Motor dødsdømt :( måske? {{forumTopicSubject}}
Mercury 75 HK ELPTO 2 takter fra 1990
Sejlede for fuld skrue og pludselig gik den kun halv kraft. Den starter fint og alt virker normalt bortset
fra at den kun kunne tage halv kraft cirka . Jeg sejler ind ved lav fart.
Finder ud af med hjælp fra bruger herinde, at der er knækket en stang som bevæger spjældene til kaburatorerne, så den nederste
slet ikke bliver åbnet. Det er jo en forholdvis nem reparation, men da de skal justeres i forhold til hinanden sender jeg den til
mekaniker.
Da jeg skal hente båden kan jeg godt se på mekanikeren at der er noget galt. Han har skiftet stangen, men han siger at motoren
er så godt som færdig. Den nederste cylinder kører ikke med. Han mener ikke at der kommer benzin til den. Der er gnist på tændrør,
kompressionstest ok, men den kører ikke med. Han mener at den har kørt uden benzin = smøring og derfor er der røget en pakning ved pakdåsen.
Måske er cylindervæg osv ødelagt. Men det vil koste en hel del arbejdstimer hvis jeg skal have ham til at skille den ad bare for
at se hvor meget den er ødelagt, så han mener ikke det kan betale sig for mig. Altså i hvert fald at han skal gøre det.
Jeg har tillid til mekanikeren, men forstår ikke så meget at motorer at jeg er helt sikker på hvad han mener. Han prøvede at hive tændrørs-
hætten af mens motoren kørte og der var ingen forskel, så det er klart nok at den nederste bare bliver trukket rundt af de andre.
Jeg har så et par spørgsmål til jer, da jeg ikke er den store motorkender/mekaniker
1. Hvis der er kompression, er det så ikke tegn på at den ikke har så store ridser/mærker at den er utæt?
2. Med pakdåsen mener han så den reed ventil/pakning der lukker blandingen ind fra kaburatoren?
3. Kan jeg komme til at tjekke den uden at skulle skille motorblokken ad?
4. Kan det overhovedet betale sig for mig at prøve at skille det ad?
På forhånd tak.
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 1 Emner: 28 Svar: 643
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Både: 1 Emner: 37 Svar: 113
så jeg tror ikke at skaden er så stor,
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 34 Svar: 855
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
Jeg har skruet et sidepanel af hvor man kunne se stempel hovederne. Ved at dreje lidt på skruen i gear kunne jeg se at det nederste stempel var lige så fint som de 2 andre og havde lige så meget smørelse på sig. Det tyder da heller ikke på problemer der vel ?
dec 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 13 Svar: 89
Hvis kompressionen er tæt på de andre cylinders kompression, tyder det på at stempelringe og cylindervægen må formodes at være intakt. du har jo tjekket visuelt nu, og det ser ok ud...
2. Med pakdåsen mener han så den reed ventil/pakning der lukker blandingen ind fra kaburatoren?¨
Det tvivler jeg på er problemet. Blæser det ud af karburatoren når motoren kører? Ellers tag karburatoren af og blæs/sug på manifolden. Burde kunne give en indikation på reed ventilerne. Det er IKKE normalt at reed ventilerne går, men kan selvfølgelig ske.
3. Kan jeg komme til at tjekke den uden at skulle skille motorblokken ad?
Reed ventilerne kan du jo komme til uden større krumspring. Er det pakningen i bunden af krumtappen, så skal den skilles ad, ja,..
4. Kan det overhovedet betale sig for mig at prøve at skille det ad?
Ja for fan***. Synes sku ikke det lyder som om den motor er færdig, men hos en mekaniker bliver det jo altid dyrt pga. arbejdslønnen. Men med en manual kunne du jo selv kigge lidt på sagen eller måske finde en kyndig person herinde som vil hjælpe mod lidt guld...
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
Blæser ud af kaburatoren? Nej jeg har prøvet at holde hånden for, for at kunne mærke om den sugede.. Det virkede nogenlunde ens på alle tre. Vil du mene at reed ventilen sidder lige bag kaburatoren eller hvordan?
Det er nok pakningen i bunden af krumtappen han mener så, for han nævnte krumptappen, da han talte om den pakdåsen.
Ja jeg tror jeg tager udfordringen og selv går i gang...
Men hvad er min plan...hvordan går jeg systematisk frem?
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Du kan jo starte på dette link, og se selve opbygningen af dyret.
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&reqRdURL=%7EAND%7ElvlCode%3D3%7EAND%7EpCode%3DM0000841%7EAND%7Epath%3DMM%7EA0000001%7EM0000830%7EM0000841%7EAND%7EisFromCMS%3Dfalse%7EAND%7EhideAdd2CartButton%3D%7EAND%7EisStandAlone%3D%7EAND%7Eis4CmsShop%3D%7EAND%7Ereqln%3DUnknown%7EAND%7Ereqem%3DUnknown%7EAND%7Ereqph%3DUnknown%7EAND%7EreqFor%3D29%7EAND%7Ereq4Browse%3D1%7EAND%7EdocId%3D%7EAND%7EdocName%3D&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
Nogle der kan finde reed valve og den pakning i bunden af krumptappen, for jeg kan ikke?
dec 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 13 Svar: 89
dec 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 13 Svar: 89
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
Nu har jeg da noget at gå udfra og begynde at tjekke,.
Men jeg forstår stadig ikke hvad du mener med om det blæser ud af kaburatoren? og hvordan du mener jeg kan teste reed ventilen ved at blæse ind. Gider du uddybe det?
dec 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 13 Svar: 89
Hvis du kan engelsk prøv evt. at beskrive dit problem her, der ved de hvad der snakkes om ..... søg på forum & iboats på google...
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
Jeg har brugt weekend på at læse lidt op på 2 takst motorer. Som I nok kunne fornemme havde jeg ikke den store ide om virkemåden på sådan en. Men nu har jeg i hvert fald en noget bedre fornemmelse.
Jeg har talt med mekanikeren igen. Der var fint kompression på nederste cylinder. Så han siger at han er 99% sikker på at det er den nederste pakning ved krumptappen der er utæt og den derfor ikke trækker gas ind fra kaburatoren. Der har jo heller ikke været problemer med kaburatoren før uheldet. Han siger så at jeg skal tjekke hovedlejer, pejlestang og stempel hvis jeg skiller den ad.
Han havde dog også et andet tilbud. Ved et tilfælde havde han fået en motor fuldstændig magen til min ind for 14 dage siden, med saltvand i kaburatoren. Han kan ikke skaffe reservedele til den og derfor har kunde købt ny motor. Jeg kan købe den for 4000 og så flytte mine kaburatorer over på den og så skulle jeg være sejlende mener han.
Hvad siger I om den ide?
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 1 Emner: 28 Svar: 643
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
Nu har jeg bestemt mig.
Planen er følgende:
1. tjek at der kommer benzin til kaburator.
2. afmontor kaburator og tjek at den virker.
3. tjek reed ventil ser fin ud.
4. skil resten ad og tjek/skift pakdåsen ved krumptappen.
5. se at stempel og cylinder har det fint.
6. saml skidtet og hvis den stadig ikke virker -> skrot -> køb ny næste år
7. hvis jeg ikke kan finde ud af at samle den -> skrot -> køb ny næste år
8. Hvis det virker -> Finde jer et sted på vandet og give en kold bajer
Lyder det ikke som en plan?
Ps. Hvis jeg skulle købe ny 4 takter 90HK kan jeg se at vægten er 70 kg mere end min nuværende motor. Kan min båd klare det? Shetland 570?
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Emner: 16 Svar: 628
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
Ja det er rigtigt....det kan jeg prøve hvis jeg når punkt 8 Men ellers må der jo bare trim flaps på...
Jeg takker alle for input til mine problemer. Dejligt med hjælpsomme folk.
feb 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Både: 3 Emner: 21 Svar: 370
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
Mekanikeren sagde at de havde set at der var gnist på og de havde også skiftet tændtøt for en sikkerhedsskyld.
Men er det ikke nok ?
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 37 Svar: 173
Motor dødsdømt :( måske?