{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hydrofoil og Smart Tabs
  • #1   9. apr 2013 det er muligt jeg tager fejl, men er smart tabs ikke bare det man bruger istedet for hydrofoils på både med indenbordsmotorer?

  • #2   10. apr 2013 steffen... så hedder de hydrauliske trimflaps
    smart tabs er mest brugt til at skabe sidestabilitet da de ikke er så nemme at justere på når båden ligger i vandet

    hydrofoils er til nærige folk som ikke vil betale for en motor som er stor nok til at trække båden i plan. de laver et vrid i dit motorben .men gør din båd hurtigerkommer i plan / kan plane ved lavere hastighed på bekostning af topfart
    smarttabs og hydrofoil kan vel sagtens bruges samtidig men det er ikke anbefalesværdigt


  • #3   11. apr 2013 Jeg er 100% inig i hvd mekanikles : omc marine service skriver og hvis de sidder på en båd der skal sejle hurtigt så pil dem AF for de tager noget af din tophastighed
    MVH Hasse


  • #4   11. apr 2013 dvs i mener min motor er for lille smiley

  • #5   11. apr 2013 ikke nødvendigvis.. det kommer jo and på om den kan hive din båd i plan uden hydrofoils..hvis ikke ,, så ja. den er for lille

  • #6   12. apr 2013 ATT Steffen M
    Jeg har kikket på din båd i din profil og din motor er da stor nok og burde fint komme ud af vandet UDEN hydrofoils men hvis den ikke kan det så tyder det da på at din propel har for stor stigning .
    Folk kan med fordel sætte hydrofoils på hvis motoren er for lille MEEEN de kan også bruges til større motorer hvis man gerne vil kunne holde båden planende med en lavere hastighed MEEEN du skal være opmærksom på at hydrofoils tager lidt af din topfart.
    MVH Hasse


  • #7   12. apr 2013 hej alle.
    takker for den gode hjælp.
    jeg piller Hydrofoil af motoren for at skåne motorbenet.
    men jeg lader smart tabs sx sidde på,
    fordi de giver en mere stabil vægtfordeling og sejllads.
    endnu en tak for hjælpen.
    mvh Erik.
    ps jeg laver lige min side her på bådegalleri færdig med foto og hvilken båd jeg har.


  • #8   13. apr 2013 lasse... fordelen er at med hydrofoils kan man have en større stigning på skruen og få mere fart end hydrofoilsne tager, den vil sikkert være hurtigere uden(med samme stigning), men så skal jeg skifte skrue til vandski vil jeg tro.

    desuden har de en anden fordel. den har bedre greb i vandet når man drejer skarpt med fuld gas, eller det føles i hvert fald sådan
    men jeg har desværre ikke prøvet setuppet med 19" propel(sejler med 21"), men med den 20" laser 2 jeg havde, tog den alt for mange omdrejninger


  • #9   13. apr 2013 Hvad er det for noget ÆVL med at motoren kan trække en større stigning med hydrofoils monteret , det er 2 hvit forskellige ting du blander sammen der.
    Hvis din motor kavaterer når du drejer er det da sikkert bare fordi du IKKE trimer IND når du drejer og hvis det er en ALU propel du har på ken du også KOPPE den så vil den også holde bedre fast i vandet

    Hydrofoils er til at få båden til at plane hurtigere samt sejle planende med lavere fart ELLER til at få den til at plane med en for lille motor.
    Du vil under INGEN omstændigheder få flere omdrejninger med en hydrofoils.

    Det er jo klart at hvis en 21" passer til din båd så vil en 19 eller 20 være for lille men det har da INTET at gøre med dine hydrofoils.
    Du kan da SAGTENS få din motor til at trække en større propel men ¨så skal du HÆVE motoren og lave et setup der bringer motoren længere bagud men SÅ meget tror jeg nu ikke at ejeren vil gå
    MVH Hasse


  • #10   13. apr 2013 altså læs nu hvad jeg skriver.... har ingen steder skrevet at jeg får flere omdrejninger med hydrofoils på, men eftersom at den planer hurtigere er det stadig muligt at stå på ski med en større skrue monteret. og jeg sejler hurtigere med større skrue og hydrofoils end jeg gør med mindre skrue. du har ret i at topfarten er endnu større hvis jeg piller hydrofoilsne af, men så er det sværere at stå på ski fordi den er længere tid om at komme op.

  • #11   13. apr 2013 Att Steffen
    Jeg håber sgu ikke at du bliver sur men det er ikke korrekt det der
    Hvis du sætter Hydrofoils på så kommer båden hurtigere op af vandet korrekt men hvis du sætter en større propel på så arbejder motoren IKKE mid sine optimale og derfor kommer den til at sejtrække.
    Jeg har en Etec 115 HO som produsenten siger yder 130 hk og jeg bruger en 4 bladet til alm sejlads og en24" 5 bladet High Five hvis jeg skal sejle alene men hvis jeg skal Trække 2 mand op på ski så er jeg nødt til at sætte en en 17" på tommer på for at prestere et ordentligt trækMEEEN jeg forstår godt nok IKKE dette da jeg med den gamla Yamaha ALTID brugte den samme 22" til AL sejlads inclk 2-3 på vandski og hvis jeg gav fuld gas da så brokkedde mine sønner over at jeg var ved at rive armene af dem Så pointen er at den gamle Yamaha trak betydelig hårdere end min nur moderne Evinrude E-Tec men den brugte tilgændgæld også MERE end det dobbelte i benzin så jeg er meget godt tilfreds med at skifte propel efter behov.
    MVH Hasse


  • #12   14. apr 2013 hvor mange tommer går du så ned i stigning når du skifter til hi-five skrue... det er nok bare mig, men jeg gider ikke det der med at skifte skrue så rør det mig knap så meget om det koster 2knob på toppen, vil dog ikke have en skrue hvor den løber over 5500 rpm med fuld gas

  • #13   14. apr 2013 det er en 22" high five men med den går den kun med maks 5500 og motoren yder optimalt 130 hk med 6000

  • #14   14. apr 2013 men når jeg har en 17" på stopper begrænseren ved 63,000 rpm men der kommer FANDME optræk i den ha ha ha


  • #15   14. apr 2013 tror lige du har et nul for meget der hasse...

  • #16   14. apr 2013 Tja, kommaet er nu også forkert

  • #17   14. apr 2013 ha ha ha sorry neb det er da en kommafejl der er til at få øje på thi hi hi
    Jeg mente selfølgelig 6300 omdrejninger
    Jeg ønsker jer alle en god dag
    Hasse


  • #18   13. maj 2013 hej alle
    så har jeg prøvet at sejle med både smart tabs og hydrofoile på sammetide og det skal man ikke gøre ,så begynder den at grave stævnen ned ved højer hastighed.
    men Smart tabs sx har lige den ønsket virkning ,som jeg ønsket, her er et link til youtube hvor i kan se min båd i funktion og hvor jeg testet dem. man er en meget glad mand nu, jubii ...

    http://www.youtube.com/watch?v=30vokJCdzoY
    endnu tak for hælpen .
    knæk og bræk derude
    mvh Erik


  • #19   13. maj 2013 den ligger godt nok fint og roligt i vandet uden at hoppe ret meget. dejligt når det bare spiller

  • #20   13. maj 2013 Smart taps er bare en fed opfindelse

  • #21   6. dec 2017 ATT: Nicokiller
    Når du sejler lige udsyntes jeg at det ser ud som om din båd ikke planer 100% ELLER at snuden på båden skal højere OP for at båden sejler MAX hastighed for man kan jo se at vandsprøjtet kommer foran føresædet og det burde være BAG føresædet ved fuld fart


  • #22   6. dec 2017 Det er 4-5 år siden gammel tråd smiley
    Hvis du ikke har set det.


Kommentér på:
Hydrofoil og Smart Tabs

Annonce