Køb af første båd. {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg står nu og er på udkig efter min første sejlbåd. Jeg har fundet et par både som er indenfor mit budget, og der følger nogenlunde det samme udstyr og sejl med i alle de både jeg har kigget på, så prisen på den enkelte båd er næsten ligemeget
Jeg vil bruge min båd til sejlads i primært Nordeuropa, altså Skandinavien og Baltikum, men et sommertogt til de Britiske øer vil jeg ikke udelukke hvis det er muligt. udover sommertogter vil jeg også deltage i diverse sejladser som Sjælland- & Fynrundt osv.
Så det der vægter mest er bådens sejlegenskaber, derfor vil jeg gerne høre mere om der er nogle der har erfaringer med følgende både:
- International folkebåd
- Granada 24
- Elvstrøm 1/4 ton
- Dufour 24
- Maxi 77
Hilsen
David
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Hvis du køber en båd der er for kort vil du sejle op og ned af 1 bølge, en større båd kan "ride" på 2 bølger eller flere og du får der ved en mere komfortabel tur.
feb 2017
Følger: 13 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 5
Men havde du erfaringer med nogle af de både jeg nævnte?
Hvis du skulle vælge mellem to både, sejladsen var i samme område som nævnt før, og valget var mellem en båd på størrelse med IF'eren/Maxi 77/granada 24 eller en på ca. 32 fod men en anelse smallere (helt konkret tænker jeg på en Glente 32)
hvad vil du vælge og hvorfor?
maj 2006
Følger: 1 Følgere: 29 Emner: 15 Svar: 180
jul 2014
Følger: 3 Følgere: 62 Emner: 21 Svar: 193
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 876
Jeg har sejlet rigtigt meget IF'er og det er en bundsolid båd.
De andre er også fine, her ville jeg nok gå efter Granada, Elvstrøm eller Maxi'en - uden at jeg helt kan sætte ord på hvorfor
Alt i alt skal du måske bare vælge den du synes bedst om, finder dig bedst til rette med og som er mest velholdt...?
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 39 Både: 5 Emner: 12 Svar: 1.111
Hvis at det er muligt
Så ved du lidt hvad for en båd som måske passer til dig/jer.
i stedet for bare at købe en og så bliver det ikke som det enlig skulle være i den sidste ende
Så får du plusser og minusser med på turen for vær båd du prøver
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 646
Køb af første båd.