1.346 visninger
|
Oprettet:
Ny eller gammel motor {{forumTopicSubject}}
En gang imellem kan man være heldig at finde en ca15-20 hestes motor til 4000kr
hvor sælger siger at den starter hver gang og virker perfekt.
det er jo lækkert
men hvad er den store forskel på sådan en motor der selvfølgelig er gammel kontra en ny motor der koster det femdobbelte?
Antaget at den gamle motor virker hver gang hvad vil de væsentlige forskelle være.
(er helt ny på markedet)
Jeg tænker Larm, benzinforbrug, design?
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 575 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.116
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.382
Ny motor i 20-25k prisklassen=fin firetakter med lavt forbrug og ingen knallertlugt. Vibrerer ikke meget og starter hvergang...ellers ringer du til forhandleren. Det gør du så også når den skal til service ligesom du gør med din nye bil, for det er alt for dyrt ikke at have et stempel i servicehæftet....
Brugt motor i 4-5k klassen: Sandsynligvis 2-takter med stive gummiophæng, bruger mere benzin og lugter dejligt af knallert. Og ligesom din puch maxi eller yamaha 4 gears kan du selv vedligeholde den. Kan både være en velholdt motor med mange timer tilbage eller skrot... det sidste finder du ud af når det er mindst belejliget. Jeg fandt f eks ud af min ikke kunne gå i bakgear på vej ind til kajen på min jomfrutur. Mirakuløst klarede jeg at få den i frigear, hoppe op på træbroen og springe i ved slæbestedet tids nok til at bremse båden inden den løb på land... min kone som var med ombord trode det var sådan man lagde til kaj!
okt 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 7
Det giver stof til eftertanke
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
Ny motor er der garanti på fx Yamaha 3 års garanti .mercury/mariner og evinrude 5 års garanti vel og mærke at de passes med service. (De nævnte mærker var et udpluk ) Vælger man at købe ny motor ved man , hvad man har og kan passe den løbende og sælge igen , hvis behov skulle ændre sig ...
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Emner: 50 Svar: 531
Der er jo mange meninger om det...
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 75 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.382
Problemet med køb af brugte motorer er nok mere katten i sækken... som de fleste af os sikkert har oplevet i højere eller mindre grad er der en sammenhæng mellem pris og kvalitet som man først ser efter købet
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
hvis du kan og vil skrue selv så er brugt fint... mine motorer er fra 89 og 90 og den ene skal jeg have skiftet bøsninger og motorophæng på nu, en operation der ville koste mere end motoren kan sælges for brugt hvis det skulle laves på værksted.
personligt ville jeg kigge efter nogen af de sidste 2 taktere... optimax, hpdi og hvad de ellers hedder. 2takter er væsentligt billigere i service(ingen tandrem osv)
okt 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 7
min plan er at købe en corsiva 475 new age til sommer og der skal jeg have en 15-20 hestes motor til.
Er på SU + fritidsjob lige pt så kan ikke smide 10-15k efter en motor men havde håbet at finde noget til under 5.000kr
skulle jeg vælge en ny motor ville det nok blive over en slags afbetaling over et års tid derimod. men hvis jeg kan nøjes i et halvt års tid ( sæson ) med en gammel så er det jo at fortrække =)
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.150
Der findes også velholdte brugte motorer på markedet som sagtens kan fungere fint og så er man igang ,men man skal se sig for og forlange en god prøvetur på vandet ikke bare i en balje vand, ud på vandet og sejle ca 1/2 times tid, så man se hvad det er man køber ...Er det ikke muligt at få en sejltur skal man ikke købe en ældre motor..
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
okt 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 27 Svar: 272
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 39 Både: 5 Emner: 12 Svar: 1.111
Båd og motor er købt samlet i midt 90ér .
Og der er nu trækkraft i den.
Når man starter den kan man ikke se både i havnen for røg.
Men køre gør den.
Ja så var der en tank benzin på båden der var blandet 2%.
De skal kun bruge 1 % .
Jeg har haft mange 4t Motore.
Både gode og dårlige mærker.
Men en ting slipper man ikke for, det er service eftersyn.
Dog er det billiger på de motore med knast kæde.
Men det koster at have 4t motor frem for en 2T.
Og hvis det ikke må koste penge noget af det.
kan man lige tænke over om det er bådverden man skal være inden i.
For så kan man starte med at have lidt penge til fx motor og slidtage.
Og båd veligeholdelse.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.468
2 gange Yamaha 40 hk 2 cyllindre og 2 gange 70 hk Johnson 3 yllindret og 1 gange Evinrude 60 hk og 1 gange 115 Yamaha v 4 og de startede alle hver gang jeg skulle sejle men jeg vil dog sige at det er vigsigt med et eksterne benzinfilter og en vandudskiller ISÆR på Yamaha 115 V4 da den karburatorer er meget følsomme
de sidste 10 år har jeg haft 2 forskellige 1 stk Evinrude E-Tec 115
og 1 stk Evinrude E-Tec 115 HO og disse to motorer bruger omkring det halve brændstof af hvad Yamaha 115 gjorde men det varer mange år før besparelsen af brændstof har tjent sig ind.
Jeg kunne ALDRIG finde på at købe 4 takt ene og alene af den grund at de er ALT for dyre i service og så er der mere fart med en 2 takter i samme størrelse
Ny eller gammel motor