1.738 visninger
|
Oprettet:
Trim tabs, hvilke? {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Vi vil gerne montere trim tabs på vores Skibsplast 15 ht. Vi ved ikke ret meget om det. Vil I anbefale trim tabs eller elektrisk trim plan? Hvis elektriske, hvor trækker I så strømmen fra?
Erfaringer mm vedr trim modtages gerne.
Vh
Anne
jul 2020
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 5 Svar: 11
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 257
Hvad med nogle bløde puder??
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.193
Okay nu har vi så også 100 hk på røven og lige købt en rustfri skrue ... så den letter også rimeligt hurtigt.. men med tabs ...ja så går det altså en del hurtiger..
Så er der det med at de kun kan justeres manuelt, normalt er det nok ikke et problem, men kunne være fedt at få et sæt på der kan justeres fra førepladsen ... bare sådan lidt lir ... så det kommer nok ! ! hvis der ikke lige pludselig ligger en 640 weekend og bare skriger på at vi har mulighed for den istedet
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 458
Til den båd jeg er ved og bygge op , har jeg købt Volvo ql300 .
Det er en plade der går lige ned . De er købt pga badestige der ikke kan være der ved alm flaps .
Håber de er lige så gode
jul 2020
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 1 Emner: 5 Svar: 11
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
De giver ikke nogen topfart.
I neutral stilling syntes jeg de hjælper med at få røven ud af vandet.
Ved Cruise speed kunne man vinde lidt hastighed ved at fintrimme dem.
Og ja rette en side tung båd op.
Jeg foretrækker den elektriske model.
Jeg kunne godt tænke mig at få dem monteret på min nuværende båd. Men det er lidt udfordrende da der er ting der sidder i vejen.
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 27 Både: 3 Emner: 1 Svar: 58
Enig med alle tidl. indlæg omkring bølger og komfort. Ingen mirakelkur. Selvom 15 HT er søstærk, er det en lille båd, I vil hurtigt blive udsat for elementerne. El/hydraulisk trim vil være total overkill. På med nyrebælterne – båden skal nok klare sig.
Har Smart Tabs på min Skibsplast 460 TS. Det ER altså en meget lille båd/jolle. Vægt og fordeling, motor, trim og balance betyder derfor også rigtig meget.
Selvom vinkel/belastning på Smart tabs kan indstilles manuelt vil det altid være et kompromis – men her mine erfaringer:
Hurtigere og meget jævn planetærskel. Båden stejler ikke og er hurtigere og mere behageligt oppe i plan – og hastighed for cruising lavere. Samtidig mere stabil ved lav til medium cruisefart. Det gør det noget lettere at ride på / time bølger – og sammen med gas og motortrim styre vinklen på søen. Det giver bedre komfort.
Ved max hastighed er der ikke den store forskel og jeg skal fortsat arbejde med motortrim. (Her er vægtfordeling nok vigtigere).
Kan kun anbefale Smart Tabs… Value for Money, selvom de er steget noget i pris.
PS: i min 19 fod DC er det naturligvis en helt anden oplevelse - men den har jo også sine begrænsninger. Her overvejer jeg EL/hydraulisk trim - da det ofte er ved specielle forhold og individuelt man har brug for det. (Som Nikolai K og Morten R skriver).
Mvh
apr 2008
Men har prøvet en anden båd med dem , og systemet virkede fint på den båd .
apr 2008
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Annoncer: 1 Emner: 50 Svar: 530
jan 2014
Følger: 5 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 2 Svar: 18
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 8 Både: 1 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 257
Eller:
https://www.youtube.com/watch?v=kCgVumRpLro&ab_channel=Nauti-Craft
Eller:
https://www.youtube.com/watch?v=lvL-K6Um7yE&ab_channel=AutomotiveTerritory%3ATrendingNews%26CarReviews
Eller søg på AC75 hvis du er til sejlbåde
jan 2014
Følger: 5 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 2 Svar: 18
Trim tabs, hvilke?