{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
631 visninger | Oprettet:

Tager 4-takt skade af ethanol i benzinen? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved at der advares lidt mod 2-takts motoren får ethanol i benzinen.
Men er alle 4-takts motorer OK med ethanol?
Eller skal man hver gang ud og hente det der specielle plæneklipperbenzin uden ethanol?
Jeg vil skaffe mig en Yamaha 6 hk 4-takt,fra ny, men de blev jo grund-konstrueret før man valgte at putte sprit og benzin sammen.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Tager 4-takt skade af ethanol i benzinen?
  • #1   13. jul https://carbix.dk/products/benzin-stabilisator?variant=29469144154200&currency=DKK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwy8i0BhAkEiwAdFaeGISpdrm30besDwwygc4HOSr01nxVBY7fAHV-UcoOtNOhTeJLoshg7RoCfeIQAvD_BwE

    hvis du vil forbygge lidt kan du bruge additiver i benzinen eller købe oktan 100 , jeg køber oktan 100 til mine bådmotorer.. gummislanger/pakninger osv bliver stive hvis de ikke er ethanol risitente


  • #2   14. jul Ja når man nu har valgt at blande fødevarer i benzin, så vil jeg følge dit råd Steen og fortsætte med oktan 100, som ved 2-takterne.
    Jeg håbede at kunne finde klar information om fabrikanten havde indrettet de nyere motorer efter spritskader, men det kan jeg ikke.
    Det er underligt at EU er hoppet med på sådan noget lobbyisme makværk, men det er en anden diskussion.
    Til mine 2-takts har jeg tidligere brugt Aspen-benzin som til motorsave og plæneklipperen - det fungerer også godt.


  • #3   14. jul Hvis du køber en ny 6hk bør den være ethanol resistent, uanset om den blev konstrueret for år tilbage, selv ældre designs opdateres jo løbende - ellers spørg forhandleren, det er jo den slags fordele man har når man køber nyt

  • #4   15. jul problemet med ethanol er jo også den danner mere kondens og det i sig er ingen fordel ved en forbrændingsmotor uanset om hvor ny motoren er og slet ikke til marine hobby brug hvor benzinen står længere tid opbevaret i tanken..


  • #5   15. jul Jeg har en del sæson maskiner, og eneste gang jeg har oplevet noget der kunne henledes til ethanol var en revnet benzinslange på en gammel importeret MC. Det faldt sammen med indførelsen af E10 benzin i DK, men omvendt havde cyklen kørt i 14 år i Italien inden, der vist har haft E10 benzin i mange år. Ellers kører jeg Oktan 95 uden problemer, både i buskrydder, motorsav, grenknuser, MC, ungernes crosser og min båd.

    Dermed ikke være sagt andre ikke kan have problemer, jeg har blot aldrig set nogle af de skrækeksempler man hører om


  • #6   16. jul mercury skriver at deres motorer efter 2000 er produceret efter standarder der gør at de også kan tåle e10

  • Grand
    Grand Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 41
    #8   18. jul Der er to ting med E10 og E5.
    Hhv spritten der kan ødelægge plast og andet der er fremstillet af ikke metaller.
    I dag sælges der mange benzinslanger der ikke kan tåle E10 og E5. Så fabrikanten skal oplyse hvor meget sprit der må være i benzinen før du kan være sikke. Biltema har en der går til 40% bioethanol.
    Det andet er, at sprit kan optage vand uden du kan se vandet. Når man ikke bruger motoren så ofte, vil benzinen og spritten fordampe helt eller delvist i karburatoren og vandet irre indersiden i karburatoren.
    Vores 6hk 4-takt fra ca. 2011 har fået ultralydsrensning flere gange på den konto,
    Nu har vi miljøbenzin i den indbygget tank og E5 i den eksterne tank.
    5 min før vi er i havn sejler vi kun på den indbygget tank og efterlader derfor motoren med ren benzin i karburatoren.


  • #9   18. jul Det er en god ide Grand, det der omskiftertrick.
    Jeg vil tanke 4-takt alkylat-benzin på den indbyggede tank og jf. Steens link, vil jeg have oktan 100 Ethanol %5 i den eksterne tank.
    Takker for input.


  • #10   19. jul Sjovt nok hældte man sprit i benzinen (karburatorsprit) i gamle dage for at undgå tilisning af karbuatoren i koldt og fugtigt vejr...man kan faktisk købe det endnu

  • Grand
    Grand Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 41
    #11   20. jul Det var på biler, fordi karburatoren ikke skulle ise til.
    Jeg har haft en gammel manual, hvori de skrev, at man ikke måtte bruge sprit. I den manual jeg har nu står der, så vidt jeg husker, at det må man gerne. Men karburatoren irre lidt, hvis ikke den kører næsten hver dag,


  • #12   20. jul Njah karburatorsprit var en løsning til kolde perioder, hvor karburatoren isede til grundet meget koldt vejr og for at opsuge evt. vand der havde dannet sig i benzintanken.
    Det var ikke aldrig ment som en varig løsning.
    En liter ren sprit kan jo opsuge 1 liter vand fra en tank og stadig brænde i cylinderen.
    Det var aldrig noget man skulle køre med mere end en enkelt tankfuld.
    Jeg har iøvrigt stadig 2 Amazoner smiley


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 182
    #13   20. jul Nej karburatorsprit blev ikke tilsat ved meget kolde temperaturer, men under ca 5 grader får man karburator is hvis luften indeholder meget fugt og når luften går gennem din venturi fryser det hele til is da hastigheden øges der, under 0 grader har du ikke samme problem da tørrer luften "op" igen, uanset vand i din tank.

  • #14   20. jul Vi er ikke uenige Hans. Når jeg siger lave temperaturer så er det fordi at karburatoren i gamle biler sad over udstødsmanifoldet og her havde man ofte sat en varmeoverføringsplade på karburatoren så denn fik lidt ekstra varme og først skabte sig ved temperaturer under 0. Og jo - der kommer is under nul, hvis der er vand i tanken.
    Og vand i tanken kommer hurtigt hvis du altid har sprit i tanken og tanken står ubrugt over længere tid.
    Så karburatorsprit skal i, tankens indhold skal bruges helt op, vandet er så væk og så skal der benzin på uden sprit.
    Med Grands løsning kan man så godt bruge E5 benzin alligevel.


Kommentér på:
Tager 4-takt skade af ethanol i benzinen?

Annonce