Påhængsmotor, ny serviceret, vil ikke starte {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Jeg købte for nyligt en 90 HK Mercury 4-taks påhængsmotor (og båd) - den havde stået stille 4 år, så jeg fik lavet fuldt service hvor alt det gængse blev skiftet. Derudover blev karburatorene renset da de bestemt ikke havde haft godt af at stå stille så længe.
Han startede den på værkstedet da jeg hentede den - den startede ikke helt nemt, men det skulle eftersigende være pga. karburatorene og han syntes at jeg skulle tage ud og sejle nogle ture så ville han efterjusterer dem igen.
Nu har jeg så forsøgt at sejle 2 gange - første gang kunne jeg næsten ikke få den i gang, men fik efter meget besvær gang i motoren - den gik dog ud så snart jeg gik i tomgang.
2. gang (i dag) prøvede jeg igen, men kan slet ikke få gang i den nu - den er ikke en gang tæt på, og efter at have forsøgt lidt ville den kun køre 1 omgang når jeg drejede nøglen, så begyndte startmotoren at stå og "klikke" ...
Jeg har sikret af dødmandsknappen ikke er aktiveret
Jeg har pumpet benzinpumpen så den er hård, og sikret at luftventilen på dunken er åben
Jeg har prøvet at give lidt gas på håndtaget når jeg starter den, og justerer lidt på tomgangs-skruen.
Nogen som helst der har en ide om hvad det kan være, eller hvordan jeg kommer videre herfra? Eller endnu bedre ville selvfølgelig være, en som havde forstand på motorer som havde tid og lyst til at tage et hurtigt kik på den - jeg køre den gerne til personen, eller en nærliggende havn (bor selv i Storkøbenhavn)
Håber at få noget hjælp - det er godt nok en lidt skidt fornemmelse at have købt sin første motorbåd for en måned siden, og endnu ikke have haft sin første tur.
MVH
Morten
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 38
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 1 Emner: 2 Svar: 32
Men typisk ved karburator rens er det ikke sikkert at det lykkedes første gang og som det lyder på det du skriver, så skal de have en gang ultralydsrens igen (jeg formoder at de er blevet ultralydsrenset, for ellers kan det være det samme)
Hvis først der er bøvl med karburatorene kan det være noget værre bøvl og ofte en dyr fornøjelse og derfor er det så super vigtigt at have et rigtigt kvalitets vandudskiller filter på,
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Surt for dig at have den 1. Båd der ikke gider.. Håber den kommer iorden og du får glæde af din båd som alle os andre..
Mvh Jens
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
Har tid efter denne weekend hvis du gider kører til næstved. Men det er sgu en dårlig mekker hvis han tager 9 kg for service og motor så ikke virker bagefter. Har du fundet og brugt chocker ved start
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 1 Emner: 2 Svar: 32
Jeg vil nu mene det er en fair pris for service og ultralydsrens af karburator. Hvis det naturligvis virkede..
Men igen, har det først sat sig på karburatorene kan der gå mange rens til før det virker og i værste fald skal der skiftes en karburator eller 2 ud..
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
Jeg har faktisk lige opladt batteriet, dog lagde jeg mærke til at da jeg satte laderen på viste den at batteriet var 100% opladt .. jeg slog det dog hen, og lod bare laderen sidde natten over - men det kan være at den ikke har ladet ordentligt så ..
De blev netop renset i ultralyd 2 gange - da 1 gang ikke var nok.
Jeg kan selvfølgelig godt kontakte ham igen, jeg har bare allerede brugt langt flere penge på den end forventet, så jeg håbede lidt at nogen havde nogen ideer så jeg måske kunne få liv i den uden at skulle poste flere penge i den.
omc: Jeg endte med at vælge et andet værksted, så jeg har "kun" givet ca. 7.000 for servicet, men det var inkl. 2 ultralyd af kaburatorer. kompressionstest på cylindere ved jeg ikke noget om ... hvis det er foretaget.
Jeg sikrer mig at batteriet er ordentligt ladet og at polerne er ordentligt forbundet!
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 15
jun 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
Jeg lader batteriet ordentligt op i dag, så må jeg se hvor det stiller mig.
Thomas - det vil jeg da lige give et forsøg Kan jo ikke skade ...
Jesper - Nej, det var det ikke - og jeg var faktisk med da servicet blev lavet hvor jeg tog billeder undervejs, og han fortalte og forklarede, så jeg er ikke i tvivl om at det var kompetente folk og at de ting jeg har betalt for også rent faktisk er lavet.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
Jeg kan dog stadig ikke få liv i den - jeg har prøvet at give choker, og pumpet benzinpumpen mellem forsøgene osv. - denne gang kan jeg dog høre at den er tættere på at starte, når jeg giver gas samtidig - dog skal gashåndtaget forholdsvis langt op så det virker ikke helt naturligt i mine øjne .. og jeg får den så heller ikke i gang, kun tættere på. Jeg har i øvrigt sikret mig at ledningerne sidder ordentligt fast på tændrørene.
Er der mere jeg kan gøre herfra, eller et næste skridt en mekaniker?
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
Kan du forklare lidt mere detaljeret det med et skvat benzin bag kaburatorene, hvordan jeg gør det i praksis - altså, hvor det skal hældes ind? så kan jeg da give det et skud og se hvad der sker.
Chokeren fungere ved at jeg skal trykke nøglen ind - jeg har inden fornemmelse af om den virker, men det er ikke jordens nyeste tænding, så det ville ikke komme helt bag på mig hvis den ikke var funktionel ..
Er det på nogen måde realistisk at forsøge at skille og rense karburator selv? - eller i det mindste at afmonterer dem så jeg kan tage dem med til ultralyd, uden at skulle køre hele båden med?
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 15
Det bør den gå i gang af.
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 15
Med åbent gasspjæld
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 15
Det kan godt give et knald og evt en flamme ud af dem så hold lige ansigtet væk
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
Ventilerne er jo nemme nok at skifte, men det med spændingen til dem er jeg i tvivl om - måske er det tændingslåsen, da den er ret gammel og måske ikke forbundet ordentligt - ellers må I gerne komme med forslag til hvad jeg kan måle/checke.
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
I øvrigt er det med at trykke nøglen ind åbenbart kun fordi min tændingslås er fra en gammel motor - denne motor har automatchoker via disse ventiler.
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 15
ring evt til mg har sendt mit nummer på en pm
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 15
Din teori med fjedrene tror jeg ikke holder, der er så lidt påvirkning af dem, at det bestemt ikke skulle have noget at sige.
Men ring til mig. er noget nemmere end det her skriven frem og tilbage
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
Jeg havde benzinpumperne skilt ad i dag som du foreslog (der var 2 stk) - og de var helt rigtigt fuldt med "grums" så de blev renset og samlet igen. Desværre ændre det ikke på at den stadig ikke vil starte. Jeg prøvede dog med start-spray, og det virker .. jeg kan få den i gang, og jeg kan holde den i gang hvis jeg næsten konstant sprayer i indsugningen, men så snart jeg stopper går den i stå igen.
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
Thomas: Jeg har prøvet at skrue den store skrue nederst på karburatorene af i dag (jeg kunne kun komme til de 2 øverste) - da jeg skruede dem løs løb der en del benzin ud på papiret, men det så fint og rent ud. Så prøvede jeg at tage ledningerne af tændrørene - dreje nøglen ca. 5 sekunder, og skruede efterfølgende tændrørene ud - de var alle helt tørre, så der kommer altså ikke benzin til tændrørene.
maj 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 2
Jeg ville købe 2 nye magnetventiler, de kan godt miste deres evne fordi magnetspolen er ved at stå af. Når motoren har stået stille så længe går de nemt i stykker.
MVH. Per
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Jeg har spændt fulgt med, hvordan går det med motoren, er du kommet videre ?
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Held og lykke med den, og du må gerne holde os opdateret
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 15
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
Og jeg skal nok vende tilbage så snart der er nyt
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
HVEM er det der har lavet den ????
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
Lad os holde dialogen på et sobert plan, og så skal jeg nok sørge for at informerer hvis jeg mener at jeg har fået en dårlig behandling som skal videregives.
jan 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 8 Svar: 212
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Det er da selfølgelig op til dig selv men jeg kan bare ikke se at det skal være DIT problem at motoren ikke kan starte når du har BETALT for at få den serviceret så den skulle køre perfekt.
Det med HVEM der havde lavet den var IKKE for at hænge nogen ud men blot for at
hjælpe andre her på BG ved IKKE at bruge det firme for det er jo TYDELIGT at han ikke gør sit arbejde godt nok.
MVH Hasse
jan 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 8 Svar: 212
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Jeg forstår godt dine holdninger Hasse, og dem ville jeg også have delt, hvis aftalen var, at motoren skulle virke optimalt efter servicen, men Morten har tydeligvis en anden aftale med mekanikeren, og mener derfor, at det ikke vill være fair at hænge mekanikeren til tørre herinde ...
jan 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 8 Svar: 212
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
Tjaaaa han har jo ikke engang svaret så jeg hopper fra denne tråd for nu er der flere der har sagt at han bør tage tilbage til den mand som har " lavet" den men han ævler bare videre om hvad han NU kan gøre og de sædvanlige sidder og bruger tid på at svare
Hav en god dag og en god sommer
jan 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 8 Svar: 212
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 15
Den fejl der har været på motoren er en fejl der er opstået efter den har været til service, jeg har haft en del samtaler med Morten i tlf og fejlen har på ingen måde noget med serviceringen af motoren at gøre..!! Så lad den ligge ok...!!!
Det er det jeg vil kalde for en pludselig opstået fejl, da den har været i gang på det pågældende værksted og den spandt som en mis der, at der så er dukket noget op efterfølgende kan værkstedet på INGEN måde stilles til ansvar for.
Det ville være det samme som at du kører din bil til service og får lavet bremser og på vej hjem står tandremmen af, skal det så også være værkstedets ansvar??
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 15
Føler bare ikke jeg har hjulpet til det fulde
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Håber du får fixet den motor snart, så du kan prøve din båd..!
Mvh Jens
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
Overskriften var lavet for at folk skulle vide at den altså var nyserviceret, så det måtte være noget andet.
Båden står på samme værksted nu - jeg har fået den del hjem fra USA som jeg skulle bruge, og jeg aftaler med dem i dag hvornår jeg kan komme forbi og få renset karburatorer og sat regulatoren som var brændt af, på igen - og så forventer jeg at båden fungere. I høre mere
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 32 Svar: 88
Det blev godt nok en dyr fornøjelse, men nu har jeg endelig en motor der virker perfekt, så om vejrguderne vil det, kommer jeg ud og sejle i denne uge!
STOR tak til alle der har hjulper og vist interesse, det er dejligt at have et sted hvor man kan få folks input og holdninger med på vejen!
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Jeg ønsker dig masser af gode dage på vandet i fremtiden....
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.459
held og lykke
MVH Hasse
jul 2007
Følger: 16 Følgere: 28 Både: 1 Emner: 26 Svar: 129
Starter fint og kører udmærket, men går jeg ned i tomgang/laveste fart, dør motoren ud, når jeg gasser op. Da gummibolden er "flad" pumper jeg et par gange - og motoren kan starte igen. - Spørgsmål: Skal "gummibolden" være "hård" hele tiden? Og kan misæren blot være, at filtret ned i bensintanken er snavset til? En "klog mand" fortalte mig, at man altid ved kaj og færdig brug af motor, skal tage slangen ud og lade motoren køre tør?
jul 2007
Følger: 16 Følgere: 28 Både: 1 Emner: 26 Svar: 129
Tak for din hjælp. Det er sikkert filtret i tanken der er snavset til. Og det med at tage slangen af, når man er ved kaj; er det også korrekt?
Påhængsmotor, ny serviceret, vil ikke starte