Mercury 500, problem med cyl. 4 {{forumTopicSubject}}
Jeg roder med min far's Mercury 500 fra 1970. Der var i starten problemer med at den gik ud når den blev sat gear, derfor besluttede jeg at give den en overhaling. Der er skiftet bensinpumpe, renset og justeret karburatorer, tænding er justeret til 7-9 grader ifølge Seloc manual. Nu kører den når jeg sætter den i gear. I dag købte jeg en kompressions tester,for at checke kompressionen inden jeg afsluttede reparationen, da jeg tog tændrør på cyl 4 af, var den helt rent, ikke belagt med olie/bensin som de tre første tændrør. Jeg tror at den ikke kører på cylinder 4, der er fin gnist på cyl 4 og nye tændrør når jeg tager tændrørshætte af og på, på cyl 4 går den ikke værre/bedre, den lyder lidt "diesel agtigt" i tomgang, men har ikke noget at sammenligne med, så ved ikke hvordan en sund en lyder
Motoren går lidt ujævnt ved 600 omdr. i tomgang. Har prøvet at bytte nr. 3 og 4 tændrør om, uden ændring. Kompressions testen viste:
Cyl 1: 8 bar
Cyl 2: 8,5 bar
Cyl 3: 8 bar
Cyl 4: 7,3 bar
Kan det være pakdåsen i bunden af motoren, ved hovedakslen? Eller andet?
MVH
Henrik
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 4 Svar: 246
okt 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
mvh
Henrik
okt 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
Den trækker fin gnist, på cylinder 4, mere end 20mm fra tændrør til motorstel. Jeg monterede nye tændrør for ca. 5-6 driftstimer siden. Da jeg skulle checke kompression, kunne jeg se at tændrør nr. 4 ikke var "snavset" som de andre tre, men helt rent, jeg tror, at der ikke kommer bensin til cylinder 4.
mvh
Henrik
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
okt 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
Den har 2 karburatorer, jeg har haft dem adskilt og renset, der er skiftet og justeret svømmerventiler og sat nye pakninger i dem. De er justeret i tomgang i fwd gear, med benet i en tønde med vand. Tændrøret i cylinder 4 bliver kun en smule vådt, det bliver ikke "snavset" som de 3 andre.
mvh
Henrik
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
okt 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
Ja, jeg har tændingspistol, mener du at jeg bare skal måle på tændrørskabel til cyl 4, som man normalt går på cyl 1 under tændingsjustering? For at se om der er tænding, med tændrøret monteret, med hætten på?
Den har type II tændingssystem, (Lightning Energizer(ADI)), derfor ingen platiner og kun en fælles tændspole, den har strømfordeler. Alle tændingskabler er ohm'et igennem(måler ca. 2 ohm), strømfordeler og rotor er rengjort og checket. Tændrørs gnist på cyl 4 er i dag blevet checket med gnistgab, den var ok. Ja reed ventilerne sidder på krumtappen.
mvh
Henrik
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
okt 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jul 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 22 Svar: 134
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
okt 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
Mercury 500, problem med cyl. 4