omdrejningstæller {{forumTopicSubject}}
hej derude, jeg har et problem med min omdrejningstæller i min båd, jeg har en shakespeare mustang med en 90 hk mariner fra 92,
der sidder en faria omdrejningstæller i, som jeg
monterede for et par år siden da jeg troede det gamle var i stykker da det lige pludselig ikke virkede mere,
men pudsigt nok virker det "nye" heller ikke, har monteret det nøjagtigt som det gamle, men det viser bare intet, en enkelt gang hvor jeg har startet motoren virkede det, men så da jeg sejlede ud gik det ud igen, jeg har tjekket ledningerne bag på instrumentet om de sidder ordentligt, og det gør de, er der nogle herinde der kan guide mig i hvad jeg skal tjekke eller hvad der kan være galt.
Hilsen Daniel
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
http://www.jamestowndistributors.com/userportal/document.do?docId=837
Så prøv lige og mål, om der kommer "puls" signal ned til omdrejningstælleren, samt at der også er en god stel-forbindelse på din omdrejningstæller.
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 21
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 21
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 21
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Puls signalet kan du også måle igennem når motor er startet op. Så stiller du dit multimeter på "AC volt". Og måler så mellem puls klemmen og steltforbindelsen bag på omdrejningstælleren. Spændingen du måler vil være omdrejnings bestemt af motoren. Og vil være min. 5 Volt AC.
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 21
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 21
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 21
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 21
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
http://www.maxrules.com/oldmercs/Wiring/1966ona/70.jpg
De to gul/rød ledninger fra din stator, sender en AC spænding ned på ensretteren. Her omdannes AC spændingen til DC spænding.
Så hvis der kommer AC spænding fra din stator, men du kan ikke måle noget mellem den grå ledning og stel, hverken ved ensretteren eller oppe ved omdrejningstælleren, ja så er fejlen en "ristet" ensretter.
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 21
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Og så mål din ensretter igennem, om den har de gennemgange den skal have.
Så vil du kunne finde fejlen.
Du kan også måle AC spændingen mellem de to ledninger oppe fra statoren når motoren kører. Er den mere end 12,6V ( gerne 14-18 V ), ja så er din stator nok fin.
Men lyder mærkeligt, at den pludselig stopper med at lade, bare fordi du flytter den grå ledning. Er du sikker på den også ladede før ?
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 21
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 21
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 21
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
http://elektronik-lavpris.dk/p78959/GBPC5001_Bridge_Rect._50A_70VRMS_Flat/
Ebay kan du finde mange.
http://www.ebay.com/itm/Mercury-Mariner-Chrysler-Motor-Rectifier-816770-62351A1-A2-10hp-140hp-1980-98-/400685833894?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item5d4abc9ea6&vxp=mtr
Men hvis mekanikles kan finde en frem, er det jo det nemmeste.
M.h.t. det andet problem, så start med at rense karburatorerne.
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 21
omdrejningstæller