Mercury 18hk {{forumTopicSubject}}
Jeg har den her Mercury 18 hk, og den vil jeg gerne have strøm ud af og gas og gear.'
punkt 1 så kommer der jo vekselstrøm ud af, hvor den svinger mellem 6.5 V og vel en 25 V
Så har jeg læst mig frem til at jeg skal have en ensretter på og en spændingsregulator så den sørger for at den ikke over stiger de ca 14.5 V
Har jeg ret så langt ?
Jeg regner med at købe en anden motor, for hvis jeg skal både have ensretter og spændingsregulator, samt gas og gear kit, så bliver det vidst alt for dyrt.
så er spørgsmålet....
Hvis jeg skal købe en anden motor, kan man så få en hvor der oppe fra motoren kommer jævnstrøm ud og med spændings regulator på ?
Jeg vil gerne finde en 25 hk motor til max 10000kr så jeg er nok nede i en 10-15 år gammel motor.
Hvilken motor køre jævnstrøm ud som ikke er 4 takter og helt nye ??
jan 2008
Følger: 1 Både: 1 Emner: 6 Svar: 22
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Tror dog, at det kan eftermonteres, men kræver indkøb af kabelholdere, arme, led m.m.
Og ja, du har en alm. dynamo-kreds på motoren, som giver veksel-spænding. Og så kræves der en ensretter for at kunne køre det på et batteri, og også gerne et laderelæ.
Så glem at bygge denne motor om til fjernbetjent gas/gear og power ud til et batteri.
Nu ser din båd ikke ud til, at det er en du vil tage ud på længere ture med, over flere dage osv. Men en lille skude til hygge og fiskeri.
Og så kan du jo evt. lave en billig løsning.
1. Gas og gear styrer du stadig nede ved motoren, men laver en styreplads længere fremme, og montere et rat, som så via en billig wirer løsning i begge bådens sider, kan styre skuden der fra. Samt fører du "SLUK" systemet op til rattet, så du hurtig kan stoppe motoren, når du sidder ved rattet.
2. Træk ledninger fra motoren dynamo ud til lanterne ( husk en afbryder imellem), og sæt 24V pærer i lanternerne. Det virker. 12V pærer springer ved fuld gas !!!
Ud over dette, sætter du et lille 40-55Ah bilbatteri i båden, til fishfinder og andet mindre forbrug. Og efter hver tur, lader du batteriet op igen.
jan 2008
Jeg havde næsten regnet ud af det ville være for besværligt at få sat gas & gear på motoren, og ville derfor også skifte motoren ud, gerne med en 25 hk brugt hvor der i forvejen sad gas og gear på.
Jeg har Hele "styrringen" liggende til at lave den så jeg kan have rat styring i og derfor vil jeg også gerne have lavet jævnstrøm på med ladning batteri osv, netop fordi jeg har en autopilot liggende som jo kræver strøm + jeg gerne vil have ekkolod på, samt 12V stik til tlf eller andet..
Derfor ville det hele nok være nemmest at sælge den motor jeg har også købe en anden med gas og gear samt jævnstrøm ud.
Men hvilken motor har fast jævnstrøm ud når vi snakker om 2 takt af ældre årgang ?
jan 2008
Burde den ikke være med dc ud, den er med elstart og derved også kræver et batteri på båden ?
(link fjernet)
aug 2006
Find en motor som er 10-15 år nyere feks.
http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=11928
Og jo, alle med el-start har ladekreds til et batteri. Men der er også mange med håndstart med ladekreds.
aug 2006
jan 2008
Ja men så er det jo bare sådanne en motor jeg skal have, det er jo meget nemmere, og også billigere.
Jeg tror jeg prøver at sætte min til salg nu min far har en nyere 15 hk mercury jeg bare kan sejle med nu, også kan jeg finde en god motor i vinter.
jeg vil gerne have lavet rat styring som på denne (link fjernet)
hvor stor motor kan der side på en båd som min ?
Den er jo utrolig søstærk og glasfiberen er ikke sådanne noget kleint noget.
Jeg havde regnet med 25 hk, men kunne da være lidt sjovere at smide 35-40 på hvis altså det er forsvarligt
aug 2006
Det er jo ikke en speedbåd, men en glasfiberjolle med vindskærm.
Prøv evt. også med en bytte handel hos en forhandler.
Hvad med den 40HK der var til salg her på siden, var det ikke noget ?
jan 2008
Har sat min egen til salg, men ved ikke hvad den kan indebringe, den køre og starter rigtigt godt, og giver massere af kølevand.
Mercury 18hk