{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.072 visninger | Oprettet:

hydrofoil til påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Min limbo 14 hænger godt i røven, selv når jeg er alene i båden. Jeg tør næsten ikke tænke på hvordan det bliver hvis jeg har passagerer bagi.

Nogle der har erfaringer med hydrofoil til påhængsmotor ?

Vil det hjælpe på at den ikke hænger så meget bagtil, eller hjælper det kun med ved opstart indtil båden planer at det hjælper ?

Kom gerne med andre forslag til en løsning på problemet.

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  hydrofoil til påhængsmotor
  • #1   12. jul 2016 hvor stor motor? hvis den har for lidt hk til at komme op og plane vil den hænge rigtig meget
    med eller uden powertrim? hvis den er uden kan du overveje at trimme den anderledes når du har gæster med
    hydrofoils hjælper primært til at få båden hurtigere i plan og til at plane med lavere hastighed, vær opmærksom på at det koster en smule topfart og at de belaster bøsninger i benet hårdere. flere blade på skruen giver i nogen tilfælde mere løft.
    når alt dette så er sagt, så er det vigtigste ved mindre både at placere vægten rigtigt, så hvis det er muligt så få passagerne frem i båden så snart den planer

• #2   12. jul 2016 30 HK. Den kan godt plane, men inden da hænger den en del med røven, og det er egentlig til den lave fart jeg leder efter en løsning på at den ikke skal hænge så meget.
    Den har ikke powertrim.
    Jeg har at trimme den på forskellige måder, men det er som om det eneste der kan få den til kun at hænge lidt, er hvis jeg trimmer motoren helt ind/ned.

Vil det evt. hjælpe lidt, hvis jeg smider en vandtank eller lign foran båden ? eller det useriøst ? smiley

Eller evt. en mindre motor ?

• #3   12. jul 2016 havde samme problem og satte et sæt smart tabs på, det hjalp rigtigt meget

http://marinelageret.dk/motor-og-motordele-248/hydrofoil-ruddersafe-trimplan-423/smart-tabs-858/

• #5   12. jul 2016 Altså , jeg ville sige at det næsten være unormalt hvis en 14 fods jolle med en 30hk's motor ikke hang med røven , prøv og hæng din motor op foran , så tror jeg din båd hænger med snuden , den eneste måde og komme ud over det er at flytte vægt så du får balance i båden

• #6   12. jul 2016 Lars, jeg har overvejet de der smart tabs, men jeg tænkte bare at det er mange penge, når jeg ikke er sikker på om det virker.
    Måske et underligt spørgsmål, men havde det en stor eller blot lille ændring efter du har monteret dem ?

Jens, jeg vil prøve det med vægt foran. Jeg har allerede styrepult.

• #7   12. jul 2016 Ja Kristian, du har nok ret i at det er helt normalt at den hænger meget med den motorstørrelse, når jollen ikke er større

• #8   12. jul 2016 Den SKAL plane. Den er bygget til at sejle planende. Indtil den planer vil den prøve at komme derop og i det tilfælde vil hydrofoils hjælpe, da de gør at du kan plane med lavere hastighed. Der er ikke noget med mellem hastighed på planende både. Enten sejler man så langsomt at den ikke prøver at trække båd op eller også planer man. Ellers skulle du have købt en køl båd

• #9   12. jul 2016 Problemet er bare at den også hænger når jeg ligger stille. Men det giver selvfølgelig mening det du siger.

• #10   13. jul 2016 det hjap rigtigt meget ved lav fart, min hang også en del med røven

• #11   13. jul 2016 havde samme problem.smed 2 35kg sandsække op foran. det hjalp lidt.

• #12   13. jul 2016 2×35kg

• #13   13. jul 2016 Jeg vil også prøve at smide noget vægt foran

Kommentér på:
hydrofoil til påhængsmotor

Annonce