{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.569 visninger | Oprettet:

Morten R
Morten R
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4

Er powertrim nødvendigt til 13" Rib? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har netop købt mig en 13" Rib.
Den er indrettet med bænk bagerste og konsol i midten, med siddeplads foran konsol samt en fronten.

Den er godkendt til 40HK.

Spørgsmål:
Vil i vælge en motor med eller uden powertrim. Hvis det ikke er nødvendigt vil jeg hellere købe en uden for at have en mere simpel motor.

Jeg tænker båden vil have en del vægt bagi og det er vel begrænset hvor meget man kan trimme båden ind, så snuden kommer ned , eller tager jeg fejl? Jeg har ingen erfaring med dette og vil gerne høre jeres feedback.

Jeg tænker vi altid vil være 2-3 i båden, så passagerne kan være mobil "ballast"

Mvh.
Morten

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.
  • 2 times rengøring i dag senest 17:00 500 kr.
  • Jeg skal bruge en låsesmed til et skab 400 kr.
  • Ca 20 kvm væg med standhaftig tapet 2.500 kr.
  • Gummimåtter, bundmåtter, hjulkapsler, stålfælge med dæk. 1.200 kr.
  • Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er powertrim nødvendigt til 13" Rib?
  • #1   9. mar 2017 Jeg tænker ikke det er nødvendigt, nok nærmere "overkill" smiley

• #2   9. mar 2017 hvis du tænker du vil have 30-40 hk på ville jeg vælge power trim , det er rart at have når man skal trimme båden så den sejler bedst muligt ,og når du skal indtil sranden osv . men det kan da klares uden også,

• #3   9. mar 2017 25 hk og op efter ,så ville jeg vælge noget med powertrim. .

Der er nu heller ikke meget ved at stå ved styrepulten ,og når det lave vand nærmer sig , så skal man tilte motoren manuelt bagerst i båden...

• #4   9. mar 2017 Så lille en båd behøver ikke powertrim.

• #5   10. mar 2017 Det er alligevel imponerende at en modelbåd (13 tommer) er godkendt til 40hk.
    Så enig i ovenstående betragtninger om at en så lille rib ikke behøver powertrim smiley

• Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    mar 2017

#7   10. mar 2017 Ok 13' (fod) smiley

Tag for alle kommentarer.
    Jeg læser i egentlig er enig om, at der ikke er behov for powertrim til trimning af båd under sejlads, men det kunne være praktisk at have på lavt vand.

Mvh. Morten

• #8   10. mar 2017 Det er nemt at regne ud om den skal have trim eller ej.

Hvis du ikke kan få båden til at plane inden for nogle sek, skal du trimme den til at plane og lægge godt med last i båden.
    Dette vil du ikke kunne gøre uden trim, kun at flytte gods og personer rundt i båden så den kan plane eller sejle som du vil have det.

Trim kan være rigtig godt og benzinbesparende på langture, for at finde en god cruise fart med trimmet.

Mange plusser med trim smiley

Jeg vil aldrig have en motor uden.

• #9   10. mar 2017 Er din model med V bund, kan du stille motorbeslag efter den skal plane/cruise, eller hvad den skal.
    Så kan du undgå at have trim, men så kan du ikke bare stille om som du vil med det samme.

• #10   10. mar 2017 Vil vurdere at powertrim er et absolut "must" på almindelig speedbåd - også i størrelsen 13 fod.
    Men en rib i den størrelse er meget lettere og kommer dermed meget hurtigere op at plane, så derfor vil der formentlig ikke være særligt store "gener" ved at undvære powertrim.

• #11   10. mar 2017 Brug de ekstra penge og køb powertilt/powertrim. Du vil glædes allerede først gang du hører hydraulikken arbejde, og ærge dig hver gang du ligge med røven i vejret for at hæve den. Og så er vi slet ikke begyndt at tale om glæden/anvendligheden når du sejler endnu:-)

• #12   10. mar 2017 Jeg har en nabo der har en Brig 300 RIB med en Yamaha 20hk med trim, han kan ikke undvære det efter han har lært hvordan det virker.

Jeg ville vælge med!

• #13   10. mar 2017 Igen, med trim mange muligheder for at få den til at gå godt smiley
    I forhold til ikke at have trim.

Men i de mindre rib både der har alt også lidt at sige med trim, det er tydelig en forskel.
    Ellers kender man intet til et trims virkening hvis man modsiger dette smiley

• #14   11. mar 2017 #13 Eller også er man bare ikke enig med dig smiley
    Selvfølgelig er der en forskel - men det er jo ikke det trådstarter spørger om vel.
    Der spørges "om det er nødvendigt?" - og det er det ikke. Det er der vel ikke nogen der kan være uenige i?
    Der spørges desuden "hvad vi ville vælge?" - og her er alle svar vel lige gode.

Min vurdering er ud fra den faktisk ret store erfaring jeg har at det ikke er pengene værd på en så lille rib - og det er altså min mening, det står dig frit at have en anden smiley

• #15   11. mar 2017 Jo men har man kørt med automatgear engang, vil jeg nu heller ikke have en anden uden smiley

Nogle kan ikke køre med det.

Her spørges om det er nødvendigt med powertrim.
    Hvis man intet kender til det og hvad man får ud af det, kunne det skam også være ligemeget.

Det har bare en del at sige med trim, alle de indstillinger man får ud af powertrim, i forhold til ikke at have det.
    Også på en lille båd.
    Igen som jeg skrev længre oppe, får man både cruise og topfart trimindstillinger ud af det.
    Det får man ikke uden.
    Man kan sejle uden trim ja.
    Så får man bare ikke alle godhederne med i købet, og må undvære alle trim indstillingerne.

Det er vel svar nok smiley
    Sådan ser jeg på det.

• Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    mar 2017

#16   11. mar 2017 Tak for feedback fra jer alle. Det er super i vil dele ud af jeres erfaringer.
    Jeg vil kigge efter en motor med powertrim .

Hilsen
    Morten

• #17   11. mar 2017 det bliver du glad for...

• #18   14. mar 2017 Én gang powertrim - altid powertrim... smiley

Kommentér på:
Er powertrim nødvendigt til 13" Rib?

Annonce