Ny påhængsmotor vil ikke starte! :-( {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har hoved renoveret båd fra ende til anden og er nu endelig nået til motoren.
Tohatsu 40hk 2-takt, fra 2004 ca.
Nå, jeg ville sikre mig motor startede op og det hele fungerede med start/stop inden jeg skal have den i havet og lave break-in på motoren.
Jeg har læst mig til at tohatsu anbefaler 1:25 blanding(4%) ved indkøring og 1:50 blanding(2%) efter indkøring.
Jeg hældte 0,5l 2takts olie i 12,5l 95blyfri og blandede det godt sammen. Jeg satte det hele til og pumpede brændstof ind i motor via bolden, indtil bolden blev "fast". Derefter dreje jeg nøglen, aktiverede el-chokeren og prøvede at starte.
Den pisker starteren rundt, men kommer aldrig i gang
Jeg har tjekket at begge tændrør, de bliver våde af benzin, så karburator burde virke fint. Den oser lidt ud af udstødningen efter flere startforsøg og baljen med vandet er meget olie holdigt efter mit startforsøg.
Jeg mistænker olie dannelserne i vandet er fordi motoren er ny og kan være fra fabrikken af.
Kan det være blandingen er for fed til at den vil starte?
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 190
du har tjekket at der er gnist på tændrør..?
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Våde tændrør kan bland andet skyldes følgende:
Du drukner motoren med for meget choke.
Tændrørene tænder ikke pga dødmands kontakten ikke er sat på.
Der er olie i motoren fordi den blev konserveret i 2004.
Prøv at sætte blandings forholdet ned til 2% indtil du får den igang.
Tag tændrørene ud og giv fuld gas uden choker på, træk så i starter snoren eller aktiver selv start for at lufte den godt ud. husk lige at få jordet tændrørs hætterne, eller aktiver dødmands knappen.
Sæt de nye tændrør i tændrørshætterne og sæt dem mod stel og tjek om de kan gniste. husk dødmands knappen! hvis de gnister sæt dem i motoren og prøv ny at starte den på 2% blandingen. Og uden for meget choke.
Jeg antager at den har elektronisk tænding uden platiner, ellers bør de nok lige checkes hvis der ikke er gnist.
Og hvis der er en dræn skrue på karburatorene, så dræn dem lige inden du prøver med 2% blandingen.
jun 2016
Følger: 23 Følgere: 17 Både: 1 Emner: 5 Svar: 14
Der er ganske fin blå/gul gnist, så det kan kun være brændstof den kan være gal med.
Thomas M -
Ja, motoren har stået stille mange år. Jeg har overtaget bådprojektet fra en anden, som var gået død i det. Derfor har den stået så lang tid.
Jeg kunne godt forstille mig at den var blevet druknet, da jeg faktisk kunne "hælde" brændstof ud af tændrøret, da jeg tog du ud tidligere. Må indrømme at jeg måske gav den lige lovligt meget choker. Men det er svært at vurdere, da det er første gang jeg har båd med el-choker og samtidig første gang jeg prøver at starte den .
Nå, men Jeg har købt 5l benzin, som jeg overvejede at fortynde 4% blandingen med, så det ender med en ~3% blanding. Ville det give mening?
Thomas M - Hvis jeg skal forstå dig korrekt vedr. udluftningen og dets gøremål, så er det for at tømme brændstof systemet for den fede blanding ikke?
Og for at opsummere måden, så skal jeg tage begge tændrør ud og evt undvære at sætte dem i hætten igen, derefter dræne karburator hvis muligt, derefter aktivere starteren for at pumpe den resterende fede blanding ud af systemet, derefter formoder jeg at jeg skal lade den stå lidt tid og "dampe" af?
Og så prøve igen?
Vil det ikke afbrændte brændstof så ikke bare løbe ud via udstødningen?
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Og ja det gælder om at få drænet gammel benzin/olie ud. Det der sker med den benzin der er i karburatoren når den står på lager er at dels bliver benzin dårlig hvis den står i flere år, og formentlig fordamper benzinen og efterlader olien tilbage i karburatoren. Så derfor vil jeg prøve at få den startet op på de 2% for umiddelbar efter start at gå tilbage på det anbefalede. Hvis den har været opbevaret et fugtigt sted, hvor temperaturen har skiftet med årstiden. Så ville jeg nok lige checke karburatoren og svømme hus for snavs og ir. Og om svømmeren virker som den skal.
jun 2016
Følger: 23 Følgere: 17 Både: 1 Emner: 5 Svar: 14
Jeg ser om jeg kan finde nogle nye tændrør i morgen.
Den har aldrig været startet før, så der kan ikke have stået gammelt benzin nogle steder.
Jeg prøver at hælde det allerede blandede brændstof over i en anden beholder og prøve med 2% blandingen. Samt kigge karburatoren efter.
jun 2016
Følger: 23 Følgere: 17 Både: 1 Emner: 5 Svar: 14
Inden jeg nåede at gøre alt som beskrevet forinden. Så ville jeg lige prøve en sidste gang og denne gang uden choker.
Og vupti, den startede i første forsøg uden problemer.
Dog syns jeg den går lidt ustabilt og samtidig ryster helt vildt. Også selvom den har kørt 10 minutters tid for at blive varm.
Er det her man skal prøve at justere på blandingsforholdet på karburatoren eller er den fabriksindstillet?
Kan desværre ikke lægge video op, af en eller anden grund
jun 2016
Følger: 23 Følgere: 17 Både: 1 Emner: 5 Svar: 14
Så det er det, den kører med lige pt.
Jeg har skiftet tændrør i dag, men har ikke nået at teste med dem endnu. Bor i et villa kvarter, hvor man helst ikke skal larme så meget. Og den balje jeg bruger dækker ikke udstødningen, så det larmer ekstra meget
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.193
Hvis motor er blevet konserveret inden den lange opbevaring, så kan det være at det er det der kan drille lidt, det er jo en slags olie der bliver brugt og det er altså noget fedet skidt ( på den gode måde ) så kan godt sidde lidt der kan drille .. men tror som de andre skriver nye stifter så køre den ... hav altid et sæt stifter og nøgle med når du tager ud.. især hvis du kører 4% i starten, stifter er nogel sarte skidderrikker i en 2 takter..
pøj pøj
apr 2015
Følger: 1 Svar: 12
Jeg bruger sådan en spand her, når jeg skal starte motoren op på land.
Det er en 70 liters affaldsspand fra Jemogfix.
Jeg bor også i villa kvarter
https://www.jemogfix.dk/affaldsspand-med-laag-paa-70-liter-fra-curver/1192/9043078/
Vh.
Carsten
apr 2015
Følger: 1 Svar: 12
Min gamle 2 takter gik mere jævnt efter at jeg fik den store balje.
Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at benet kommer længere ned i vandet også
er modstand i udstødningen anderledes, end når den kun kørte med " øreklapper" ?!?
jun 2016
Følger: 23 Følgere: 17 Både: 1 Emner: 5 Svar: 14
Den ryster desværre stadig, men lidt mindre med den nye balje jeg har sat på.
Men for dælen, det er ulækkert vandet .
Det er 3. gang den bliver startet med rent vand.
jun 2016
Følger: 23 Følgere: 17 Både: 1 Emner: 5 Svar: 14
Jeg har ikke monteret styrekabler endnu, det vil jo uden tvivl minimere rystelserne fra motoren. Men er det normalt den ryster?
jun 2016
Følger: 23 Følgere: 17 Både: 1 Emner: 5 Svar: 14
Her er første gangs opstart.
https://youtu.be/GvYFQP9iSy0
Her med nye tændrør og 3% blanding.
https://youtu.be/z7-H2N9HdKU
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 301 Både: 4 Annoncer: 1 Emner: 26 Svar: 1.136
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Jeg vil også tro at den lige bør fin justeres i blandeskruerne, når du har fået den kørt til. Men igen en 2-takter skal som regel have lidt fed blanding i tomgang, og det kan får den til at gå lidt ujævnt.
Jeg havde en ældre Mercury 115hp 6 cylinderet motor med 3 karburatore. Som for det første skulle stå snor lige i timing af spjæld åbning. For derefter at få blandingskruerne til at stå lige der, hvor den lige er holdt op med at slå over i det man kalder 4-takt på en to takter. Hvis man stillede den for mager havde den et dårligt optræk.
https://www.youtube.com/watch?v=86W34WTfAJE
Men den skal altså være blæst godt igennem ude på vandet, og varmet op inden en sådan justering kan foretages.
jun 2016
Følger: 23 Følgere: 17 Både: 1 Emner: 5 Svar: 14
Jeg mangler desværre en propel og reverse-lock systemet til motoren, før jeg kan få den i vandet.
Jeg har købt olie i biltema. .
https://www.biltema.dk/baad/baadmotor/motorpleje/motorolie/udenbordsolie-2000022989
PÅHÆNGSMOTOROLIE TCW3 1 L
Art. 36-993
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Jeg bruger denne her:
https://www.boatlab.dk/motor-reservedele/olie/motorolie-total/total-motorolie-outb-neptuna-2t-racing-5ltr
jun 2016
Følger: 23 Følgere: 17 Både: 1 Emner: 5 Svar: 14
Ny påhængsmotor vil ikke starte! :-(