1.400 visninger
|
Oprettet:
Har man brug for sonar? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg skriver fordi jeg har en Simrad GO5 kortplotter til min 15 fods speedbåd. Jeg har dog købt den uden ekkolod i sin tid, og overvejer nu at tilkøbe den, men kan ikke finde ud af om det er pengene værd.
Jeg bruger min båd til dagsture med venner og familie, og er altså ikke passioneret fisker på nogen måde. Derfor overvejer jeg om det overhovedet er pengene værd at købe en transducer og få et sonar billede. Jeg er meget nysgerrig på jeres erfaringer med sonar, særligt hvis i ikke er fiskere - hvad bruger i den til, hvor ofte, og kunne i forestille jer at være på vandet uden en?
Mange tak for hjælpen!
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 59
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.119
Vanddybde passer ikke altid med den oplyser på søkortet og en sonar transducer er efter min mening en vigtigt redskab. Uden over det er der tidevand , samlet slam eller sten .
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 28 Både: 5 Emner: 20 Svar: 760
Dvs hvis din båd eksempelvis stikker 1 meter, og du som hovedregel aldrig sejler indenfor 2 meterkurven, så vil det være tæt på 100% sikkert at du ikke vil ramme bunden.
sep 2017
Følger: 12 Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 25
Jeg har brugt vores en del og også i kendt farvand hvor forskellen mellem høj/lavvande kan betyde en del hvis vanddybden i forvejen er lav og kan være afgørende.
Primært bruger jeg mine øjne og dømmekraft men hvis eks man sejler en retning hvor tendensen går i retning af mindre vand så retter jeg meget fokus på ekkoloddet og har sat en akustisk grænse på 1,2m.
Alt i alt synes jeg det er et godt supplement til sikker sejllads..."nice to have".
jul 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 39 Både: 5 Emner: 12 Svar: 1.111
Så ved du ca vanddybden der hvor du skal hen af.
Og du ved hvor du kan sejle.
Det ved du ikke med et ekkolod/fishfinder, det viser KUN hvad der sker under båden.
Og den siger ikke hvad der sker 200 meter længere fremme
Om ikke andet så opdager du det for sent med et ekkolod/fishfinder.
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.117
jul 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Har man brug for sonar?