Nyt ledningsnet / kredsløb. {{forumTopicSubject}}
Jeg har tænkt mig at trække et nyt ledningsnet i min gamle båd (Ryds camping med en ældre Mariner motor med el-start og et enkelt batteri). Herefter skulle jeg gerne have 4 lanterner, et ekkolod og en lænse - pumpe til at fungere.
Hvilke type / størrelse ledninger skal jeg bruge?
Hvordan skal kredsløbet forbindes?
Jeg har ingen erfaring i el-arbejde, men havde egentlig forstillet mig at "føde – kabelet” skulle monteres på en slags sikringstavle og ledningerne herefter skulle gå fra sikringstavlen til de enkelte enheder. Men hvordan er det nu med plus og minus, hovedafbryder osv. Hvis nogen kunne vejlede mig eller oplyse, hvor jeg evt. kunne læse mig til monteringsvejledning, ville jeg være taknemmelig. Hvis der i øvrigt er hold i sikringstavlen, - hvilken type (gerne vandtæt) skal jeg så investere i?
Mvh. John
maj 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 3 Emner: 17 Svar: 93
(link fjernet)
(link fjernet)
(link fjernet)
Mvh Mads
nov 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 51 Svar: 285
maj 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 3 Emner: 17 Svar: 93
feb 2006
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 7
John
sep 2004
Følger: 1 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 5 Svar: 223
maj 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 3 Emner: 17 Svar: 93
Både ledningsnettet i min bil og båd er som det skal være.
Til hverdag arbejder jeg som flymekaniker, og mange af de ledninger der er brugt i fly, er noget tyndere end ledninger i en bil, og desuden bliver de trukket i afstande af op til 70m, og der virker de ganske udmærket. Et fly kører på 115V/400Hz
sep 2004
Følger: 1 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 5 Svar: 223
maj 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 3 Emner: 17 Svar: 93
Så der er absolut ingen grund til at bruge så tykke ledninger. Kun til motoren da den trækker mange ampere, men der er jo allerede tykke kabler på.
feb 2006
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 7
Tak for de mange fine svar. Jeg har trukket et nyt ledningsnet i min båd i denne weekend. Plus og minus går direkte fra påhængsmotoren til batteriet og herefter til hovedafbryderen. Jeg ved godt, at det er at skyde ”gråspurve med kanoner”, men jeg har trukket 10 kvadrats plus og minus ledninger (fødeledninger) fra min hovedafbryder. Fødeledningerne er så monteret til en el-tavle/række som igen en forbundet med div. installationer, - et vandtæt el-panel med sikringer, hvor en kontakt styrer lanternerne, - en anden kontakt kabinelyset og en tredje kontakt instrumenterne, herudover har jeg monteret et ”cigarettænderstik” som strømudtag, her er sikringen monteret direkte på ledningen. Jeg har monteret en spændingsmåler, så jeg kan iagttage mit strømforbrug. Jeg har endnu ikke monteret en lænse-pumpe. Ledningerne fra el-panelet og ud til de enkelte instrumenter, lanterner, og ”cigarettænderstiket” osv. er så 2,5 kvadrats. Det er selvfølgelig store ledninger, men det hele virker. Alle samlinger er blevet lukket med krympeflex.
Endnu en gang tak for de mange svar.
Som arbejdet skrider frem, melder der sig nye spørgsmål. Min transducer skal hækmonteres og jeg syntes den er meget udsat, da min båd skal bruges som trailerbåd. Transduceren skal i øvrigt monteres tæt ved badestigen, da det er det eneste sted, der er plads Har nogen et forslag til, hvordan man laver et hæve- sænkebeslag til en transducer? Er det i øvrigt korrekt, at transduceren skal monteres i styrbordssiden pga. skruens rotation?
Har nogen erfaring med hæve- sænkebeslag til trollings/ reserve påhængsmotor. Jeg har købt et hæve- sænkebeslag, men syntes beslaget skal placeres meget lavt (tæt på vandlinien) hvis påhængsmotorens kavitationsplade skal flugte med bådens bundprofil?
Er det muligt at forbinde hoved- og reservemotor selvom der er niveauforskel, så jeg styre reservemotoren med rattet?
På forhånd tak, John H.
Nyt ledningsnet / kredsløb.