Første køb af båd - og er helt GRØN {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Håber jeg har placeret indlægget korrekt. Jeg erhvervede mig speedbådscertifikat i sommers, og føler efterhånden trangen til at anskaffe mig en båd. Men som skrevet i overskriften, så er jeg totalt uvidende og grøn på dette område - alt fra retfærdige vurderinger af både, faste og uforudsete udgfter osv. Kan/vil I hjælpe en rookie?
Jeg har haft kig på denne båd:
http://www.baadmaegleren.dk/index.php?visannonce=406
En Campion 160 Allante motorbåd fra 1993 med en 2-takts Mercury motor med 75 hk. Har læst lidt om herinde, at 2-takts måske ikke er så skide godt?
Alle svar er velkomne! Beklager, hvis der allerede findes steder herinde hvor jeg kunne have fundet svar på den slags.
Mvh. Anders
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 22 Svar: 154
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 1 Svar: 82
Hvis du har en kæreste eller kone, så sørg for at få hende med på legen, så bliver det hele sjovere og nemmere i fremtiden.
Gør op med dig selv om det skal være inden eller udenbordsmotor i båden. Jeg hælder personligt til indenbords, mest grundet opbygningen af de både.
Min kone er stor soldyrker, derfor har vores speedbåde igennem tiden alle haft solbænk nede agter, bare for at nævne en enkelt ting. Til gengæld er udenbords maskiner typisk lidt billigere at servicere og vedligeholde....
Men det kommer jo alt an på dit behov, hvilken type båd du skal kigge efter.
Sæt et budget og kig på hvad du kan få indenfor de rammer. Brændstof, service, forsikring m.m. koster jo altsammen penge....og de omkostninger er alle afhængige af den båd du finder.
Men når du er på vandet, så er det bare super cool
dec 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Jeg læste lidt om 2-takts motorer og at de skulle være udgået? Kan det være noget man skal tænke ekstra over? Jeg mener, hvis den går i stykker og der skal laves reperationer, om det så kan løbe op i uoverskuelige beløb?
En anden ting jeg håber at kunne få svar på er, hvad man ca. skal forvente i brændstofforbrug, med en sådan motor og den slags båd tak for den foreløbige hjælp!
maj 2009
Den sidste speedbåd jeg havde var med en mercruiser indenbords, såvidt jeg husker med 180 hk. Uanset hvordan jeg sejlede ( synes jeg ) så kostede en god lørdag eller søndag på vandet 100 ltr benzin....
På en trailer båd er der den fordel, at du kan tanke på en alm. tankstation, hbis båden skal ligge i vandet og du skal tanke i havnene, så koster det noget mere...
Til gengæld er det efterhånden svært at finde ramper til søsætning, der ikke koster penge...her i Kolding koster rampen 40 kr hver vej....
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 317
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 30 Både: 2 Emner: 1 Svar: 53
Der skal tjekkes revner-råd-mislyde og så mange andre ting inden køb.
Båden ser fin ud, men kunne ikke lige se prisen ?? båden sejler ganske fint og champion er kendt for deres gode kvalitet og skrov.
2 takts motorer er utrolig solide og holder i mange år, men deres benzin forbrug er helt hen i været og så larmer de meget, når de skal arbejde, men de arbejder fandme også ha ha. Se evt min video hvor jeg sejler i en med 200 hk.
Jeg ville selv helt klart foretrække 4 takts motoren som går meget mere på literen og er utrolig støjsvag samt meget pålidelig.
DET DYRESTE ER OG KØBE DEN FORKERTE BÅD. Køb rigtig første gang (vent hvis nødvendigt), du SKAL have en med, der ved noget om både.
Der skal tages hensyn til dine og din evt sammelevers behov/ønsker.
http://www.baadgalleri.dk/video/diverse_baad/668-he_he
dec 2013
Prisen er lige under 40.000,-. Findes der et brugtmarked for 4 takts motorer, hvor priserne er nogenlunde spiselige?
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Både: 6 Emner: 40 Svar: 704
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Både: 6 Emner: 40 Svar: 704
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 68 Både: 2 Emner: 47 Svar: 180
Men som der bliver skrevet andetsteds, du skal prøve sejle båden inden køb.
Jeg kender en der har haft netop denne type båd, dog med 90 hk. 2 takt.
Han solgte båden da den var alt alt for dyr at sejle i.
Jeg vil tro at du sagtens kan fyre for 1000 kr benzin af på en weekend, når der rigtigt skal sejles.
aug 2012
Ansvar og kasko på båden vil jeg tro koster omkring de 2500 kr årligt.
Ren ansvar koster vel 500 kr. vil jeg tro.
Hvis du som jeg ikke selv er nogen "nørd" til at rode med motoren, skal du jo have lavet det på værksted.
Et sådan service koster vel omkring de 2500 kr (ring og hør flere steder).
Det er fedt at sejle, men bestemt også meget meget dyrt
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 80
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 37 Svar: 454
dec 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
dec 2013
Erik C. - Jeg vil sige det sådan, at efter jeg har set den båd jeg skrev om i starten, så skal der nogle gode incitamenter til for, at vi bevæger os meget længere over de 40K som jeg evt. skal give for den.
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Jeg har haft stort set alle slags motorer, på de forskellige både jeg har ejet, og ingen af den har været så nøjsomme med benzinen, som netop den model.
Den larmer mere ved lave omdrejninger, men efterhånden som man giver gas, så udlignes forskellen i støj-niveuet, i forhold til en 4takter..
Til 40 tusinde, så kan du ikke få en velholdt båd, komplet med trailer, hvis der også skal sidde en 4takter outboards på, de koster normalt meget mere, en både med 2 taktere.
Der er også fordele ved de gamle 2 taktere, selvom de larmer mere, og også er tørstige, for ydelsen er suveræn i forhold til vægt og pris, og de koster ikke meget at holde kørende, bare man yder dem lidt service i ny og næ, og man kan få stort set alle brugte stumper til billige priser, bare motoren er en af de kendte mærker...
aug 2012
Men mht. de gamle 2 takts motor. Jeg ville aldrig eje sådan en.
Jeg personligt syntes at de lugter og man sidder og bliver hel skidt inde i båden.
Men det er bare min mening.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Jeg har da en S-Tec 115 HO med 130 hk fra 2010 med 2 års garanti tilbage som er til salg
hvis du kender nogen der er interesserede ????
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 2 Svar: 50
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 217
Det ligner, at den har fået lavet helt andet "vindspejl" hele vejen rundt.
Jeg ville personligt hellere snakke med "#Lukas." om hans Fletcher med en Yamaha 100 hk 4 takter. Den er MEGET mere økonomisk, end den 2 takter, som sidder på Campionen.
Hvis du kan få #Lucas ned i en pris, som ligner lidt den samme som Campionen, ville jeg råde dig til hver en tid, at kæbe den.
Læser, at en af jer går på SU inden alt for længe, så pengene bliver lidt mindre.
Det er ikke pengene, der skal lægges, når den skal købes, som følelses svære at finde. Men det er pengene, som skal lægges, når der skal tankes et par gange om ugen, der er irriterende!
Har selv en 115 to takter, og den er da ikke altid lige sjov at fylde "suppe" på, når den er SÅ sulten.
Man bliver da lidt misundelig og irriteret, når ens venner kan sejle for det halve i dobbelt så lang tid.
4-takter er måske lidt dyrere at lave service og andet på, men når du alligevel ikke selv, hverken kan rode i 2 eller 4 takter, ville jeg vælge en 4 takter...ELLER EN OPTIMAX (Mercury's svar på en 2 takters "racer" plusser, og en 4 takters lave brændstoføkonomi og pålidelighed)
En 4 takter vil efterhånden tjene sig selv ind, hvis du sejler langt, hurtigt og meget i den
Hvad skal du bruge båden til mere konkret?
Kun fart og ligge og "speed" rundt, eller meget vandski og tube?
En 4-takter kan godt være lidt tung i "røven", når der skal trækkes noget efter båden:)
(link fjernet)
Og velkommen til!
Håber du finder en go' og fin båd...at være på vandet er bare livet!
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 2 Svar: 50
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 217
Den Campion har en lidt "peberet" pris. Har selv været over og snakke med Rune, som har bådforretningen over i Vejle. En flink fyr, men priserne er han ikke meget for at ændre!
maj 2012
Man får langt mere for pengene, ved at handle privat, der skal man blot se sig lidt mere for, da man jo ikke har samme sikkerhed, hvis det skulle vise sig, at købet ikke var helt så godt, som forventet/lovet...
Samtidig sagt, jeg har kun handlet privat, alle de mange gange, jeg har købt en båd, og er endnu ikke rendt ind i nogle problemer, som ikke kunne løses i al fredsomlighed...
nov 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 3 Svar: 3
2-takter er skam ikke udgået, man kan købe dem nye og kommer man til længe endnu, de har bare fået indsprøjtning nu istedet for kaburator dvs. billigere i forbrug men stadig det gode træk.
Mvh.
forhenværende båd mekaniker
aug 2012
Jeg vil mene at han ikke kan finde noget derude til 40.000 kr som er ret meget værd.
Så ville jeg nok købe privat (men kræver nok man tar en med der ved noget om både/motorer)
dec 2013
Lukas - rigtig flot båd du har dig. Kunne godt blive en mulighed - tror dog vi lige tager et smut til Vejle og ser på Campionen først.
Fedt med jer der har inputs til alt fra hvilke olier man bør vælge til det lidt mere langhårede omkring mekanikken - det er noteret!
Det er sjovt, at folk umiddelbart er så uenige i, hvorvidt prisen er reel eller 'peberet', som en af jer skriver. I sidste ende er det måske bare ens mavefornemmelse der afgør, om det er en acceptabel pris.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
dec 2013
maj 2006
og den ligner også Campion meget
Se billeder i min profil
dec 2013
maj 2006
Nej du skal noget højere op men hvis du er seriøst interresseret så kan jeg da godt lave en pris med navigator og separat ekkolod EL spil monteret på traileren osv.osv
MVH Hasse
mar 2007
dec 2013
maj 2006
dec 2013
Vil gerne høre hvad prisen ligger på, Hasse
maj 2006
dec 2013
maj 2009
Man kan få en del for 40.000 kr og i dagens marked, kan du kigge på både der ligger 10-15.000 kr højere i salgspris...
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 30 Både: 2 Emner: 1 Svar: 53
mar 2007
maj 2006
http://www.evinrudenation.com/owner-zone/evinrude-150hp-e-tec-engine-tug-of-war-and-drag-race/
maj 2012
Selv om den Svenske krone er noget mindre værd, kan deres priser slet ikke være med de Danske, og det kan Tyske både som regel heller ikke..
De billigste både, finder man i England, der kan lave virklig gode køb over..
maj 2009
Sverige har jeg ingen erfaring med, men jeg har købt tre både i Tyskland, og du får mere for pengene, udvalget er meget større, det typiske er at bådene er mere velholdte....senest har jeg fået fragtet en 37 fods motorbåd fra Wilhelmshafen til Kolding for ca 10.000 kr, så fragten er heller ikke noget der bør afskrække en....
mar 2007
maj 2009
Alt efter hvor man bor henne så tager det et par timer at køre til Hamborg. En stor del af de både sælges med trailer, og de kan godt synes i DK.
Jeg handlede en 19 fods speedbåd i Tyskland. Den havde altid kun sejlet i Gardasøen, og den lå på lager ved Gardasøen. Aftalen med sælger blev at han fragtede den til Tyskland, og jeg kørte ned og hentede den.
Der var så ingen trailer med, så den købte jeg herhjemme, og sælger betalte et værft for at ligge den over på min trailer.
Jeg betalte 33.000 kr for båden, havde den i 3 år hvor den ikke kostede noget, hvorefter jeg solgte den for 65.000 kr. Det var dog med trailer, som jeg havde givet 10.000 kr for...
Som tidligere skrevet kan han uden problemer kigge på både fra 60.000 kr og ned, alle er til at handle med.
maj 2012
Jeg har købt en enkelt båd i tyskland, for nogle år siden, som jeg tjente godt på, da jeg solgte den igen, men det hører til sjældenheden, at finde et godt tilbud i Tyskland, på de både jeg interesserer mig for, som er nyere Bowridere med trailere.
Jeg vil ikke afvise, at Tyskland, er billigere med visse typer både. Men feks. nyere Bowridere i Tyskland, koster generelt mere, end tilsvarende i Danmark, det ses tydeligt, når man feks. tjekker priserne på Ebay, og i Sverige er den helt galt, der koster de meget mere, helt op til det dobbelte, er ikke sjældent, på en given model og årgang..
dec 2013
http://www.baadmaegleren.dk/index.php?visannonce=267
Umiddelbart et godt stykke uden for vores prisramme, men med en Evinrude E-tec motor og trailer med trådløs fjernbetjening. (Scroll ned når I trykker på linket)
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 80
Men klart en god idé at investere i en båd med en nyere motor.
dec 2013
maj 2006
Jeg har kikket på den Campion med 115 hk E-Tec du linkede til og den ser da flot ud og motoren er mage til min første E-Tec fra 2008 og hvis den kun har kørt 45 timer så er den jo næsten helt ny ??? så hvis ellers Hækken er sund og gulvet i båden IKKE er blødt så lyder det da til at være en ok pris for jeg fik da 54,000 for min 115 E-tec og den havde kørt 110 timer men husk at høre forhandleren MHT garanti på motoren for når motoren har gået under 300 timer kan man efter et service til ca 2000 kr opnå 2 års garanti mere men HUSK at kikke båden grundigt efter på de omtalte steder INDEN du køber.
MVH Hasse
maj 2006
se billederne i min profil ! den campion ligner jo temmelig meget min Thundrecraft
dec 2013
Til båden medfølger: vandskibøjle, kaleche, vinter pressening samt Variant 1000 kg trailer m. el-spil samt samt trådløs fjernbetjening.
maj 2006
PC der er også vandskibøjle (Turbo swing ) til min båd og el spil med trådløs fjernbetjening samt 100 kg trailer min motor er bare en 2010 model og så er det en HO med 130 hk
maj 2006
aug 2012
Der er ingen billeder af båden hos mig.
maj 2006
Nej linket virker ikke mere men jeg ved ikke hvorfor men det er ikke din pc der er noget i vejen med
dec 2013
maj 2006
Første køb af båd - og er helt GRØN