Højere topfart {{forumTopicSubject}}
Hej med jer. Jeg ligger inde med en 60 hk Mercury motor fra 98, og dertil en 13 fods global sceptre (se profil)
Den går ca. 38-39 knob, hvilket er hvad jeg mener man kan forvente af en standard opsætning.
Jeg kunne godt tænke mig at se hvad man kan få den op og gå.
Derfor har jeg undersøgt og læst omkring jackplate og en anden propel, såsom en cleaver propel. Det ypperste ville være at have en cleaver propel og en anden propel til vandsport!
Jeg har dog nogle spørgsmål som jeg håber i kan besvare.
Mercury laver en cleaver propel det hedder 12x22 mener jeg, som passer til 40-60 hk - er der nogle der kan svare mig på, om det så SKAL være den propel? Jeg kan nemlig se at der en brugt cleaver til salg der hedder 14,5x19, er det helt galt til en 60 hk 2 takter? (Finder ud af hvor mange omdrejninger motoren går med standard propel i næste uge).
angående jackplate, så ville det være super fedt af have sådan en også, men hvordan fungere det med setback, og hvad er det mest optimale i min situation?
Skal man have en low-water-pickup så snart man har en jackplate på?
Håber i kan hjælpe og har er svar på min lange beskrivelse.
Tak og god sommer!
jan 2014
Følger: 11 Følgere: 19 Både: 1 Emner: 5 Svar: 42
jan 2014
Følger: 11 Følgere: 19 Både: 1 Emner: 5 Svar: 42
Der er en cleaver til salg der hedder 14,5x19, men mit kendskab er også alt for lille.
Jeg håber der er nogen der kan være behjælpelig.
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 876
Du kan ret let måle om der overhovedet er plads til en propel med en diameter på 14,5 tommer.
Mht. stigningen, så virker det umiddelbart til at 19 tommer vil være alt for meget, men jeg har ingen erfaring med overfladepropeller. Men det vil formentlig være en alt for stor stigning hvis der var tale om en "konventionel" propel.
jan 2014
Følger: 11 Følgere: 19 Både: 1 Emner: 5 Svar: 42
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 876
jan 2014
Følger: 11 Følgere: 19 Både: 1 Emner: 5 Svar: 42
jan 2014
Følger: 11 Følgere: 19 Både: 1 Emner: 5 Svar: 42
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Jeg havde for nogle år siden en Finnsport 500 med en 115hp Mercury bag på, med en Laser 2 i 24” pitch den var det maximale til det set up. Så pas på med at gå for højt op i stigning. Min erfaring med jackplate er at man vinder små 500 rpm før propellen begynder at slippe, men der er jo afhængig af båden og vægt. Jackplaten gør også at man formindsker modstanden på den den af gearhuset i vandet, og dermed mindre modstand. Hvis du idag har alu propel og gerne vil optimere, så er du ude i det man kalder finjustere, dvs. det er de små marginaler du jagter, måske kan du optimere mellem 5-10% ved propel og jackplate, lidt afhængig hvor optimeret dit nuværende er.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
jan 2014
Følger: 11 Følgere: 19 Både: 1 Emner: 5 Svar: 42
I første omgang tror jeg at jeg vil hæve motoren i beslaget, og se hvad det kan give. Skriver i næste uge hvor mange rpm motoren går med, og så håber jeg lidt at der er nogle der kan hjælpe med valg af propeller.
jan 2014
Følger: 11 Følgere: 19 Både: 1 Emner: 5 Svar: 42
jan 2014
Følger: 11 Følgere: 19 Både: 1 Emner: 5 Svar: 42
- Kunne rigtig godt tænke mig en til næste sæson!
MR, jeg kan godt se fornuften i at spare sammen til noget større. Tør dog ikke at sætte en større motor på min global - drømmer om en fletcher 199 eller en strada😅
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
https://bootslenkung.de/seastar-jp5040r-hydraulic-jackplate-4-setback-standard/
Man skal huske at hvis du har kabel styring så kan det blive en udfordring når motoren flyttes agter ud.
jan 2014
Følger: 11 Følgere: 19 Både: 1 Emner: 5 Svar: 42
Så skal man også have noget andet styring på?
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
jan 2014
Følger: 11 Følgere: 19 Både: 1 Emner: 5 Svar: 42
jan 2014
Følger: 11 Følgere: 19 Både: 1 Emner: 5 Svar: 42
Min båd er godkendt til 40 hk, mener jeg, men jeg sejler med en 60 hk, hvilket man ofte ser.
Jeg har haft fat i agterspejlet, hængt i motor og holdt øje under sejlads, og der har intet været, men jeg har godt nok lidt ondt i maven når jeg kører med den, på motorvej osv. er simpelthen bekymret for at agterspejlet går i stykke/motor ryger af.. er der andre måder/metoder man kan bruge for at være sikker på at agterspejl er sundt og stærkt?
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
Højere topfart