{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.828 visninger | Oprettet:

Vand i gearolie? {{forumTopicSubject}}

Efter at have min mariner marathon 40hk til service for en måned siden, opdagede de at der var vand i gearolien... De tjekkede dog efter utætheder og kunne umiddelbart ikke se nogle.. De sagde at det kunne skyldes båden havde stået i stille i lang tid (har stået i 2 år)

I går skiftede jeg så olien igen, for at se om der var spor af vand i olien... Jeg kunne umiddelbart ikke se noget hvidt eller gråt olie komme ud.. Men gearolien som ved påfyldning var blå gennemsigtig, var nu mørke/army grøn og ikke gennemsigtig... Betyder det noget??

På forhånd tak!!

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vand i gearolie?
  • #1   10. jul 2011 jeg har brugt quicksilver high performance gear lube, forresten

• RAMBO
    RAMBO Online Tilmeldt:
    maj 2008

Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
    #2   10. jul 2011 Oliens farve om den er blå-grøn eller blå fortæller intet om evt. vandindtrængen gearkassen.

Er der vand i gearolien, så skyldes det som ofte en utæt pakdåse eller o-ringstætning. Jeg hælder mest til, at pakdåsen ved propellerakslen er utæt.

Værkstedet har påpeget, at vand i gearolien kan skyldes, at motoren har stået urørt i to år - det er muligt, men kun hvis båden har ligget i vandet og ikke stået på land.

I dit tilfælde ville jeg;

- Aftap gearolien
    - Tryk- og vakuumteste gearkassen
    - Udbedre evt. defekte pakninger, o-ringe, pakdåser mv.
    - Påfylde gearolie
    - Prøvesejle
    - Kontrol af gearolien efter sejlads

• #3   10. jul 2011 hvis der er vand i olien..er du ikke i tvivl ,,det kommer som det første da olien flyder øverst

• #4   10. jul 2011 så der er ingen grund til at køre den til service?

vil være åndssvagt at få skiftet pakninger hvis den er fin nok!

• RAMBO
    RAMBO Online Tilmeldt:
    maj 2008

Følgere: 46 Både: 1 Emner: 15 Svar: 2.036
    #5   10. jul 2011 mekanikles-OMC;
    Ja, det er rigtigt. Det fik jeg ikke tilføjet...:):):)

• #6   10. jul 2011 så hvad blev vi/i enige om? smiley

mekaniker eller ej? båden ligger ikke for svej, men bliver taget op efter hver sejltur

• #8   10. jul 2011 Det er rigtig som du skriver Jens S , tarp det det i et glas, sæt den på skrå, lad det stå til dagen efter, så kan du se hvor meget vand der er i, jeg mener at olien kan optage 30% vand.
    Hvis olien skifter farve, er der kommet vand ind.

MVH. Kurt.

• #9   10. jul 2011 det kan være vandrest fra sidst.... smid ny olie på..sejl resten af sæsonen og tap det af igen i et glas

Kommentér på:
Vand i gearolie?

Annonce