{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.346 visninger | Oprettet:

Ny eller gammel motor {{forumTopicSubject}}

En gang imellem kan man være heldig at finde en ca15-20 hestes motor til 4000kr
hvor sælger siger at den starter hver gang og virker perfekt.

det er jo lækkert
men hvad er den store forskel på sådan en motor der selvfølgelig er gammel kontra en ny motor der koster det femdobbelte?

Antaget at den gamle motor virker hver gang hvad vil de væsentlige forskelle være.
(er helt ny på markedet)
Jeg tænker Larm, benzinforbrug, design?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny eller gammel motor
  • #1   5. feb 2018 Den store forskel er at en ny starter med 2 års reklamationsret. og en brugt starter fordi sælger siger det, med nul reklamationsret. ( med mindre sælger er et firma der giver garenti på brugt)

  • #2   5. feb 2018 En ny er god for miljøet... derfor skal vi altid købe en ny motor og skrotte den gamle... nej vent, det lyder da underligt? smiley

    Ny motor i 20-25k prisklassen=fin firetakter med lavt forbrug og ingen knallertlugt. Vibrerer ikke meget og starter hvergang...ellers ringer du til forhandleren. Det gør du så også når den skal til service ligesom du gør med din nye bil, for det er alt for dyrt ikke at have et stempel i servicehæftet....

    Brugt motor i 4-5k klassen: Sandsynligvis 2-takter med stive gummiophæng, bruger mere benzin og lugter dejligt af knallert. Og ligesom din puch maxi eller yamaha 4 gears kan du selv vedligeholde den. Kan både være en velholdt motor med mange timer tilbage eller skrot... det sidste finder du ud af når det er mindst belejliget. Jeg fandt f eks ud af min ikke kunne gå i bakgear på vej ind til kajen på min jomfrutur. Mirakuløst klarede jeg at få den i frigear, hoppe op på træbroen og springe i ved slæbestedet tids nok til at bremse båden inden den løb på land... min kone som var med ombord trode det var sådan man lagde til kaj! smiley ... aldrig har en Royal på dåse smagt bedre bagefter


  • #3   5. feb 2018 tak for input og historien hehe smiley
    Det giver stof til eftertanke smiley


  • #4   6. feb 2018 Nye motorer god benzin økonomi og mere støjsvag end de gamle,
    Ny motor er der garanti på fx Yamaha 3 års garanti .mercury/mariner og evinrude 5 års garanti vel og mærke at de passes med service. (De nævnte mærker var et udpluk ) Vælger man at købe ny motor ved man , hvad man har og kan passe den løbende og sælge igen , hvis behov skulle ændre sig ...


  • #5   7. feb 2018 Hej, jeg sejler stadig med 2T , hvis de ellers bliver passet og plejet, kan de holde i mange år, 4T er jo heller ikke problem frit, og er dyrer i service .
    Der er jo mange meninger om det...


  • #6   7. feb 2018 @kurt, helt enig og man skal immervæk sejle meget før den bedre benzin økonomi kan betale merprisen når man sammenligner en brugt 2-takter med en ny 4-takter. Og som jeg forsigtigt forsøgte at påpege ovenfor er det måske ikke altid i miljøets interesse at købe en ny motor og skrotte en gammel.

    Problemet med køb af brugte motorer er nok mere katten i sækken... som de fleste af os sikkert har oplevet i højere eller mindre grad er der en sammenhæng mellem pris og kvalitet som man først ser efter købet


  • #7   7. feb 2018 kommer 100% an på hvordan og hvor meget du sejler... hvis du sejler meget kan det godt svare sig at få en ny 4takter. hvis du har en speedbåd du sejler i 5-10gange på en sommer kan det nok ikke svare sig at montere en ny 200hk kontra en brugt.
    hvis du kan og vil skrue selv så er brugt fint... mine motorer er fra 89 og 90 og den ene skal jeg have skiftet bøsninger og motorophæng på nu, en operation der ville koste mere end motoren kan sælges for brugt hvis det skulle laves på værksted.
    personligt ville jeg kigge efter nogen af de sidste 2 taktere... optimax, hpdi og hvad de ellers hedder. 2takter er væsentligt billigere i service(ingen tandrem osv)


  • #8   7. feb 2018 grunden til mit spørgsmål
    min plan er at købe en corsiva 475 new age til sommer og der skal jeg have en 15-20 hestes motor til.
    Er på SU + fritidsjob lige pt så kan ikke smide 10-15k efter en motor men havde håbet at finde noget til under 5.000kr smiley og så opgradere til en nyere motor senere.

    skulle jeg vælge en ny motor ville det nok blive over en slags afbetaling over et års tid derimod. men hvis jeg kan nøjes i et halvt års tid ( sæson ) med en gammel så er det jo at fortrække =)


  • #9   7. feb 2018 ja, alt skal passes uanset om det er 2 eller 4 takt ,har ellers været rigtig glad for de 4 takterer jeg har haft, men er gået over til 2 takt med indsprøjtning , det er lækkert med den minimale vedligeholdelse og den gode acceleration en 2 takt motor har..
    Der findes også velholdte brugte motorer på markedet som sagtens kan fungere fint og så er man igang ,men man skal se sig for og forlange en god prøvetur på vandet ikke bare i en balje vand, ud på vandet og sejle ca 1/2 times tid, så man se hvad det er man køber ...Er det ikke muligt at få en sejltur skal man ikke købe en ældre motor..


  • #10   7. feb 2018 hvis du køber brugt så få en tur hvor motor bliver brugt... evt lav en kompressionstest

  • #11   12. feb 2018 Jeg har en Yamaha 140HK fra 1990. Jeg har haft den i ni år ingen problemer, starter og sejler perfekt. Kom ikke og sige at en gammel motor ikke kan kører.


  • #12   13. feb 2018 Jeg har næsten lige købet en Bella 490 R, hvor der sidder en Yamaha 60hk 2T.
    Båd og motor er købt samlet i midt 90ér .
    Og der er nu trækkraft i den.
    Når man starter den kan man ikke se både i havnen for røg.
    Men køre gør den.

    Ja så var der en tank benzin på båden der var blandet 2%.
    De skal kun bruge 1 % .


    Jeg har haft mange 4t Motore.
    Både gode og dårlige mærker.
    Men en ting slipper man ikke for, det er service eftersyn.
    Dog er det billiger på de motore med knast kæde.
    Men det koster at have 4t motor frem for en 2T.

    Og hvis det ikke må koste penge noget af det.
    kan man lige tænke over om det er bådverden man skal være inden i.
    For så kan man starte med at have lidt penge til fx motor og slidtage.
    Og båd veligeholdelse.


  • #13   18. feb 2018 Jeg har altid haft 2 akts motorer
    2 gange Yamaha 40 hk 2 cyllindre og 2 gange 70 hk Johnson 3 yllindret og 1 gange Evinrude 60 hk og 1 gange 115 Yamaha v 4 og de startede alle hver gang jeg skulle sejle men jeg vil dog sige at det er vigsigt med et eksterne benzinfilter og en vandudskiller ISÆR på Yamaha 115 V4 da den karburatorer er meget følsomme

    de sidste 10 år har jeg haft 2 forskellige 1 stk Evinrude E-Tec 115
    og 1 stk Evinrude E-Tec 115 HO og disse to motorer bruger omkring det halve brændstof af hvad Yamaha 115 gjorde men det varer mange år før besparelsen af brændstof har tjent sig ind.
    Jeg kunne ALDRIG finde på at købe 4 takt ene og alene af den grund at de er ALT for dyre i service og så er der mere fart med en 2 takter i samme størrelse


Kommentér på:
Ny eller gammel motor

Annonce