Trim, hvor meget og hvornår..? {{forumTopicSubject}}
Da jeg ikke har sejlet før, har jeg ikke meget begreb om trim af båd/motor, håber i kan hjælpe lidt, som altid
Jeg forstår det sådan her:
1. Ved start er motor trimmet ned, når man planer, kan man trimme op, for at få mere speed..?
2. Man trimmer ned, hvis båden hopper, eller virker urolig..?
3. I urolig vejr, eller hvis bølger er højere end eks. 50 cm., kan man trimme ned, for at få en roligere båd...?
Jeg er meget i tvivl om hvor stor effekt trim har, hvis jeg eks. bare vil sejle stille og roligt (20-25 knob)...?
Har sejlet fire gange nu, de første to gange hoppede og bumpede vi rundt i relativt store bølger, ikke specielt fedt. De sidste par gange i super vejr, meget små bølger, virkelig en fornøjelse. Her kunne jeg næsten ikke mærke forskel på trim indstillingerne, sikkert pga. vandet var roligt.
Men har jeg fat i det rigtige..?
PS. Har haft båden oppe på 85 kmt. i ok vejr, hører at man kan trimme til at sejle hurtigere, hvis man er dygtig til det.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.038
Jeg har dog gode erfaringer med at sejle med relativt højt trim når jeg sejler med bølger i medium hastighed. Så dykker næsen ikke så hårdt ned imellem bølgerne.
Ved små bølger, så kan trimmet følge hastigheden. Dvs lav hastighed = lavt trim, høj hastighed = højt trim. Begynder den at "pounde" dvs slå meget med næsen, så trim ned igen.
Trim, hvor meget og hvornår..?