2.472 visninger
|
Oprettet:
er powertrim nødvendigt {{forumTopicSubject}}
En 16fods båd (planende) og en 35hk motor... løfter næsen sig mon så meget at powertrim er til mere end bare gejl?
apr 2016
Følger: 2 Følgere: 92 Både: 2 Emner: 34 Svar: 182
Hvad er smarttabs?
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Powertrim er vel ikke nødvendigt, men jeg synes bestemt det er en rar ting. Særligt på lavt vand osv
apr 2016
Vi kan godt nøjes...
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
maj 2008
Hvis du køber en lidt større motor kan du sejle med mindre gas. Dvs mindre larm ved samme fart og større overskud ved flere i båden osv. Det er surt at købe en 30hk og så ikke kunne trække en ring hvis man ville det
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
Enig med mange af de andre 60 -75 hk og powertrim giver klart flere muligheder og bedre komfort
apr 2015
Følger: 20 Følgere: 203 Både: 1 Emner: 7 Svar: 96
apr 2015
Følger: 20 Følgere: 203 Både: 1 Emner: 7 Svar: 96
apr 2016
jeg spørger fordi jeg har kig på to motorer og den ene er med powertrim mens den anden er uden... den er så med manuel hydraulisk trim i stedet...
vi skal se begge motorer i dag, så mon ikke vi får noget med hjem...
jeg må i gang med at kigge på trimflaps mm (både for de rige og de fattige
okt 2012
Det er alså træls at skulle ud og hive i motoren under sejlads for at få båden ud af vandet/trimmet og det vil nok ske når motoren ikke er stor nok og det kan trimflaps ikke hjelpe med..men igen igen..det er en smagsag om man syntes det er nødvendig eller ej..tror nok 9 ud af 10 ville vælge det.men pøj pøj med købet. Mvh Henrik
Vilket motor er det i skal ud og se på. ?.
apr 2016
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 90
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 90
feb 2006
aug 2005
Jeg forstår ikke folk der spørger om råd, og så vælger at se bort fra det input de får. Hvis du allerede har besluttet dig - så lad dog være med at spørge andre
maj 2008
Derudover så havde det vel været til at overse hvis de 2 voksne i husstanden tog speedbådskørekort. Sådan som trådstarter spørger må man jo formode hun er ny på vandet og i sådanne situationer havde det da været at foretrække hvis hun var udstyret med lidt grundviden om bøjer, vigeregler og generel opførsel på vandet. Det er mange der undervurderer hvad der vil sige at færdes på havet. Speedbådskørekort burde være et lovkrav for at føre mere end en vandcykel. Det er jo nemt at tage og det koster heller ikke meget. Både konen og jeg har det.
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
Det er svært hvad der er rigtig for den enkelte båd ejer , men ofte er det sådan først 20 hk og senere 50 hk osv .... Pengene siver ud af kassen, det kan være dyrt at være bådejer og samtidig rigtigt hyggeligt og vanedannende :)... mere vil ha mere og behovet ændres også som mulighederne åbnes og hvis interessen fanger. ...
apr 2016
Det handler både om certifikat og "førstegangs-ejer" dog med det lille forbehold at vi går fra sejlbåd til motorbåd grundet en svær knæskade jeg har pådraget mig... derfor er vi førstegang motorbådsejere men ikke førstegangs bådejere...
Vi er såmænd rigeligt bekendte med regler mv på havet, men da vores datter endnu ikke er 16 (bliver hun først til december) og derved ikke kan tage certifikatet har vi valgt at satse på en sammensætning hvor alle kan være med...
Det er vel ikke et spørgsmål om at jeg ikke vil tage imod input, for ingen er vel så dumme at de altid vil holde på deres ret... Mit spørgsmål går bare ikke på om jeg skal opgradere motor eller om jeres opsætning passer til vores forbrug... den handlede i bund og grund om hvorvidt vi ville få et behov for powertrim med den opsætning vi nu engang har valgt...
Jeg er bare af den opfattelse at hvis man ikke har sejlbåd eller motorsejler heinde så skal man have mindst 70hk på hækken ellers er der intet sjov.,,,
Ofte når jeg stiller spørgsmål herinde, og ja det gør jeg tit og ofte, så ender det med at nogle skal kloge sig i emner der slet og ret intet har med spørgsmålet at gøre..
vi har læst op og ned og snakket med ockelboejere (der med præcis magen til bund som vores er lavet i en styrepultudgave også) der sejler med 25 hk hvor den planer med 4 grandvoksne mænd i...
Vi har vitterligt gjort alt der er os praktisk muligt for at undersøge den TEORETISKE side af det at have en motorbåd...
vi kommer fra en 17 fods sejlbåd med 6hk på hækken og maxfart på 5-6knob...
for os handler det slet slet ikke om at vi skal have onkel med på vandski eller fire mand på en banan i kølvandet... det handler om at få lov at blive ved at dyrke vores passion for at være på vandet til overkommelige penge indtil jeg lander et sted i det offentlige system så vi ved hvor vi står både helbredsmæssigt og økonomisk...
Der er vel også andre der har det som vi... eller...? har I alle røven fuld af penge og synes det er ok at smide 1000-1500kr efter en dag på vandet bare fordi det er "size that matters"???
Er der slet ikke plads til os der bare gerne vil nyde havets klukken under os, og nyde muligheden for at kunne hoppe over borde på en varm sommerdag, for os der ikke har helbred og tid til en båd med havneplads eller til en 70+hk motor?
Ja I må da undskylde hvis jeg træder nogen over tæerne, men jeg synes nu godt I kunne åbne lidt op og gøre plads til endnu flere, så vi er endnu flere der kan komme med svar på de spørgsmål der bliver stillet... ikke så meget for at kloge i det, men for at hjælpe andre med de erfaringer man gør sig
Hav en fantastisk dag, nu vil jeg ud at sidde i min båd ude i garagen, så vi inden længe kan komme ud og få vand under fødderne igen...!
okt 2012
apr 2016
Der var en del når vi nåede op på 50 hk eller mere...
Det er der vel også en grund til?
Hvorom alting er så valgte vi ud fra jeres udmeldinger og udbuddet at købe en motor uden powertrim...
Tusind tak for de mange brugbare input... Altid rart at få hjælp når der er behov for det...
aug 2005
Jeg har selv en 115HK på min 17 fods båd, og kan sagtens "tøffe" rundet det meste af en dag for 1-200,- MEN jeg kan også fyre samme beløb af på en time. Og det har intet med "size that matters" - det har noget at gøre med hvad der passer til båden og ens behov.
Men jeg vil så sige at hvis du bare vil "tøffe" rundt (og det er der absolut ikke noget galt i) så kan du da fint klare dig med 10-15HK motor.
Når du vælger en 35HK så vurderer jeg at du "sætter dig mellem 2 stole" eller man kan sige at det hverken er fugl eller fisk
Så jeg ville vælge enten en lille "tøffe"-motor, eller en der kan "klare jobbet"
apr 2016
Den blev lanceret som en erstatning for familieturbåden (til overnatning) som en familiedaycruiser.... Hverken som speedbåd eller fiskejolle...
Den er bygget til at plane ved lav hastighed, hvorfor en mindre motor sagtens (skulle) kunne klare opgaven uden at være presset til max...
Derfor valgte vi at satse på den største motor vi kunne sejle (alle fire) uden certifikat, og som er lidt over det mindste fabrikanten anbefaler... (Dog gik vi 5hk længere ned grundet udbuddet på markedet, holdt op mod vores budget:) )
Som skrevet er vi førstegangs motorbådsejere... Det vi forventer er at vi kan komme fra a til B med en anstændig fart uden at det koster en jetjager. Alt over 5 knob er jo racerfart for os...
feb 2006
apr 2016
.. har lige et par dage på sofaen grundet en operation i min tå her til morgen men så skal jeg også igang med at slibe spartle slibe vaske og male...
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 39 Både: 5 Emner: 12 Svar: 1.111
Og der er trim på.
Det har noget at sige, når den kommer ud af vandet og få den til at lægge rigtig.
Og så få taget nogle omdrejninger af den, imens den har en fin cruise fart.
Det kan man ikke på samme måde, med en uden trim monteret.
apr 2016
Vi har så konstateret at motoren sad forkert på sejlbåden...
apr 2016
Den planer ved 13-14knob og sejler omkring de 17knob med fire mand i båden, og de 30hk bagpå...
vi er så tilpas med opsætningen da ungerne nyder fuldt ud at de også kan få lov at sejle den... vi ville helt klart have mistet en masse af den fælles glæde hvis kun vi voksne måtte sejle den... men samtidig kan flere heste altid gøre tingene sjovere... alt i alt er der for og imod det hele, men for os er der altså absolut mest for...!
tak for alle input og gode råd, nu vil vi bruge tiden på vandet alt det det det er muligt
God sommer derude
maj 2008
Jeg er rigtig glad for at høre i er tilfredse med valget
Jeg synes måske du tolker lidt stramt på det med reglerne omkring børnene
Jeg kaster lige et spørgsmål ud i forummet angående speedbådskørekort og om jeg tager for let på tingene.
Både min kone og jeg har speedbådscertifikat, men jeg har ingen problemer med med at mine børn periodevis styrer og sejler båden trods det de ikke er gamle nok til at erhverve det selv. Der bliver sejlet stille og roligt og vi har opsyn med det hele undervejs, vi er jo i båden alligevel
Er det mig der er letsindig eller hvordan tolker i reglerne?
okt 2012
Det er helt korrekt tolket Kasper....når bare i er i båden.
feb 2006
apr 2016
at de så ville få lov at sejle lidt alligevel, hvis opsætningen havde været en anden, er så en anden ting... det er noget med hvordan man vælger at gøre tingene, og vores børn bliver absolut ikke pakket ind i vat...
aug 2005
På en båd er føreren der der har ansvaret for sejladsen (og selvfølgelig er til stede).
apr 2016
Men det er jo ikke nødvendigt at tænke i de baner med vores valgte opsætning
apr 2016
det blot er en ombord der skal have kortet eller det er ham der sidder bag rattet der skal have...
vender tilbage når jeg har fået svar
vil jo ikke holde på min ret hvis jeg tager fejl
aug 2005
Og du tager fejl i at det er politiet der har det sidste ord, det er domstolene.
Men lad os høre hvad de svarer
maj 2008
Jeg ved ikke lige hvordan reglerne skal tolkes. Jeg mener ikke vi fik noget undervisning omkring det dengang vi tog certifikatet, men jeg må indrømme jeg ikke har tænkt mig at ændre opfattelse i forhold til mine børn
okt 2012
okt 2012
aug 2005
maj 2008
aug 2005
Bekendtgørelse om uddannelseskrav m.v. til førere af visse motordrevne fritidsfartøjer med en skroglængde under 15 meter (Speedbådsfører-bekendtgørelsen)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=27038
§ 2. Førere af fartøjer som nævnt i § 1 skal
1) være fyldt 16 år, og
2) have bestået en af Søfartsstyrelsen fastsat prøve i sejlads med sådanne fartøjer og have erhvervet bevis herfor.
Og så lidt om "føreren" ansvar:
Bekendtgørelse af søloven
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=161129#Kap6
§ 132. Skibsføreren skal sørge for, at skibet navigeres og behandles på en måde, som er foreneligt med godt sømandskab.
Der står intet sted at "føreren" skal have hænderne på roret (eller rattet)
maj 2008
Jeg skrev den 27/6 til dig:
"Hvis du køber en lidt større motor kan du sejle med mindre gas. Dvs mindre larm ved samme fart og større overskud ved flere i båden osv. Det er surt at købe en 30hk og så ikke kunne trække en ring hvis man ville det "
Nu spørger jeg dig af nysgerrighed. Synes du stadig dit valg af en 30hk nok når du skal tømme båden i fjorden for at trække en tube?
Steffen m: Helt enig og så kan det jo ikke være anderledes. Jeg spørger også bare hvordan hun oplever det. Jeg ville personligt være træt at af skulle tømme båden for mennesker. Som sagt no-pun-intended
feb 2006
apr 2016
Det er sjovt når det går stærkt men det er ikke det det handler om... 30hk Giver fine muligheder for mange ting... Det er først når de kære unger ytrer ønske om vandski at vi kommer til kort...
Så som svar på dit spørgsmål, så ja vi synes stadig at det er nok...
maj 2008
Det er jo det eneste det reelt handler om.
Jeg kiggede lige i dit galleri og det er et flot resultat du har opnået med båden. Det kan du godt være tilfreds og stolt af
apr 2016
Vi har dog taget hydrofoil (fulgte med motoren) af igen, og det har givet lidt mere topfart... Men der var rigeligt liv i vandet i dag så det blev kun til en meget kort tur... Og ingen fiskesnøre i vandet...
er powertrim nødvendigt