Køb af første båd {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
Jeg er i en alder af 54 nu blevet klar til at købe min første båd.
Mine overvejelser går på en 21 fod Bayliner Cuddy 2152 med en ferskvandskølet 225 hk , V6 Chrysler, benzin motor. Pris Ca 100.000,00 kr
Båden er fra 2003 og der er lagt en ny motor i båden i 2010 efter dette har båden efter sigende kun sejlet ca 50 timer.
Er der nogle her inde som har erfaring med denne bådtype, eller har erfaring med motortypen (båden skal sejle i saltvand)
Hvad er bedst ferskvand eller saltvandskølet motor ?
Da det som sagt er min første båd har jeg jo ikke den store erfaring med hvad der er godt eller skidt, så jeg vil være taknemmelig for et hvert indlæg som kan gøre mig klogere og undgå et fejlkøb
Til info. Så skal båden for det meste bruges til sjov på vandet, vandski og lignende, men den skal også kunne bruges til en hyggetur med lillemor.
God jul til Alle
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
og nu ved jeg ikke om i tænker at skulle sove i den ? men folk på vores alder ,kan ikke ligge ordentlig i sådan en kahyt , jeg synes den er for dyr i forhold til hvad der ellers er . har du brug for 225 hk ? eller kunne 135 hk være nok ?
dec 2016
Følger: 16 Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 9
tak for din kommentar til mit indlæg.
Budgettet er 100.000,00 og syntes selv jeg har været grundig i min søgen efter den bedste båd til vores behov, inden for det prisleje. Men jeg har ingen erfaring, og søger derfor råd fra folk med erfaring
Hvordan er den bådtype (Bayliner 2152) at sejle ? er den stabil
Er motoren den rigtige (her tænker jeg på holbarhed) ?
Er ferskvandskøling bedre ind saltvandskøling ? eller omvendt ? hvad er fordele og ulemper
apr 2011
Følger: 1 Svar: 12
her har du et lukket system som på en bil.. du kan bruge kølevæske der forhindre koresion i motoren...
køleren er byttet ud med en varmevæksler som bruger sø/saltvand
mar 2007
dec 2016
Ja, vi påtænker at finde en båd som vi en sjælden gang kan overnatte i.
Vedhæftet link er en båd vi har i tankerne
https://www.guloggratis.dk/sport/baade/speedbaad/bayliner/annonce/34643035-bayliner-cuddy-2152-motorbaad-aarg-2003
mar 2007
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 4 Svar: 246
dec 2016
jul 2010
mar 2007
dec 2016
igen tak for dit indput. Der skulle være styr på bådvægt og bil så det er ikke et problem
Fin båd du har fundet, men vi vil gerne have muligheden for at overnatte... det er ikke sikkert det nogensinde bliver aktuelt,men muligheden skal være der.
mar 2007
og ja det er rart at kunne sove der , jeg brugte en madras ,hvis det var et must at blive i båden , der er dæleme ikke meget plads i den der slags kahyt.
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
En bowrider med kaleche, er at sammenligne med et telt, da der som regel er plads nok, til at lægge flere liggeunderlag på gulvet, så man kan sove i sovepose eller lign, og evt. mindre børn på sæderne i fronten, eller bagsædet..
En af mine venner, har en 18 fods Stingray Bowrider, og den overnatter to voksne og 2 børn fint i, når de er på en flere dages udflugt i den...
Held og lykke med båden, når du finder den...
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
Dem I har linket til har gået 50 og 181 timer.... det svarer jo til en bil der har kørt mellem 2500 og 9000km hvis man regner med en snitfart på 50km/t
Burde en 3ltr/135hk motor ikke kunne klare væstentligt mere?
mar 2007
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 72 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 18 Svar: 1.338
Har ejeren ikke passet på den? Hvis han ikke passede på den gamle motor, har han så passet bedre på den nye?
mar 2007
feb 2010
Følger: 1 Følgere: 12 Både: 2 Emner: 7 Svar: 86
Sørg for at kaleschen er god, og ligeledes traileren er i ordentlig stand. se på motoren - hvis der er masser af synlig rust på den udvendigt, så er den sikkert heller ikke holdt indvendigt. Jeg vil gå mere efter det enkelte eksemplar (stand) end evt. årgang. og vedr. timer ... jeg har aldrig hørt om en der har slidt en bådmotor op - men jeg kender mange som ikke har passet dem hvor de er tærret op, eller frostsprængte. Held og lykke med købet, der er så mange fede oplevelser derude der bare venter på at blive opdaget :-), men husk at have hovedet med, både når du handler og når du senere skal ud på vandet (= sikkerheds udstyr)
Godt Nytår !!!
dec 2016
Tak for jeres indlæg og kommentarer.
Som skrevet så er jeg i gang med at købe min første båd.
Jeg har nu været rundt for at se på en del forskellige både, og må desværre konstaterer at der er stor forskel på bådenes beskrivelse og så virkeligheden (billeder er taknemmelige) så jeg har desværre ikke fundet båden endnu.
Efter at have undersøgt div. forums om køb af både må jeg konstatere at jeg ikke står alene med den oplevelse. Mange anbefaler at rette søgelyset mod vores naboer mod syd, eller Holland. Den generelle opfattelse er at kvaliteten af brugte både er bedre der da de for det meste kun har sejlet i ferskvand.
Er der nogle der har erfaringer med at hente båd hjem til dk fra enten Tyskland eller Holland? er der noget specielt jeg skal være opmærksom på?
Jeg har kik på en Maxum 2100 SC fra 1998 Pris 17.500 EUR. Er der nogle her som har erfaring med denne bådtype eller i dette prisleje kan anbefale noget andet og bedre.
Fortsat god 1 januar 2017
Stig Becher
feb 2010
Jeg har hentet både i udlandet også,mener ikke at den generelle stand er bedre på bådene der - men sommetider kan du gøre en bedre handel i udlandet. Og andre gange findes den billigste i dk. Men vær klar over at der også følger bøvl og omkostninger med.
Jeg har prøvet at køre over 1500 km og så lignede båden ikke det jeg var blevet fortalt - og så frustrationen stor. Lige pt vil jeg tro at England og Sverige pga deres kurser kan være attraktive. Men tænk dine ønsker, behov og find 2-3 modeller som passer dertil og så check div bådsider, og kan du spare 50.000,- ved at køre over grænsen, så er det da absolut værd at se nærmere på.
Tænker dog ikke en Maxim 2100 fra 1998 er umulig at finde i dk til den pris.
Der er pt bare ingen både til salg, men det er der om 3 mdr.
Held og lykke
jul 2010
feb 2010
dec 2016
Jeg er interesseret i at høre nærmere om din båd
Du er velkommen til at kontakte mig direkte på 20206457
feb 2010
Mvh