{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.421 visninger | Oprettet:

Trailerspil {{forumTopicSubject}}

Hej - håber at en af jer genier har et godt bud på nedenstående gåde 😀
Min båd vejer 500 kg og udenbords motoren nok ca. 100 kg.
Har uforvarende købt et nyt spil til traileren som kan trække 545 kg - MEN hvad er er godt bud på hvor mange kg båden vejer når den eks. trækkes op på traileren i et slæbested?

Mvh

Jan


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trailerspil
  • #1   10. sep 2023 Du skal hellere købe et der er kraftigt. Biltema har et til 750 kg og 900 kg
    Min båd incl. Motor vejer 430 kg, jeg bruger det til 750 kg havde først et til 500 der skulle ligges kræfter i, lidt for mange.


  • #2   10. sep 2023 Det kommer helt an på hvor stejlt slæbestedet er, hvor langt ud du kører traileren og hvor højt/skrå båden skal være for at komme op på bagerste kølruller.... og ikke mindst hvor godt kølrullerne kører.

    Skal du løfte båden vejer den jo 600kg, men i langt de fleste steder skal du kun trække den opad en 10% stigning, Det kan dit spil godt, men det kræver gode armmuskler og en kølig pils bagefter. Og den er nok lige det mindste til din båd

    Køber du et dyrere spil er der oftest 2 udvekslinger på, så vælger du blot at sætte håndtaget på den aksel med mest udveksling og båden kommer let op.

    Husk også at smøre spillet med fedt, de fleste spil er knastørre når man køber dem og der er en verden til forskel på et usmurt og et smurt spil


  • #3   10. sep 2023 https://www.biltema.dk/sogeside/?query=OPhalerspil

    Et spil til 720 kg koster 379 kr. Og et til 540 kg koster 219 kr - jeg har valgt at give de 160 kr ekstra og slipper for bøvl. Båden er meget nem at trække op nu, min kone kan også, ret praktisk. smiley


  • #4   11. sep 2023 Hør efter hvad Per T #2 skriver smiley
    Jeg tror at, lige når båden vipper over på bageste kølruller er trækket størst. Og trækkraften er op til bådens vægt. Næste gang min skal op vil jeg lige tjekke vinkle og regne på det smiley
    Og så har jeg en pi...-dårlig oplevelse med Biltemas spil.
    Er ellers Biltema-fan, men deres spil er simpelthen for ringe.
    Tænderne på tandhjulene er uhærdede og kan ikke klare mosten. Købte et skraftigt to-gears, men hele kraften ligger på to tænder på mindste smalle tandhjul. Tænderne blev rykket af, båden rullede tilbage i vandet. Og det endte med at jeg måtte hjem og hente et andet spil. . F.... heldig at båden ikke drev ud i Lillebælt.
    Har set en anden bådejer der måtte op og købe et nyt smiley
    Jeg er selv blevet Dutton-Lainson-fan. Brede tænder solide, god smøring, lavt krafttab, mulighed for effektiv bremse, korrosionsbeskyttelse nok lidt bedre.
    Og det med pils'en er grunden til at jeg ikke har elektrisk spil. Samt at der er for mange ting der SKAL virke


  • #5   11. sep 2023 Har lige bestilt en 1000 kg kranvægt
    Så kommer der rigtige tal smiley
    Er selv spændt på resultatet. Tror man bliver overrasket...........


  • #6   18. sep 2023 Så er vægten kommet.
    Prøver den af en dagene smiley
    Måske skal trækwiren lægges dobbelt, men så sidder vægten også et bedre tørt sted


    profilbillede
  • #7   18. sep 2023 Har du købt vægten blot til dette eksperiment?

  • #8   18. sep 2023 Hvis du lægger wiren dobbelt i trækøjet tror jeg du vil få en meget ujævn aflæsning når wiren glider henad øjet. Den kan vel bare sættes mellem wire og trækøjet når du trækker båden op? Bliver den våd af det gør du noget forkert smiley

  • #9   18. sep 2023 #7 + #8
    Vægten er mest købt til dette, men er købt så jeg også kan bruge den i min kædetalje og min lille kran, hvor jeg har manglet en vægt tidligere.
    Men der er jo nok lidt om at jeg er en "ting-freak". Jeg har også en trailervægt til at køre over smiley . Så jeg ved min båd vejer ca 1100 kg
    Mht placering og dobbelt har jeg en wireblok som jeg regner med er tabsfri. Kraften der vises vil så kun være det halve. Og der er en pointe i det du sige at kraften vil være ujævn.
    Der vil nok være et friktionstab på lidt over 50% hvis ikke der bruges en blok.


    profilbillede
  • #10   24. sep 2023 Nå, nu fik jeg prøvet setuppet af.
    Max visning var 128 kg, dvs 256 kg træk. For en båd på ca 1100 kg....
    Er lidt skuffet for det føles som mindst 6-700 kg, og med kun 256 kg er det jo sværere at argumentere for andet end en alkoholfri pils smiley
    Så 20-25% af bådvægten i max træk.
    Jeg skal lige tænke over mit setup, for min fornemmelse for den slags plejer at være bedre.
    Men rampehældning, hvor langt er den i, er ruller smurt, hvor er trækpunktet, hvornår tipper båden over etc. Mange variable....
    Et stort spil er klart bedre end et lille, køber man få et med tandhjul i begge sider, eller et Dutton-Lainson er man safe..
    Der kommer nok en opfølgning..............


    profilbillede
  • #11   24. sep 2023 Det er måske ikke helt ved siden af, for når du sætter båden i vandet falder den vel heller ikke bagud som en 1000kgs vægt?

    Er slæbestedet fladt plejer jeg endda at skulle skubbe båden lidt på vej, men jeg har også båden liggende meget fladt på traileren for den kan komme ind ad garageporten.

    Det ser for øvrigt ud til at være et ret simpelt sted du sætter i vandet, er det Stenderup?


  • #12   24. sep 2023 Slæbestedet er Lyngsodde under den nye Lillebælstbro.
    Lige præcis her har jeg næsten styre på hældning, for kommunen opdaterede slæbestedet efter mine tegninger. Desværre blev det lavet lavere end planlagt, så det sander til hvorved hældningen ikke passer helt, og man skal for det meste stadig bakke så langt ud så bremserne kommer under vand. Slæbestedet er dog meget bedre end tidligere.
    Det betyder så (nok) at båden flyder en lille smule anderledes, end på mange andre slæbesteder.
    Mht til belastning: Hvis man nu forestiller sig en båd hvor tyngdepunktet i længderetningen er 1 meter fra bagenden, og båden skal ret højt op på bagerste rulle.
    Så er der jo en kraft gange arm for at få båden til at vippe over kølrullen, her er spil-snorens vinkel vigtig.
    I pæne runde tal for min båd uden friktion i rullerne får jeg ca 400 kg når jeg regner på det fra gættede vinkler og dimensioner.
    Men der er noget der ikke passer, jeg har set en del sprængte spilbånd, godtnok tit med snoninger, knuder og UV-skader, men de kan altså holde til 1500 kg.
    Men indtil videre er fakta jo nok min måling. Og lave kræfter er bedre end høje kræfter.
    Men jeg vender tilbage med flere resultater..


  • #13   25. sep 2023 @12, jeg har filosoferet lidt over det, og kommet frem til nedenstående tegneserie. For mig at se, bæres "bådens vægt" kun kortvarigt af trailerspillet, resten af tiden bruges det kun til at forhindre båden i at rulle bagud, dvs kraften er kun givet af modstanden i rullerne (og accelerationen af båden, som jeg anser for ubetydelig)

    Det "springende punkt" er der hvor båden er fri af vandet og tyngdepunktet stadig ikke er inde over bagerste ruller. Regner man moment i bagerste kølrulle, vil trækkraften være givet af forskellen mellem de to afstande >kølrulle til tyngdepunkt< og >køltil trækøje< målt vinkelret på bådens køl.

    For en båd af din størrrelse, vil jeg tro trækøjet sidder 1m over kølen. Så hvis dit tyngdepunkt ligger 25cm bag kølrullen når båden er fri af vandet, giver det jo en maks belastning på 25% af bådens vægt som du selv har målt

    Intuitivt giver det mening, for kan man lave en "eget lang og lav" trailer kan man trække båden op uden den tipper - dvs en "amerikanertrailer".

    Ligeledes vil et højt placeret spil give et mindre træk end et lavt placeret spil, da "armen" jo så er mindre. Jeg ved godt min tegning ikke viser rette vinkler, og i praksis vil det give større trækkraft i spilwiren. Ideelt set bør spillet vel placeret på tårnet så det trækker i 90 grader i forhold til båden når den er på tippunket?


    profilbillede
  • #14   25. sep 2023 Fedt med lidt nørderi, det er derfor vi mødes i denne slags fora'er. Det er min erfaring at slæbesteder som gør det muligt at få båden på og af lettest er dem som har en tilpas dybde, når bilens baghjul, når til vandkanten/der hvor der bliver glat. Den maximale belastning på spil, diverse fittings og trailerruller er når båden skal af og på traileren på land (uden hældning) og traileren bliver på bilen. Hvis det kan lade sig gøre i nogenlunde god ro og orden, så er der styr på grejet.

  • #15   25. sep 2023 Tak feedback - og husk, en sømand er søfarende smiley

  • #16   25. sep 2023 #13 Hej Per
    Jeg har tilsvarende skitse, men jeg mener din gule pil er lidt forkert. Den skal pege vinkelret mod det punkt den triller på.
    Og den bagudrettede komposant er (nok) væsentligste bidrag til kraften i spillet.
    Er kølvinklen i forhold til vandret 20° får jeg 36% af vægten i spillet. Er det kun 15° får jeg 27%.
    Regnet uden friktion


  • #19   25. sep 2023 #17
    Super løsning smiley - flere fluer med et smæk.....
    TK-trailer i Sverige har "trillebørhjul" på deres trailere
    https://tktrailer.se/
    Har været med til at købe en båd på sådan en trailer. Det du'r bare
    Kølrullerne er dog som på andre trailere, og som du selv skriver er der modstand i dem. Også selv om de er smurt.
    Man kan jo prøve at skubbe sin båd på traileren når kølen er vandret. Friktionen er nok ikke under 5% af vægten.


  • #20   26. sep 2023 @16, Min gule pil er tyngdekraften, ikke trykket på rullerne smiley , men du har naturligvis ret, det er en retvinket trekant hvor rulletryk og træk er i 90 grader og tyngdekraften er hypotenusen. smiley

    Det er dog kun korrekt når båden er fri af vandet og ligger på rullerne. Så længe den ligger delvist i vandet, er vægten fordelt ml ruller og opdrift, og dermed giver mindre tryk på rullen (og træk)

    Slæbestedet står angivet til 6/11 grader på slaebestedet.dk, de 6 grader formodentlig hvor traileren holder. Det vil give 191kg ved 10% og 1100kg båd og du måler 256kg (incl friktion), det er vel ikke helt forkert så?


    profilbillede
  • #21   26. sep 2023 Så fik jeg målt friktionen på rullerne.
    Trailer justeret så ruller er vandrette, trække den ene vej og trække den anden vej.
    hhv 111 kg og 108 kg. Meget tæt på 10% af bådvægten. Mere end jeg troede, men mine ruller er ikke smurt det sidste års tid smiley . Bruger tiden på at sejle...
    Og så kan jeg se at man skal passe på ikke at forenkle sine skitser for meget mht til trækvinkler. Jeg har prøvet forskellige beregningsmetoder og får meget forskellige resultater. Har ikke helt fundet ud af hvorfor endnu smiley . Og så mener jeg efter nærmere eftertanke ikke at slæbestedets hældning har ret stor indflydelse på bådens hældning. Kun på trækvinklen på wiren.
    Til gengæld er kølrullens højde over vandet meget mere interessant, for når båden skal løftes op over den, og på et tidspunkt tipper over, kan man godt forestille sig at båden stejler meget. Slipper kølen vandet, inden båden tipper over, er max-kraften nok der.
    Pers skitser i #13 viser det egentlig.
    Slæbestedet ved Lyngsodde er i øvrigt 9,1 grader på nederste del, men er sandet til på nederste del af rampen.
    Har i øvrigt prøvet "Bard" og "ChatGPT" for at finde andre beregninger. De er så ikke enige.. Bard sagde 37% af bådens vægt med 20% friktion, og ChatGPT kan simpelt ikke være korrekt.


    profilbillede
  • #23   8. okt 2023 Fedt vejr på Lillebælt i dag smiley
    Fik lige lavet en kraftmåling mere i trækwiren (som er lavet af HMPE, og trods sine kun 6 mm bør kunne holde til over 3 tons).
    Når jeg sætter den i vandet, er jeg nødt til at køre langt ud. Så er bageste kølrulle ikke ret langt fra vandet. Dvs båden når ikke at stejle ret meget inden opdriften i bagenden fjerner noget af kraften i wiren. Her nåede jeg op på 256 kg igen.
    Da båden skulle op igen, kørte jeg ikke traileren så langt ned. Så skal både stejle mere inden den vipper over. Kraften både ned og op var størst lige da bådens bagende slap vandet.
    Op af vandet havnede kraften på 298 kg. Nu skal jeg lige tænke over det og regne på det, men mit bud i øjeblikket er at kølrullens afstand over vandet er det vigtigste faktor.
    Det er ikke slæbestedets vinkel i sig selv, men på et fladt slæbested, er man nødt til at køre langt ud for at bagenden ikke skal ramme bunden. Så kommer kølrullen tæt på vandet, og båden når ikke at stejle.
    På et stejlt slæbested, vil bagenden aldrig ramme bunden, og traileren kan holde helt tørt. Men så er kølrullen lagt over vandet, og båden vil stejle meget mere når den hives op.
    Sidste gang jeg var ved slæbestedet, var der en med et sprængt elektrisk spil. Der var knækket nogle bolte. Så ikke da det det skete, men der var langt op til kølrullen med en bagtung båd...... Æv for ham.
    NB: fangede kun en lille torsk, så den stod på pølser igen
    Jeg regner lige videre. smiley


    profilbillede
  • #24   8. okt 2023 Det er sjovt du måler kraften ved isætning til ca det samme som ved optagning. Min erfaring (mest Hejlsminde, ca 10graders hældning) er at der ikke er ret meget træk i wiren under isætning, faktisk skal jeg ofte skubbe båden de første meter før den ruller.

    Det skyldes nok dels min båd ligger ret langt nede foran aht min garageport, men også fordi friktionen i rullerne holder igen på båden, så trækket fordeles ml ruller og wire

    Når man derimod trækker båden op, skal man overvinde rullemodstanden i rullerne og tyngdekraftens træk i båden, og derfor bør trækket i wiren blive højere - logisk set i alt fald og hvad jeg oplever med min båd.

    Jeg tror du har fat i noget væsentligt mht kølrullernes højde ifht vandet. Min båd er anderledes end din, jeg kører lidt længere ud da der ikke rigtigt er knæk på slæbestedet rampe såog kølrullerne lavere, jeg oplever i alt fald ikke en voldsomt stejlende båd som på dit billede.

    Endelig har bådens tyngdepunkt jo også en del at sige, med en tank i agterenden kan jeg i alt fald godt mærke forskel om den er fuld eller næsten tom.


  • #25   8. okt 2023 #24 Helt enig. Kraften er dog kun målt opad. Det anden giver som du selv er inde på ingen mening.
    Jeg ruller ekstra ned op trak op igen, så friktionen "vender den rigtige vej"
    I øvrigt har jeg lidt på fornemmelsen at friktionen falder en del, når båden først ruller. Der er nok nogle flade punkter, og et eller andet med det tager lidt tid at "synke ned" i rullen, og det sker ikke på rampen, men kun hjemme i indkørslen når der går lang tid


  • #26   8. okt 2023 #24
    Mine "mindst dårlige" kraftberegninger er også moment over kølrullen som du også er inde på (så slipper man af med nogle kræfter). Nu har jeg nogle bedre fotos at måle vinkler på, og så prøver jeg lige igen. Vil gætte på tyngdepunkt 1 m fra bagende.


  • #27   9. okt 2023 Nu fornemmer jeg lidt nøddegen hos dig S L, så du ved vel allerede du kan finde tyngdepunktet på bådsættet udfra vægten, afstanden fra akslen til trækket og kugletrykket jf vedhæftede figur?

    Skal det være rigtigt godt, måler du kugletrykket både med båd og uden, så kan du beregne trailerens tyngdepunkt særskilt, og dermed få en meget præcis beregning af din båds tyngdepunkt.

    Jeg brugte det selv da jeg købte båden uden motor og skulle beregne hvor akslen skulle stå inden jeg hægtede motoren på og jeg hverken skulle have et kugletrtyk på 100kg eller en båd der satte sig på bagenden. Det kom til at passe ret godt


    profilbillede
  • #28   9. okt 2023 For at gøre det endnu mere indviklet så bliver trækkraften på spillet mindre og mindre jo mere der bliver viklet op på tromlen. Mit eget 4500 pund spil kan tage 2000kg på første vikling og så er den nede på 1300kg når den er på fjerde vikling. Jeg vedlægger tabellen.

    profilbillede
  • #29   9. okt 2023 #27
    God pointe.
    Jeg havde egentlig tænkt mig at skubbe båden baglæns på traileren og spændt på bilen. Og se hvor den begynder at tippe. Med en klods under motoren, naturligvis.
    Så kan det gøres med en tommestok

    #28
    Nej det er noget andet. Men tabellen viser jo fysikken. smiley
    Det tabellen viser, er den maximal trækkraft spillet kan yde, ikke det aktuelle træk.
    Det skal jo helst være mindre end det spillet kan yde.
    Og når kraften falder ved stigende oprulning, er det fordi den radius hvor wiren trækker i spillet stiger. Så falder den maximale trækkraft, fordi det moment motoren kan yde, er konstant. Moment = kraft * arm.
    Man kan også se at hastigheden stiger når kraften falder. Det er fordi at Effekt = kraft * hastighed. Og max. motoreffekt er også konstant uanset hvor meget der rullet op.


Kommentér på:
Trailerspil

Annonce