{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.020 visninger | Oprettet:

Vand i gearolie? {{forumTopicSubject}}

Efter at have min mariner marathon 40hk til service for en måned siden, opdagede de at der var vand i gearolien... De tjekkede dog efter utætheder og kunne umiddelbart ikke se nogle.. De sagde at det kunne skyldes båden havde stået i stille i lang tid (har stået i 2 år)

I går skiftede jeg så olien igen, for at se om der var spor af vand i olien... Jeg kunne umiddelbart ikke se noget hvidt eller gråt olie komme ud.. Men gearolien som ved påfyldning var blå gennemsigtig, var nu mørke/army grøn og ikke gennemsigtig... Betyder det noget??

På forhånd tak!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vand i gearolie?
  • #1   10. jul 2011 jeg har brugt quicksilver high performance gear lube, forresten

• #2   10. jul 2011 Oliens farve om den er blå-grøn eller blå fortæller intet om evt. vandindtrængen gearkassen.

Er der vand i gearolien, så skyldes det som ofte en utæt pakdåse eller o-ringstætning. Jeg hælder mest til, at pakdåsen ved propellerakslen er utæt.

Værkstedet har påpeget, at vand i gearolien kan skyldes, at motoren har stået urørt i to år - det er muligt, men kun hvis båden har ligget i vandet og ikke stået på land.

I dit tilfælde ville jeg;

- Aftap gearolien
    - Tryk- og vakuumteste gearkassen
    - Udbedre evt. defekte pakninger, o-ringe, pakdåser mv.
    - Påfylde gearolie
    - Prøvesejle
    - Kontrol af gearolien efter sejlads

• #3   10. jul 2011 hvis der er vand i olien..er du ikke i tvivl ,,det kommer som det første da olien flyder øverst

• #4   10. jul 2011 så der er ingen grund til at køre den til service?

vil være åndssvagt at få skiftet pakninger hvis den er fin nok!

• #5   10. jul 2011 mekanikles-OMC;
    Ja, det er rigtigt. Det fik jeg ikke tilføjet...:):):)

• #6   10. jul 2011 så hvad blev vi/i enige om? smiley

mekaniker eller ej? båden ligger ikke for svej, men bliver taget op efter hver sejltur

• #8   10. jul 2011 Det er rigtig som du skriver Jens S , tarp det det i et glas, sæt den på skrå, lad det stå til dagen efter, så kan du se hvor meget vand der er i, jeg mener at olien kan optage 30% vand.
    Hvis olien skifter farve, er der kommet vand ind.

MVH. Kurt.

• #9   10. jul 2011 det kan være vandrest fra sidst.... smid ny olie på..sejl resten af sæsonen og tap det af igen i et glas

Kommentér på:
Vand i gearolie?

Annonce