2.900 visninger
|
Oprettet:
Forbrugsbatteri {{forumTopicSubject}}
Hæj!
Jeg har lige et hurtigt spørgsmål, som I med garanti kan på ryggen
Til næste sæson skal jeg ha installeret et forbrugsbatteri, men hvordan eller rettere hvornår skifter man rundt mellem dem? Må man fx starte motoren på batteri 1, og når motoren så er i gang skifte til 1+2? Eller ligger man og forbruger på batteri 2, og så slår over på 1 eller 1+2 for at starte? Altså før man tænder motoren?
... Jeg ved selv, hvad jeg mener
apr 2013
Følger: 40 Følgere: 76 Emner: 2 Svar: 187
også når spændingen er oppe på 1, kan man bare skifte over til 2eren og hygge med forbrug, Man kan slå den over på 1+2 hvis uheldet er ude og ikke har nok spænding på 1eren, men kun til nød, da der smadrer mange amp fra forbrugs batteriet til motor hvis de står langt fra hinanden, amp gør ledninger varmere jo længere de er, man skal sikrer de kabler godt så du ikke for problemer med smeltning. men det er mine råd til dig.
apr 2013
Følger: 40 Følgere: 76 Emner: 2 Svar: 187
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 80
Som jeg forstår det du skriver, skal man undgå at køre 1+2 hvis der er stor AMP-forskel på dem?
Sorry, men jeg er ind-med-ske/ud-i-pap-typen
apr 2013
Følger: 40 Følgere: 76 Emner: 2 Svar: 187
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 30 Emner: 11 Svar: 458
http://www.kjoeller.com/baadudstyr/stroem/septor-batteriadskillere/
nicolai
jan 2009
Følger: 37 Følgere: 41 Både: 7 Emner: 24 Svar: 185
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 4 Svar: 246
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 80
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 80
Min båd er forberedt til at køre med to batterier med en skiftedims, hvor man kan vælge 1, 2, 1+2, og Off. Og det lyder helt rigtigt, at det er usundt at skifte mens motoren kører, men lader generatoren så på forbrugsbatteriet (2), mens skiftefidusen er indstillet til startbatteriet (1)?
... Eller er det der, et skillerelæ kommer ind i billedet?
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 80
jan 2014
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
opladninger uden at tage nævneværdig skade og har lang holdbarhed,p.g.a disse
egenskaber,samtidig monter et skillerelæ så kører det uden problemer fremover.
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
(link fjernet)
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 80
Tror sgu jeg køber en septor duo-fidus. Skal jeg så bare skrue 1,2,1+2,off-drejeknappen af og tyre den ind i naboens have? Altås montere batteriskilleren helt uden om den gamle afbryder?
... Og så købe en ny og mere simpel afbryder?
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 80
Eller skal al elektronik sluttes til forbrugsbatteriet, så det kun er motoren, som er sluttet til startbatteriet?
jul 2008
Både: 3 Emner: 39 Svar: 217
scroll lidt ned - og du har tegning over hvordan dit anlæg skal bygges
jan 2014
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
forudsat at du selvfølgelig kører tilstrækkeligt længe med motoren,så du lader først
på startbatteriet og derefter skifter relæet til forbrugsbatteriet,undersøg hvor meget dit forbrug er med alt elektrisk skrammel i brug,derefter står der i motor manualen hvor meget generatoren lader i ampere,så brug KUN det aller højest nødvendige effekt når maskinen står stille,og sørg for at lade batterierne når du ligger i havn eller hjemme i garagen,man kan som hovedregel bruge sund fornuft,forbrug en halv
time og lade en time,så skulle det være godt.Du skal ALTID have en hovedafbryder
på batteriets plus pol og derfra til alt andet så du kan afbryde hvis der skulle ske noget hvor det er nødvendigt at afbryde alt. Der er dog et lille men for ladekablet fra motor til batteri må IKKE afbrydes mens motoren kører så står generatoren af,og det er noget kostbart.Mvh.
Forbrugsbatteri