{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.451 visninger | Oprettet:

Simon H
Simon H
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2

Ny påhængsmotor ca. 40 hk. {{forumTopicSubject}}

eg står og skal have en ny påhængsmotor til en ældre stor jolle.
Den gamle der var monteret var en 2 takts yamaha 40 hk med styrepind.

Jeg har kigget rundt i længere tid, men kan hverken finde nye forum tråde eller tråde omhandlende præcis mit problem.

Jeg har kigget en del på evinrude e-tec 40 hk, men kan ikke finde ud af om man skulle vælge en 4-takts i stedet for, både suzuki og yamaha har fået gode ord med på vejen i den forbindelse.
Båden er en sommerbåd der kun kommer i når vinden er stille, og vandskiene skal frem eller fiskestængerne, så en all-round motor er vel sagen?

Når jeg så engang har fundet ud af hvilken det skal være, er der så noget at hente ved at købe i sverige eller tyskland??

På forhånd mange tak.

Simon

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskift af jord med muld i bede 3.000 kr.
  • Starthjælp til en benzinbil 220 kr.
  • inst af opvaskemaskine 500 kr.
  • Køleskabsreparation 1.380 kr.
  • Reparation af Samsung vaskemaskine 800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny påhængsmotor ca. 40 hk.
  • #1   9. dec 2010 Hvis du skal trollingfiske flere dage i træk, så skal du vælge en 4takter Suzuki eller Yamaha, hvis du skal bruge båden til vandsjov, så skal du helt klart have en E-Tec, den har meget mere nundtræk og acceleration. I tomgang er Suzukien, den aller mest støjsvage motor på markedet, du kan ikke høre den er i gang, det er kun sladrestrålen der afslører det! (gælder ihvertfald for deres 115hk)
    Yamahaen og Etec´en er også støjsvage, men slet ikke på samme måde. Alle 3 motorer kan give et godt vræl når de får gas, men Etec´en vræler blot på en helt anden måde, da det er en 2 takter, men om det er mere generende end en 4 takter er vist en smagssag.

Ud fra det du beskriver du skal bruge båden til, så ville jeg vælge en Etec eller en Tohatsu TLDI, som også er en knald god motor og formentligt billigere.

Etec og TLDi kan have en lille tendens til at lugte lidt af olie, selvom det langtfra er på samme niveau som de gamle 2 taktere.

Jeg har selv en Mariner 40 4 takt og selvom den gør det godt, så støjer den bare mere end de andre du har nævnt, så næste gang kommer der også til at være en af de 3 ovennævnte på min hæk smiley

MVH Frank

• michael s
    michael s Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 1 Svar: 47
    #2   9. dec 2010 simon du skal uden tvivl ha 1 suzuki 4 takt, det spiller bare ,,

• #3   9. dec 2010 det med at e-tec lugter af olie, det kan ikke være meget hvis den bliver sat til deres xd100 olie min kører i tc-w3 mode med den 100 olie og det lugter minimalt. i xd100 mode får den ca 40 % mindre olie så tror ikke du lægger mærke til lugten,da du skriver den også skal trække ski er e-tec det eneste rigtige valg,

• #4   9. dec 2010 Vil da sige at hvis den også skal bruges til vandski, så vil en 2-takter være bedst smiley

• #5   10. dec 2010 Tendensen med olielugten er selvfølgelig mest udpræget i forbindelse med trolling, hvor man ikke fjerner sig fra lugten, men ved trolling kan man også somme tider lugte sin 4 takter, hvis vinden kommer ind bag fra. Ved frisk sejlads er der ingen gener, hverken ved Etec eller 4takt. I din situation ville jeg uden tvivl vælge en Etec eller TLDI, pga det meget bedre optræk.
    MVH Frank

• Simon H
    Simon H Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2
    #6   11. dec 2010 Det er dejligt med så entydige svar, jeg tror jeg lægger mig fast på e-tec'en, der er næsten ingen prisforskel på den og tohatsuen alligevel og jeg har en forhandler tæt på hvor jeg bor.

Så kommer næste spørgsmål, er der nogle der har erfaringer med at købe fra tyskland eller sverige?
    er der penge at spare?
    følger garantien med eller skal jeg til tyskland når der skal laves service?

tak for hjælpen indtil nu.

Simon

• #7   11. dec 2010 Gå efter E-tec frem for TLDI....

Der er KÆMPE forskel på service udgifterne.

Kommentér på:
Ny påhængsmotor ca. 40 hk.

Annonce