{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.126 visninger | Oprettet:

Trim, hvor meget og hvornår..? {{forumTopicSubject}}

Da jeg ikke har sejlet før, har jeg ikke meget begreb om trim af båd/motor, håber i kan hjælpe lidt, som altid smiley

Jeg forstår det sådan her:

1. Ved start er motor trimmet ned, når man planer, kan man trimme op, for at få mere speed..?

2. Man trimmer ned, hvis båden hopper, eller virker urolig..?

3. I urolig vejr, eller hvis bølger er højere end eks. 50 cm., kan man trimme ned, for at få en roligere båd...?

Jeg er meget i tvivl om hvor stor effekt trim har, hvis jeg eks. bare vil sejle stille og roligt (20-25 knob)...?

Har sejlet fire gange nu, de første to gange hoppede og bumpede vi rundt i relativt store bølger, ikke specielt fedt. De sidste par gange i super vejr, meget små bølger, virkelig en fornøjelse. Her kunne jeg næsten ikke mærke forskel på trim indstillingerne, sikkert pga. vandet var roligt.

Men har jeg fat i det rigtige..?

PS. Har haft båden oppe på 85 kmt. i ok vejr, hører at man kan trimme til at sejle hurtigere, hvis man er dygtig til det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.
  • 2 times rengøring i dag senest 17:00 500 kr.
  • Jeg skal bruge en låsesmed til et skab 400 kr.
  • Ca 20 kvm væg med standhaftig tapet 2.500 kr.
  • Gummimåtter, bundmåtter, hjulkapsler, stålfælge med dæk. 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trim, hvor meget og hvornår..?
  • #1   13. aug 2016 jeg synes det lyder som om du har meget godt styr på grundprincipperne . resten kommer med øvelsen.

• #2   14. aug 2016 Det kommer med øvelse, men ja... Det grundlæggende har du nogenlunde styr på. Men alle både er jo forskellige og opfører sig forskelligt i hhv store- og små bølger.
    Jeg har dog gode erfaringer med at sejle med relativt højt trim når jeg sejler med bølger i medium hastighed. Så dykker næsen ikke så hårdt ned imellem bølgerne.
    Ved små bølger, så kan trimmet følge hastigheden. Dvs lav hastighed = lavt trim, høj hastighed = højt trim. Begynder den at "pounde" dvs slå meget med næsen, så trim ned igen.

Kommentér på:
Trim, hvor meget og hvornår..?

Annonce