{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.131 visninger | Oprettet:

lucas A
lucas A
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 39

speedbåd ligger sig på siden {{forumTopicSubject}}

hej har en 14 fods styrepultbåd med 50 hk og da jeg købte den og fik sat motor på lagde den sig på siden når den kom op og plane, så trimmede jeg motoren op så den trykker bagenden mere ned i vandet det hjalp meget. men den gør det stadigvæk hvis det bare blæser en smule. nogen der ved hvad der kan hjælp? og har tænkt på flaps men tror ikke det vil hjælpe da de hjælper med at løfte bagenden op af vandet, og så er det den vælter?????...

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  speedbåd ligger sig på siden
  • lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#1   4. jun 2014 og er der nogen der har et bud på hvilken båd det er?

profilbillede
  • lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#2   4. jun 2014 .

profilbillede
  • lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#4   4. jun 2014 tager et billede om lidt og har prøvet at justere den lille finne det hjælper ikke smiley og den ligger sig til den side hvor der er mest vægt, og dem jeg købte den af havde også 50 hk på den men det var en nyere motor med auto trim.

• lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#5   4. jun 2014 .

profilbillede
  • lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#6   4. jun 2014 .

profilbillede
  • lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#7   4. jun 2014 .

profilbillede
  • lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#8   4. jun 2014 ..

profilbillede
  • lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#9   4. jun 2014 ,

profilbillede
  • lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#10   4. jun 2014 .

profilbillede
  • lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#12   4. jun 2014 har prøvet havde ingen virkning

• #13   4. jun 2014 På billedet i #5 ser det ud til at motoren er monteret for lavt. Det har jeg også tidligere oplevet vil have en negativ effekt mht. dit problem.
    Finnerne (kavitationspladerne) som hydrofoils er monteret på skal sidde 1-2 ca. over bunden af båden. Synes det ser ud til at de sidder 3-5 cm under bunden - men vinklen kan snyde på billedet.

• lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#15   4. jun 2014 Hvis jeg hæver den mere end 5 cm kan der kun sidde bolte i de øverste huller på motor ophænget

• lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#17   4. jun 2014 Hvad er kavationspladen? smiley

• lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#19   4. jun 2014 Når okay smiley

• #20   5. jun 2014 Se hvordan på billedet..

Dit problem skyldes at motoren løfter din båd så højt, at siderne i bunden, kommer fri at vandet, og derfor ikke giver stabilitet..

Propellens rotations-kræfter, vil også forsøge at krænge båden modsat den retning propellen drejer..

Du skal starte med at montere motoren korrekt, så kavationspladen flugter med bunden, helst ikke over, da det kan give problemer med kølingen under drej, da kølevands-indtagene kan blive blotlagt, og toppen af propelbladende kan også risikere at komme fri af vandet, og derfor fange luft...

profilbillede
  • lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#21   5. jun 2014 Så undersiden af kavationspladen skal flugte bunden af både? Og kan det virkelig gøre det for den er ikke andet end 3 cm under?

• #23   5. jun 2014 Har selv hævet min motor små 2 cm og fik en bedre stabilitet. . Så som Jens S- jens B og brumbass anbefaler kan det sagtens have stor indflydelse på stabiteten på din båd ! ... smiley

• lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#24   5. jun 2014 Okay tak det vil jeg så prøve ??

• lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#25   5. jun 2014 Kan det have noget at gøre med den flade bund? Og er der nogen bud på hvilke mærke båd det er? smiley

• #26   5. jun 2014 Har haft en med samme skrog og også 50 hk. Jeg pillede mine hydrofoils af, så stoppede den med at krænge plus den sejlede stærkere.

• lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#27   5. jun 2014 Har prøvet det gjorde ingen forskel smiley

• René M
    René M Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #28   5. jun 2014 Hej prøv at løfte motoren 5 til 8 cm , det kan også hjælpe at skifte til rustfri stål skrue , det har jeg før haft held med, der skal ikke være meget slid på skruen så bliver krafterne brugt forkert i stedet for aat de bruges til frendrift bliver både vredet til den ene side afhængig hvad vej skruen arbejder .

mvh René

• #29   5. jun 2014 Jeg havde en båd med lignende bund, den gjorde det samme med 35hk.

Det hjalp med foils og at hæve motoren, men helt god blev den aldrig

• #30   6. jun 2014 Kik efter om båden er blød i den ene side af bunden for hvis bunden er blæd vil der komme en bule INDAD når den bliver nelastet og så vil båden krænge.
    MVH Hasse

• lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#31   6. jun 2014 Det er den ikke ??

• #32   6. jun 2014 hmmmm så er det sgu ikke nemt med mindre motoren sidder skævt monteret men jeg vil da lige sige til Brumbass at det der med at sætte kavitationspladen så den flugter med bunden på Speedbåde er noget man gjorde i gamle dage men i dag skal den sidde et par centimeter over bunden men dog ikke så højt at propeller kommer overvandet med mindre det er en overflade propel ( chopper / clever ) men disse propeller er IKKE egnet til denne bådtype da den slet ikke er bygget til den slags høje hastigheder men den burde kunne sejle 30 knob med det rigtige setup men hvis du vil have båden til at sejle hurtigere skal du nok starte med at pille de hydrofoils af og tage problemet derfra

• lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#33   6. jun 2014 Okay tak for hjælpe. Tror jeg vil rode med det i weekenden, og mere fart behøver den ikke:) der er rimelig knald på!

• #34   6. jun 2014 PS sorry Brumbass jeg så ikke lige at båden er fladbundet ???
    så kan det godt være at du har ret i at det vil afhjælpe brugerens problem
    hvis han hæver/ sænker motoren så kavitationspladen flugter med bunden men den skal da under INGEN omstændigheder sidde UNDER bunden
    Min bund er V formet og min kavitationsplade sidder i øjeblikker ca 3-4 cm over bunden men jeg sætter nok en skammel på denne sommer som laver et 10 cm setback på motoren for jeeg har problemer med Chinwalk når farten bliver højere end 43-44 knop

• #35   6. jun 2014 Det er jo nok spildte ord på BalleLars, at forslå, at du prøver Smart tabs, for at afhjælpe dit problem, med generende chinewalking ved topfart, Hasse smiley

• #36   7. jun 2014 Hej Brumbass
    spildte ord på BalleLars ha ha ha ha den var go men om de er spildte ved jeg ikke men jeg da sige at jeg har forsøgt med en hydraulisk elevator til 8.500 og det hjalp IKKE en skid ??
    Jeg fulgte med i den tråd med brugeren det skulle prøve smarttabs men jeg syntres bare ikke rigtigt at man fik noget konkret fra brugeren om hvad resultatet var ??
    ?

• #37   8. jun 2014 Så skulle du prøve at læse tråden igen Hasse, trådstarteren er også blevet en overbevist Smart tabs bruger, og har har oploadet nogle videoer, hvor han viser den meget store forskel på før og efter..

Og du kan også læse i tråden, at han medgiver, at de har givet ham en velsejlende båd, der kommer op at plane på meget kort tid, og stort set uden at løfte snuden, som også var et af hans problemer..

Han har dog lidt problemer med motoren, den tikker i ventilerne, og mangler lidt hypper, men han arbejder på det...

• #38   8. jun 2014 I tråden med Martin B.

http://www.baadgalleri.dk/forum/Teknik/19121-trimflabs_erfaring_

Læs disse indlæg Hasse: Indlæg no: 73 Indlæg no: 79 og Indlæg no: 115

• lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#40   9. jun 2014 Okay tak

• lucas A
    lucas A Tilmeldt:
    jul 2013

#42   10. jun 2014 Når okay