{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.221 visninger | Oprettet:

Skylle med ferskvand hver gang? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har en Ørnvik 520 Sport med en indenbords 135 HK Mercruiser benzin. 4 uger sammel og med 10 timer på klokken. Jeg er ny på vandet og lærer stadig, Skal jeg skylle kølesystemet ud hver gang jeg bruger den og hvordan går man det? Jeg regner med at bruge den 2-3 gange om ugen i en 2-3 timer hver gang... Andre ting som skal foretages løbende udover alm vask samt service efter 30-100-200-300 timer?

På forhånd tak...

Chris B

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Skylle med ferskvand hver gang?
  • René Ø
    René Ø Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 38
    #1   15. jul 2009 Det er der lidt delte meninger om. Læser man rundt omkring på nettet, siger mange man ikke skal skylle efter, når blot båden skal bruges igen inden for ca en uges tid, andre mener man skal skylle efter hver gang. Problemet er, at skyller du efter med færskvand, kalker det kølekanalerne til i længden, påstår nogle, hvorimod korroderingsprocessen, som saltvand iværksætter er længerevarende, plus salt ikke binde lige så godt til metallerne i motoren som kalk.
    Jeg hører til typen, der bruger min båd gennemsnitligt en gang hver 1½ uge, så jeg skyller hver gang. Skulle jeg bruge min lige så ofte som din ville jeg skylle den efter ca. 1 gang om ugen.

• #2   15. jul 2009 jeg skyller min hver gang med ferskvand. det er jo relativt hurtigt og nemt. Jeg har endnu ikke set det mindste spor af kalk inde i min maskine.

• #3   15. jul 2009 min bliver skyllet af turen gennem fjorden og kanalen ..så jeg har ingen probs

• #4   15. jul 2009 skyller også min HVER gang. kalk kan fjernes det kan ir/rust ikke.

• #5   16. jul 2009 Jeg har monteret ferskvands køling så det bare at sejle derud af smiley men ja ellers ville jeg også lave en gennem skylning efter hver tur...

• #6   16. jul 2009 Tjah, her kommer så en af de delte meninger...

Kalk i kølesystemet er pænt træls og det er de færreste der afkalker det, så det bliver jo bare værre og værre.

Til gengæld har havvandet i de indre danske farvande altså så lav vægtfylde (1.002 længst østpå, 1.008 nordpå) så det er altså praktisk talt ferskvand du sejler rundt i MEDMINDRE du altså bor ved vestkysten...

Så mit råd er at skylle den igennem en eller to gange om året og så er det dét.

• #7   18. jul 2009 jeg bor på syd fyn og skyller altid efter har set motor som er blevet tæret af salt så de ikke kunne mere. det problem med kalk plejer at løse sig selv når man køre køle væske i motoren for at stille den væk til vinter det opløser kalk.

• #8   20. jul 2009 Jeg vil helt sikkert anbefale at skylle igennem med ferskvand hver eller hver anden gang båden tages op. (kommer selvfølgelig an på hvor tit den er i vandet)..

Kommentér på:
Skylle med ferskvand hver gang?

Annonce