1.999 visninger
|
Oprettet:
Motorolie påhængsmotor {{forumTopicSubject}}
Har en mercury 40hk som har fået skiftet olie og filter. Har nok efterfølgende sejle i en 10 timer. Mit spørgsmål er om ikke olien burde blive sort som på en bil? Og evt hvor længe skal den gå inden?
Synes ikke der ser ud til der er vand i..
nov 2008
Følger: 4 Følgere: 91 Både: 3 Emner: 27 Svar: 285
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
dec 2019
Følger: 2 Følgere: 25 Emner: 10 Svar: 21
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
mar 2014
Følger: 1 Følgere: 21 Både: 1 Emner: 1 Svar: 31
Ser rigtigt godt ud.....!
dec 2019
Følger: 2 Følgere: 25 Emner: 10 Svar: 21
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
maj 2008
Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
Urenheder i motorens smøreoliesystem misfarver motorolien med tiden, men det betyder ikke, at der som udgangspunkt er grund til at være bekymret.
Mange urenheder samler sig i bundkaret, og derfor kan en slidt motor, hvor der hældes ny motorolie, godt misfarve olien med det samme.
Enig omkring det med dieselmotorer - de soder mere end benzinmotorer, så der vil ny olie ofte blive misfarvet med det samme.
Man kan altid diskutere, hvor ofte der skal skiftes motorolie + filter, uanset om det er på båd, bil, motorcykel eller andet motoriseret redskab.
Erfaringer viser, at hellere kortere olieskiftinterevaller med en middelklasse olie, end lange intervaller med en kostbar motorolie - det tjener motoren bedst.
På mine biler skifter jeg olie + filter for hver 10000 km ( den ene er en Renault Scenic 1.9 DCI og den anden Opel Vectra C model ). Motorolien på Renault´en bliver misfarvet med det samme efter opstart, og på Obelix er den stadig sirupsfarvet når den skiftes igen. Jeg kører med standard motorolier, der lever op til eller overstiger producenternes krav. I øjeblikket kører jeg på Liqui Moly 5W40 og 0W30 fuldsyntetiske motorolier.
Motorolie påhængsmotor