10.808 visninger
|
Oprettet:
trimflaps ? {{forumTopicSubject}}
Hej... jeg står og skal til at invester i nogle trimflaps, men er ikke sikker på hvad jeg skal vælge, min båd vil gerne lægge sig på siden, og er nødtil at få folk til at sidde rigtigt i båden, såå trimflaps skulle jo kunne hjælpe mig. Men vil de tag noget af min fart? og hvad kan i anbefale? håber i kan hjælpe mvh morten, ps min båd er en shetland 570
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
aug 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 65
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 24
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 24
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 24
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 24
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 24
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
Trimflaps øger ikke brandstorforbrugt , tvært imod den miminere brændstofforbruget fordi du kommer op og plane med lavere omdrejniger dvs cruisefart opnås ved mindre motorkraft.
Trimflaps mindsker ikke topfart, igen er det omvendt ,Den giver dig mulighederne for du kan justere din båd i forhold til bølger/vægt og vind så du får perfekt og mindst modstand dvs mere topfart.
Til sidste vil jeg nævn at hvis ulige vægtfordelingen er arsagen til din båd vipper til den en side og vægten er pga fast installationer du ikke kan flytte, her har du bruge for trimflaps du kan enkeltvis justere til at rette båden op. Smarttabs duer ikke i det tilfælde fordi man er ikke herre over indstillingerne og begge bevæger med hindenen.
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 24
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 12 Både: 3 Emner: 47 Svar: 217
http://www.nauticusinc.com/smart_tabsSX_automatic_trim_tabs.htm
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Har selv Smarttabs som jeg er meget glad for, men de kompenserer ikke for ulige vægt, til gengæld er de utrolig effektive til at få bådens røv op af vandet og vel at mærke automatisk, som Lenco og Bennett ikke er (medmindre man tilkøber den ret dyre automatik).
Skal man til USA ved jeg at Bennett kan købes til ret fornuftige priser...
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Både: 1 Emner: 36 Svar: 198
aug 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 65
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
1. modstands overfladen på den ene trimflap som retter bådens stilling er meget mindre end totalt overflades modstand på skroget hvis båden sejer skævt.
2. Når du skære igennem vandet i rettet stilling sejler du hurtigere dvs mindre brandstofforbrug fra punkt A til punkt B.
Der findes en million hjemmesider ( dansk og udlandsk) som forklare det også .
Det er basis fysik!
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 6 Både: 3 Emner: 1 Svar: 11
Volvo Penta Trim tabs, er et godt alternativ og er fornuftige i pris, og er nemme at justerer.
http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/EVC/Eng/Boat_Trim_System_eng.pdf
sep 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg investerede så i et elektrisk sæt fra Biltema, som du kan se et billede af i mit galleri. Desværre har Biltema ikke disse længere, men hele sættet inkl, styringen kostede ca 3.500 kr. for 3 år siden.
Når båden planer og konen vil sidde i den ene side, kan jeg fint rette den op igen
med et tryk på knappen, men vil hun over i den anden side, skal jeg trimme båden igen, da den ikke selv retter sig op. Det vil sige at uanset hvad, skal besætningen blive siddende på deres pladser, når båden er trimmet.
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Hvad koster Volvo Penta systemet?
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Hvis båden har det med at lægge sig på siden var det måske klogt at opklare hvorfor den gør det først..???????
Hvis båden lægger sig om på siden når du sejler hurtigt så er der da noget galt ??
enten med vægten i båden eller motor der sidder skævt monteret ELLER måske en blød bund men dette bør du kunne se når båden står på trailer og INGEN af disse ting vil hjælpe med flaps findog hellere ud af VORFOR den ligger sig om på siden og ret fejlen og spar en masse penge til flaps som du alligevel ikke har brug for
apr 2011
Følger: 1 Både: 1 Svar: 5
Jeg har selv en shetland 570 og de er meget følsomme over for vægtfordelingen måske pga bådformen i bunden. Jeg har også monteret trim, en klar forbedring og uanset hvordan folk sidder kan den nu trimmes ind. Desuden er de også til stor hjælp hvis der lidt hård sø så kan jeg nu sejle med en rimelig fart men stadig plane uden at båden banker pæle. Det samme gælder når båden er godt lastet og lidt svær at få op at plane så smutter den lige ud af vandet nu.
http://www.baadgalleri.dk/galleri/8095-shetland_570
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 6 Både: 3 Emner: 1 Svar: 11
Hvis det var mig ville jeg se og få monteret et sæt trimtabs.
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Kan se at den automatiske styring er noget man køber ved siden af, så den er vel næppe med i de 5000,- ?
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 2 Både: 1 Svar: 3
Det er et emne der får mange i blækhuset. Jeg vil berette om min min egen erfaring.
Jeg har en ryds camping 18-19 fod og havde samme overvejelser som dig.
Der er to store spillere på markedet nemlig Bennett og Lenco. Bennett er hydraulisk og Lenco er elektrisk. Jeg tror lidt det er religion hvad der bedst. Jeg valgte Lenco, og har haft følgende fordele:
Jeg kan trimme båden så den hugger mindre i bølgerne.
Den kommer hurtigere op at plane.
Den er nem at rette op så man ikke hælder til den ene side.
Selvom ballasten er jævnt fordelt i en båd kan søen sagtens få den til at hælde til den ene side, det kan trim flaps så rette op på.
Eneste ulempe jeg har oplevet er i hård medvind hvor jeg føler båden kan blive lidt urolig selvom trim flaps er hævet helt op.
Alt i alt er det alle pengene værd.
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 3 Svar: 37
Mvh. Jens Peder.
trimflaps ?