3.640 visninger
|
Oprettet:
Trimflaps {{forumTopicSubject}}
Hejsa..
Jeg har købt en båd, 23 fods med en stor kværn i røven.. Kan det betale sig at ofre lidt penge på sådan nogle??
Og hvilke skal der evt bruges til en 300++ hk motor?
mvh morten
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 3 Emner: 9 Svar: 408
Kan den ikke trimmes optimalt eller er den meget sidefølsom så ja ellers nej.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 24 Svar: 79
Grund til jeg spørger er at jeg har set både på samme størrelse som min med trimflaps og så kunne det godt være det var en god ide når man er oppe i den størrelse båd..
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 24 Svar: 79
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 3 Emner: 9 Svar: 408
Da din motor har rigelig med krafter behøver du dem ikke for at komme/holde både i plan.
Og da det er en større båd med indenborsmotor bliver det ikke et problem at trimme den ordenligt.
Så er der kun sidevejs tilbage hvor der kan være noget at hente.
Hvis den ligger sig til den ene side når du sejler eller er meget følsom når en person flytter sig fra den ene til den anden side af båden mens du sejler kan du minimere det og styre det med trimflaps.
But if it´s not broken don´t fix it.
Ingen grund til at gøre det mere indviklet end det er.
jun 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 112
Efter egen erfaring så sejlede jeg de 3 første år uden flaps, og de sidste 5 år med. Og jeg vil nødigt undvære dem igen.
Fordelene er for mange.
Ved stærk sidevind kan man trimme båden så den ikke hamrer siden ned i bølgerne. Og ved alm. sejlads skal flaps lige ned og have kontakt så hopper båden mærkbart mindre i bølgerne. Man kan også holde båden planende ved mindre fart + båden ikke stejler så meget ved lav plane hastighed. Er båden tungt læsset agter, kan flaps også hjælpe med at få båden ud af vandet.
For mig er eneste ulempe prisen.
Trimflaps