Forbrugsbatteri {{forumTopicSubject}}
Hej
Min båd (Askeladden 605) har både et forbrugsbatteri og et startbatteri. Der sidder et Septor skillerelæ mellem batterierne.
Vi sejler ikke lange ture nok til at der sker en opladning af forbrugsbatteriet, da relæet jo sikrer opladning af startbatteriet først.
Kan jeg ikke "nøjes" med et startbatteri ? De eneste ting, som bruger strøm, er min Garmin, en sjælden gang en vinduesvisker og en sjælden gang, hvor vi lader en mobil op under sejlturen.
En lampe i kahytten bruges stort set aldrig.
Der er selvfølgelig lanterner, en pumpe og en pumpe til ferskvandtanken, men vi bruger det ikke.
Om båden er leveret fra ny med 2 batterier, ved jeg ikke.
Summa sumarum....... er et godt kraftigt startbatteri ikke nok ?
På forhånd tak for svar
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.463
jeg har 2 stk 80 amp som er koblet sammen med en afbryder på plussen så motoren kun lader på start batteriet og det andet trækker gps / radig / lys og diverse men jeg tror egentlig at det er nok med start batteriet men vil bare gerne være sikker
apr 2015
Følger: 3 Svar: 5
Hilsen Torben
jan 2010
Følger: 15 Følgere: 9 Både: 4 Emner: 13 Svar: 22
ledlys i alle lanterner
ledlys i kabinen
ekkolod og GPS
en 60 HK Yamaha
taget den gamle vinter kolapsede bilbatteri og monteret en 5 W solcellelader permanent på taget
der er altid strøm på
om vi så har sovet for anker ude på fjorden med lanterner tændt, ingen problemer
vi er. fri for at have fastmonteret lader og landstrøm
det virker bare
jul 2015
Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 22
Jeg tror, at jeg dropper forbrugsbatteriet og sikrer mig et godt funktionsdygtigt startbatteri, måske af dual typen, som Torben foreslår.
Desværre, Hasse, septoren har lillebroderen alle sat sig på.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.463
det er bare ok jeg har 2 stk 80 amp dual batterier som jeg har købt i bauhaus for lidt under en tusse pr stk og sådan ET burde være rigeligt jeg overvejer også bare at bruge den ene til spillet på traileren
Forbrugsbatteri