligge et billede ind hvis det vil hjælpe med at se problemet, det super i gider hjælpe

• #9   9. jul 2010 John N, tænkte godt på det med gevind stangen og svejse den fast, men problemet er det er den bolt som er tættest på svinghjulet, så vil jeg ikk kunne få starteren på, eller af smiley fordi den sidder for tæt ind til hullet til svinghjulet hvor starteren skal stikkes ind..

• #10   10. jul 2010 i bil tema kan du få noget spc.. spartel / metal

det er i en lille firkant stang hvor man skal massere det sammen til en dej når det er gjort trykker du det rigtig godt ind der hvor du mangler tapen . og former det sammen udsene som tappen når det er gjort skal det side i min 24.36 timer og hærdt igem

bag efter er det lige så hård som metal og du kan bore huld i det samt lave gevind i det men om det kan hold til det vrid som start tydligevis giver fra skal jeg ikke kunne sige men det er være at prøve det koster ikke mere end 100 kr

ellers skal du have en rigtig god svejer ud og støb sveje tapen fast eller fyld huldet ud og så bor ny hul samt gevind

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 3 Svar: 41
    #11   8. aug 2013 Hej Mads
    Jeg håber du har fået lave det. Men til andre der ser dette.
    Diverse 2 komponent limmasser tror jeg ikke på kan holde, men langt de fleste skader i aluminium eller støbejern kan svejses sammen eller man kan svejse en ny del op, og lave et nyt gevind.
    Jeg laver denne form for reparationer til dagligt, Men ser desværre alt for tit at denne form for reparationer er fejlet, fordi at der er brugt en forkert svejsetråd.
    Hvordan kan man lave en forsvarlig reparation, når man ikke kender legeringen på den ødelagte del. Svaret er enkelt brug de tråde der er specielt udviklet til reparationssvejsning.de eliminer gætterier omkring valg af svejsetråd.

Har i spørgsmål er i velkommen til at skrive eller ringe.
    Her er vist et eksempel på hvor stærk en lodning i aluminium er.
    http://www.youtube.com/watch?v=jy2k0s23UZo

Allan L. 22 46 31 31
    AB Svejseteknik ApS.

profilbillede
Kommentér på:
HJÆLP motorblok

Annonce