399 visninger
|
Oprettet:
Olie til drev {{forumTopicSubject}}
hej
skal til ha skiftet olie på mit drev, det er et Volvo penta sx.
er det okay at bruge olie fra Biltema fremfor den dyre olie fra Volvo.
Dennis
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
Hvilken årgang er dit SX drev? Kig evt. i instruktionsbogen, hvilken type olie der anbefales.
Navnet på emballagen er ligegyldig, men det er specifikationerne ikke.
Jeg har begge typer drevolier på lager til SX drev. Langt de fleste vælger fuldsyntetisk drevolie / GL5 specifikation i 75W90 - den tager jeg 280,- kr. pr. dunk ( 1 liter ).
sep 2024
Følger: 15 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 1
maj 2013
Følger: 6 Følgere: 10 Emner: 27 Svar: 255
maj 2008
Det vigtige er godkendelserne, som olien skal leve op til, og ikke producentens navn.
Ved at sammenholde de oplysninger, som producenten af drevet foreskriver til oliens kvalitet, kan man med et Produktdatablad på ethvert olieprodukt se, om den olie matcher den anbefalelsesværdige. Hvis ikke, bør man gå uden om.
Olie er ikke bare olie - der er i mange tilfælde tilsat additiver for at forlænge levetiden på de mekaniske dele. Alt dette og meget mere fremgår af oliens Produktdatablad.
Oliens produktdatablad skal være tilgængeligt på dansk, og udleveres på forlangende til kunden. Kan udbyderen ikke det, må olien ikke sælges i DK.
Volvo Penta drev har alle konuskobling, der ikke nødvendigvis lider skade ved brug af forkert olie, men risikoen for større slidtage er der absolut. Et nyt konuskobling system koster ca. 15K i reservedele + arbejdsløn.
Bemærk, at Mercedes-Benz heller ikke producerer deres egne olier. De bruger motorolie fra MOBIL1, og automatgearolien kommer fra Fuchs Titan - sælges denne olie gennem en autoriseret forhandler, så er det en "original" olie, og køber man den samme olie hos en anden udbyder, er den betragtet som "uoriginal" olie......
Til Volvo Penta SX drevet ville jeg vælge en fuldsyntetisk olie 75W90 / GL5 specifikation.
Som sagt har jeg den på lager til tidligere oplyst pris...:)
Du skal påregne ca. 2.2 liter til drevet, så køber du tre dunke, er der i overskud til næste olieskift.
Vær opmærksom på dine anoder. Anoder til Volvo drev tærer som udgangspunkt hurtigere end andre, fordi mængden af tæringsmateriale er mindre end til fx MerCruiser Alpha drevene. Du kan montere to ekstra anoder på din kaviationsplade, så er du godt dækket ind. Dem har jeg også til ca. 200,- kr. pr. stk.
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 71 Både: 6 Emner: 63 Svar: 427
maj 2008
Ser lige efter.
Olie til drev