1.536 visninger
|
Oprettet:
Service af 10 HK Honda påhængsmotor {{forumTopicSubject}}
Gode rådgivere
Juli 2021 købte jeg en ny 10 HK fire takt Honda påhængsmotor.
Sejlede omkring 50 timer. Dejlig motor.
Min sælger råder mig til at få lavet service inden juli 2022 samt hvert år frem, da jeg derved kan fastholde garantien på fem år.
Normalt ved tidligere motor, Marine 15 Hk to-takt, har jeg altid fået lavet service hvert andet år.
Hvad mener det skarpe panel? Skal jeg lytte til sælger eller fastholde min tidligere rutine med service hvert andet år?
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
Ja det er mange penge at bruge for at have en sikkerhed på noget man "nok" ikke får brug for, men HVIS nu ! ! ! også det at vide at man har en motor der er ok når man skal bruge den, der kan sgu være LANGT ind til land, derude SKAL den bare være 100% iorden.
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 648
jan 2021
Følger: 12 Følgere: 14 Både: 1 Emner: 4 Svar: 51
Lær at skifte olier, tændrør, impeller og tandrem, så har du formentlig ikke behov for mekaniker de første 10år.
jul 2007
Følger: 16 Følgere: 28 Både: 1 Emner: 26 Svar: 129
Tak for altid saglige og venlige råd.
Som en sum opfatter jeg anbefalingen, at passe service og efter fem år gå over til service hvert andet år.
Endnu en gang tak.
Venlige hilsner
Tapio
dec 2017
Følger: 16 Følgere: 49 Emner: 15 Svar: 54
Jeg købte en ny Honda BF10D for 4 år siden. Jeg sejler ikke meget, men er ude at ligge garn nogle gange om sommeren, og så et par ture, hvor man skal plane med børnebørnene.
Har altid lavet service selv. Nye tændrør efter 3 år, men har selvfølgelig pudset de gamle hvert år. Olie og oliefilter efter 2 år. Benzinfilter efter 3 år. Nu også olie hvert år.
Har hvert år haft lidt problemer med at starte (nogle gange). Så fik jeg lært at dræne karburatoren som beskrevet i manualen. Det har tilsyneladende hjulpet. Måske vand i benzinen ???
Jeg har sparet de dyre eftersyn, også taget i betragtning af motorens pris, syntes jeg, det har været ok.
Før havde jeg en 4 HK Yamaha i 7-8 år, med service på samme måde. Det var ikke engang nødvendigt, at skifte Impeller. Skulle det komme dertil med Honda'en, har jeg set så meget Youtube, at jeg godt turde skifte den selv.
Mvh Allan
jul 2007
Et parameter mere: Jeg fylder 81 til marts. Vil ikke bruge resten af min ungdom på "gør selv ting". Betaler gerne for mere sejltid på havet.
Hvad mener Du "at dræne* karburator?
dec 2017
Der er en skrue i siden på Karburatoren, hvis den løsnes, kommer al benzinen (vand med mere) ud af et hul i siden af Karburatoren, så den bliver tom. Det hjalp på mine "små" startproblemer.
Mvh Allan
jan 2021
Ellers fordamper benzinen langsomt og efterlader noget slimet stas som kan blokere de bittesmå huller og dysser i karburatoren.
jul 2007
Er det ikke tilstrækkeligt?
jan 2021
dec 2017
Han sagde, det kunne være kondensvand, men det er også almindeligt, at få noget med fra tankstationen. Derfor kan man visse steder købe rent benzin, men det er meget dyrt.
Jeg henviser til side 137 i Betjeningsvejledningen.
Mvh Allan
Service af 10 HK Honda påhængsmotor