Hjælp, min påhængsmotor vil ikke starte {{forumTopicSubject}}
Hej
Problem: Jeg har en yamaha 30 autolupe fra 1991, med manuel start. som jeg ikke kan få gang i.
Forhistorien.
• Købt i Tyskland.
• Den kørte op og ned i omdrejninger
• Kunne kun starte og køre med høj gas, se video her: https://www.youtube.com/watch?v=EbcqNos6PDE
Motor kommer på værksted i DK:
• Får renset karburatorerne med ultra-lyd
• Skiftet tændrør
• Mekaniker tjekker, stator, tændrørshætter og kommer frem til at
det sandsynligvis er CDI’en den er i vejen med
• Mekaniker nævner også at den ændre lidt opførsel afhængig af
temperaturen, og at det måske påvirker en forbindelse i cdi-
enheden
• Andre ting: Motoren er optisk i meget flot stand og har rigtig fin
kompression
Henter motor hjem - den ligger ned i bilen på siden:
• Bestiller brugt cdi-enhed fra USA
• Monterer cdi-enheden
• Kommer ved en fejl til at vende benzinslangen forkert så jeg suger
benzin fra motoren
• Vender benzinslangen om og pumper
• Prøv at starte motoren uden gas (har afmonteret motor fra båden,
så jeg kan kun trække den i gang fra tomgang) – det lykkes ikke
• Hælder meget lidt benzin i cylinderne (1 milliliter fordeles i de 3
cylinder) – trækker og kan høre en mindreeksplosion i en af
cylinderne, men starter ikke
• Tjekker tændrør – alle slår gnister (ved ikke hvor stor en gnister
de skal slå, men det er ikke meget gnister der kommer og det
varierer lidt)
• Hælder nu mere benzin ind i cylinderne – ca. 1 milliliter i hver – nu
er der ingen eksplosioner – motoren reageret ikke
Jeg er i vildrede nu. Benzintilførslen virker ok. Pumpen virker og der står benzin i slangen op til karburatorerne. Hvad pokker skal jeg gøre? Skal jeg hælde meget mere benzin ind i cylinderen, fx 5 milliliter i hver? Det kan vel ikke have noget at gøre med, at motoren er pillet af båden og frakoblet batteriet, som den tidligere skulle oplade? Det kan jo selvfølgelig også være at cdi-enheden fra USA også er defekt og jeg er blevet snydt – men der er som sagt en gnist at spore, når den nye brugte cdi monteres, så hvorfor kan jeg ikke få den til at gå bare lidt i gang, når jeg nu også hælder benzin ind i cylinderen???
Håber I kan hjælpe en frustreret mand.
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
Kompression er målt. Den er meget fin.
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Hvor i DK bor du ?
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.375
2) Er tændrørene våde efter dine forsøg på at starte? (uden benzin i cylindrene). Hvis de er, kommer der benzin fra karburatorerne. Er tændrørene tomme check at svømmerventilerne åbner i karbuatorerne og sikre dig at du har pumpet med håndbolden til den er HÅRD.
3) Jeg vil IKKE anbefale at hælde benzin direkte i cylindrene og slet ikke i de mængder du nævner. Det er alt for meget til at kunne antændes og du ødelægger oliefilmen i cylindrene og risikrer at rive stemplerne hvis du får den igang. Prøv i stedet med noget "dieselstart" spray i indsugningsmanifolden, det vil give et spark til at komme igang.
4) Er batteriet godt opladet? helst 12,8V
5) Forstår ikke rigigt du har afmonteret motoren så du "kan trække den igang fra tomgang" - har du den i vand? Hvis ikke bliver det en kort fornøjelse når den starter ;-(
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
Per T.
Ny benzin fyldt på, men måske gammelt benzin i systemet - hvordan får jeg det ud?
Er uden batteri nu og med snortræk-start/manual.
Starter motor med "høretelefoner" på - er afmonteret fordi jeg har købt en anden større motor til min båd - men vil gerne have 30eren til at køre
Hvordan tjekker svømmerne? Kan det have noget at gøre med, at jeg vendte benzinslangen forkert så jeg har skabt et vakum i systemet?
Vil prøve noget diesel-start spray
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 5 Svar: 27
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.375
Hvis du ser godt efter er der en drænskrue nederst på svømmerhuset til at tømme det ved vinteropbevaring. Prøv at løsne den, så skulle der gerne løbe benzin ud.
Benzinstanden i svømmerhuset reguleres ved at en flyder lukker for en ventil når der er fyldt til et bestrmt niveau. Og åbner igen når niveauet falder. Ventilen kan sætte sig fast men det er mest ved stilstand og dine er nyrensede.
Hvis svømmerhuset er tomt kan det skyldes at ham der rensede karburatorerne har samlet dem forkert så ventilen ikke åbner. Men igen, check om tændrørene bliver våde og/eller om der er benzin i svømmerhuset.
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.375
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Synes ikke jeg har haft så god erfaring med det ud over seriøs hovedpine.
Lidt Benno sprøjtet ind i indsugningen er en bedre ide.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.375
Nu skal man jo ikke have hele snydeskaftet inde i manifolden
Men du har ret I at det er meget flygtigt og nok svært at dosere hvis man skal trækstarte samtidigt. Evt kan man sørge for at det ikke fiser ud af insugningsboksen ved at blokere for den. Eller have en hjælper til at give et pift mens man trækker og dermed suger dampene ind i motoren.
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 34 Svar: 855
Hvad er historien på motor, har den stået flere år uden at have været brugt?
Vh Christian
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.375
Hvad er symptomerne ved utætte pakninger udover startbesvær? Kører den ok når først der er "flow" igennem motoren?
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 34 Svar: 855
Der ligger vidst også en video herinde af en, jeg kan prøve at se om jeg kan finde den
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
Per T.
Jeg prøvede i dag følgende:
Tømte karburatorer for benzin - pumpet ny benzin ind
Blæst dieselstart spray ind i luftindtag/karburatorer efter foreskrifterne på dåse
... starter fortsat ikke. Hverken med eller uden choker og med eller uden gas.
Har også købt tændings-tester og jeg kan desværre konstatere, at jeg ikke få den til at trække gnist i den pågældende afstand som måleren fordrer. Det er den nye brugte cdi enhed der er i.
Jeg er bange for at jeg måske er blevet fuppet og blevet solgt en defekt cdi eftersom min mekaniker umiddelbart fastslog, at tændspoler og stator ikke skulle være problemet. Hvis det var en dårlig tændspole ville jeg vel også kunne trække gnist på de andre?
Jeg er i vildrede:-(
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.375
Er tændrørene våde efter dine startforsøg? Dvs der kommer benzindampe helt ind i cylindrene?
Gav den slet ingen tænding med dieselstart? Den burde i det mindste tænde een gang hvis den får sådan en snaps
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
Men hvis der ikke komme så meget som en eksplosion med dieselstart-spray, skyldes det så, at der ikke kommer brændstof fra karburatorerne ind i cylinderen eller skyldes det lille gnist - eller begge? Vil en lille gnist antænde med dieselstart-spray, hvis eller benzin tilførsel fungerer? For hvis den vil det tyder det på, det handler om benzintilførslen (men som sagt er jeg ikke kyndig her).
Jeg ringede i øvrigt til værkstedet i dag og talte med dem. Her blev jeg oplyst om, at den kunne trække fin gnist, da den var på værkstedet. Den kunne også starte men gik som på videoen ovenfor pga. problemer med at antænde harmonisk. Jeg synes det er underligt, at jeg ikke kan få den til at gniste ordentligt nu efter den er kommet hjem. Og med den oprindelige cdi, som var installeret på værkstedet, kan jeg slet ikke få gnist frem.
Jeg takker for jeres hjælp.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.375
Undskyld det med batteriet, min erfaring med genstridige motorer er mest fra gamle mc'er der har batteritænding selv med kickstart. Min fejl
Selv en lille gnist burde kunne antænde dieselstart eller benzindampe for den sags skyld. Du kunne jo prøve at give den et mindre skud dieselstart direkte ind i cylinderen via tændrørshullet og skynde dig at skrue det i igen.
Du burde have synligt våde tændrør efter 15-20 ryk i snoren vil jeg mene. Det har jeg i alt fald på min gl harley med kickstart.
Er tændrørskablerne monterede rigtigt i tændspolerne og tændrørshætterne?Afhængig af model er der en stift i spolen eller en skrue der skal ind i lederen på kablerne.
Jeg går udfra du ikke har byttet om på hvilken spole der går til hvilken cylinder? For så tænder den jo på et forkert tidspunkt og du kan trække i snoren til dine arme bliver så lange du kan klø dig på knæene uden at bukke dig
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.375
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.375
Hvordan går det med motoren? Kom den til at køre eller er den billigt til salg?
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
Jeg har åbentbart dummet mig godt og grundigt. Min tidligere problemer med at få gang i den skyldes ifølge værksted, at der ikke har været kabler tilsluttet. At sådan en motor ikke lader sig starte uden enten gaskabler eller håndstyringen monteret. På værkstedet kunne de godt starte den, men den cdi fra USA fungerer ikke når den bliver varm. Så nu har jeg købt en billigt i DK - var heldig der var en til salg forleden og så regner jeg med, at den er i orden efterfølgende og så skal den sælges til foråret eller evt. over på en passende båd, som jeg så sælger til foråret. Det er umiddelbart planen.
Tak for interessen og hjælpen undervejs.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.375
Det var da godt at høre du fik liv i den til sidst. Jeg kan ikke rigtigt se kablerne vil gøre nogen forskel men jeg er heller ikke ekspert på påhængsmotorer.
Ærgerligt med den cdi fra USA, det er jo nok for sent at reklamere. Jeg har før haft held til at få erstatning eller delvis tilbagebetaling for defekte dele købt på ebay hvis de er betalt med paypal men det kræver man reagerer rimeligt hurtigt.
Held og lykke med salget til foråret
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 74 Både: 1 Emner: 18 Svar: 1.375
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
Det undrer dog også fortsat mig, at motoren "selvfølgelige" skal startes med en finger på gas dimsen, når nu kablerne ikke er på. Men sådan er der jo så meget jeg ikke ved
Hjælp, min påhængsmotor vil ikke starte