{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
423 visninger | Oprettet:

RAMBO
RAMBO
Tilmeldt:
16. maj 2008
Følgere: 45 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.021

Opfinde den dybe tallerken to gange.... {{forumTopicSubject}}

Udledt af mange tråde rundt omkring, er der flere nuværende og kommende bådejere, der gerne vil hekse en motorinstallation sammen. Alt kan i princippet lade sig gøre, men erfaringen viser, at mange motorprojekter løber ud i ingenting, og med en økonomi på dybt vand.

Jeg har igennem mere end 30 år arbejdet med motorinstallationer til biler og lystbåde. Tiden har vist, at langt det nemmeste, hurtigste og prisrigtige er, at bruge en allerede færdiglavet motorløsning.

Der findes undtagelser, hvor en delvis hjemmelavet motorløsning kan være påkrævet fx, hvis man skal bygge sin egen båd, eller ombygge fra indenbords til udenbords motor.

Erfaringsmæssigt er det svært, at sælge en hjemmestrikket motorløsning, fordi køber kan være usikker på tilgængeligheden af reservedele, driftsikkerheden og håndværket - det sidste har jeg set mange eksempler på, er gået helt galt for mange bådejere.

I dag findes der oceaner af lystbåde til salg, hvor der ligger en autoriseret motorløsning i, som i princippet blot skal holdes vedlige.
Jeg vil foretrække en færdig løsning frem for at opfinde den dybe tallerken til de gule ærter, for anden gang... smiley

I dag fik jeg en kundehenvendelse fra en bådejere. Motoren er skiftet ud med en 190 HK VP diesel, men udfordringen er kommet bag på bådejeren, fordi drev og transom er OMC Cobra - dette drev har ikke konuskobling, som skal bruges til dieselmotorer.
Nu er udfordringen dels at finde et VP drev og transom, som passer til båden, og ikke mindst den rigtige gearing / duoprop propel.
I dag er det svært at støve brugte drev og transomer op til VP, fordi de sjældent går i stykker. Når et drev og transom sælges brugt, er der som oftest en årsag til det. Årsagen kan være et gennemtæret transom, eller en mekanisk defet i drevet.

Derfor skal I træde varsomt, når I bevæger jer ud i hjemmelavede motorløsninger. Det kræver som udgangspunkt, at man har et stort netværk, eller kendskab til, hvor man kan hente viden, inspiration og de nødvendige dele til projektet. Er man afhængig af andre i større grad, siger erfaringen, at projektet stort set er dødsdømt på forhånd.

Tænk jer godt om inden I kaster jeg ud i store projekter med jeres båd, og tænk over, hvad det reelt set kommer til at koste sammenlignet med, hvad I får ud af det, og hvad der ellers er tilgængeligt på markedet af lignende løsninger.

Til sidst bør I skæve til de nye EU ETS 2 regler, der træder i kraft fra 2027. Det vil på sigt gøre mange lystbåde og den danske vognpark usælgelig.......


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Opfinde den dybe tallerken to gange....
  • #1   27. jul Hvad er det for regler som træder i kraft i 2027 ?? Evt, link.!!

  • #2   29. jul Det er jo nok et spørgsmål om man ønsker sejltid eller værkstedstid. Og på een måde kan jeg da godt følge ildsjælene der har fået fingre i en billig/gratis båd og motor og liiiggee kan fixe dit og dat - og sætter man sin egen timeløn til 0kr og kan selv, kan man måske godt få noget fornuftigt ud af det.

    Men risikoen for at køre død i projektet og/eller få noget fusk makket sammen er stor, og for de flestes vedkommende ender det med at koste det samme som en færdig løsning.

    Det er selvfølgelig min egen pessimistiske boomer erkendelse - bla. opmået gennem diverse gør-det-selv projekter, så jeg har nok ikke været meget bedre selv


Kommentér på:
Opfinde den dybe tallerken to gange....

Annonce