{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.080 visninger | Oprettet:

løfte bagenden {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har lige købt en båd af ukendt mærke 14 fod og med enkeltskrog, nogen mener det er en planende, andre siger det er en deplacement, PAS jeg aner det ikke men mit problem er at den slæber bagenden når den får "fuld" gas(det er en bette 9.9 hk, men der kommer snart en lidt større 15 hk på, regner jeg med).. Og i stedet for at komme en masse vægt op i stævnen tænkte jeg på om smart tabs eller hydrofoil vil kunne løfte enden??

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  løfte bagenden
  • #2   12. jun 2016 jeg har prøvet med flere billeder men den skriver at der opstår en fejl.. prøver igen imorgen:)

• #3   12. jun 2016 jeg tror ikke den er planende ,derfor vil de ekstra kræfter bare skubbe røven nedad. den kommer ikke til at sejle hurtigere end dens længde i meter.

• #4   13. jun 2016 Det er ikke en deplacement, de har spids køl både for og agter, og ligger dybt i vandet, derfra navnet (Fortrænger)

Din er en såkaldt halvplaner, som Jens S skriver, og kan med den rette motor-størrelse, komme til at sejle forholdsmæssigt stærkt, men den vil selvfølgelig aldrig kunne komme op i nærheden af den fart, en helplanende båd har, med samme motorstørrelse, din båd mangler bla. de ribber i bunden, som presser luft ned under båden, og tvinger den til at løfte sig ud af vandet...

Til gengæld er en båd som din, mere økonomisk at sejle i ved en given fart, hvor en helplaner ikke har fart nok til at plane, og derfor vil skovle vand.

• #5   13. jun 2016 mange tak for jeres svar.. jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan ligge billeder ind i kommentar feltet, det irriterer mig lidt, men jeg arbejder videre på det:) okay så det er en halv planende på, så blev jeg lidt klogere på min båd;)👍 men hvis jeg sætter en 15/20 på, vil bagenden så fortsætte med at skovle vand eller burde den komme længere op? eller skal jeg have gang i nogle smart tabs?

• #6   13. jun 2016 mht om motoren sidder for lavt så syntes jeg også det virker sådan men fra toppen af hækken til bund er der 52 cm (20,4") så det skal vel være en langbenet??

• #7   13. jun 2016 nu har jeg lige smidt lidt flere billeder ind i mit fotoalbum, da jrg åbenbart ikke kan gøre det her, hvis I gider at bruge 5min på at kigge dem igennem;)

• #9   13. jun 2016 ja det kan der være noget om, jeg lader denne motor og den næste være i samme højde:) ja det er der, men når vi er to afsted og den ene sætter sig ind i kabinen så sejler den noget hurtigere end hvis vi begge står fremme ved rattet.. så det jeg selv havde forestillet mig var ca 15hk og smart tabs.. er det helt ved siden af?? tak for hjælpen indtil videre...

• #10   13. jun 2016 i stedet for smart tabs så køb en 20hk tror jeg vil passe fint 9.9 til 15 giver ikke synderligt meget effekt.

• #11   14. jun 2016 Fyld en lærredssæk med ca. 30 til 40 kilo sand, den vil virke som om den var langt tungere, netop fordi den kan skubbes helt ud til siderne eller hjørnerne, og den vil heller ikke flytte sig, selv under hård sejlands, og pga. den er blød, gør det ikke ondt af få den over foden smiley

Med den, kan du få de egenskaber frem i båden, som du ønsker, selv om du er alene i den, eller i er flere, og så koster det kun få kroner..

Jeg har selv brugt en sådan sandsæk, med stor succes i flere af mine både, da jeg i sin tid, ejede mindre speedbåde, der altid var meget følsomme angående vægtfordelingen, både sidevers og i længderetningen....

• #12   14. jun 2016 Hvis du nu prøver de hydrofoil.
    Så skal du med sikkerhed nok få den ud af vandet.
    De har rigtig god opdrift, og du får den til planer med meget mindre omdrejninger.

Og så er det en billig måde at løse det problem på smiley

• #13   14. jun 2016 Dog er din motor ikke så stor.
    Men det kan kun gøre underværker med hydrofoil.

• #14   14. jun 2016 mange tak for hjælpen til jer alle:) jeg vil først og fremmest prøve at få fat i en større motor og så må jeg tage den derfra;) takker

Kommentér på:
løfte bagenden

Annonce