Olie på Z-Drev. {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg er ved at give mit Z-Drev en ordentlig omgang kærlighed, da den efterhånden var ved at trænge til det. Den er magen til den på billedet, og sidder på min Fjord Cruiser fra 1978, og vil skyde på drevet også er fra den årgang. Men er kommet i tvivl om hvilken gearolie jeg skal påfylde, da det skal skiftes. Kan se den originalt skal bruge EP90 (SAE90) men findes der et billigere alternativ til den, nu jeg skal have fat i næsten 5 liter?
Mvh. Tobias.
nov 2015
Følger: 3 Følgere: 9 Både: 1 Svar: 88
sep 2015
Følger: 8 Følgere: 35 Både: 2 Emner: 3 Svar: 22
Hilsen Jørgen
Tlf. 21600965
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 3 Svar: 5
Her kan du se det, synes også det lød af meget, men så vidt jeg kan se her, skal den have omkring 5 liter
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
Indmaden er mekanisk som vi kender det fra andre drev fra Mercruiser, Volvo Penta og OMC ( bortset OMC med elektrisk gearskift, som godt nok er mekanisk, men koblingen i drevet er elektrisk og kræver en anden type olie end ovennævnte ).
jun 2015
Og kan en 85w90 gå an til sådan et gammelt drev? Den er trods alt fra 1979. Der står jo den skal bruge en EP90, (den klassiske fra Castrol i metaldunken)?
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.064
Ja, en 85W90 mineralsk gearolie kan også være en mulighed.
jun 2015
sep 2015
Efterhånden som motorene fik større og større moment, flere HK krævedes der også en olie som kunne modstå det højere moment, de flere HK for at undgå at bagtøjet -hypoidgearet blev slidt/ødelagt.
Olie fabrikanterne kom med en ny olie kvalitet som kunne opfylde kravene til API GL 5 el. GL 6, disse olieer er ekstrem højtryksolier, som lever op til de moderne og strængeste krav ifl. API klassifikationen, hvad slid, støj og højere temperatur angår.
Ops! Denne olie tybe er IKKE god, hvis gearret er udstyret med synchromez af bronce eller messing!
Et Z drev som Enfield 130 er opbygget som et "bagtøj" med 2 sæt hypoidgear og har ingen synchromez af bronce eller messing, ej heller bøsninger af samme materiale.
Derfor vil jeg selv bruge en GL5 SAE 75W90 olie i mit drev, da GL 5 olien også reduksere støjen fra drevet i forhold til GL 4 olien.
Selvfølgelig skal olien skiftes en gang om året!
Læs mere om EP90 GL 4 og GL 5 olie her:
http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf
sep 2015
jun 2015
Olie på Z-Drev.