{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.782 visninger | Oprettet:

Troels J
Troels J
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Sødygtighed for lille gummibåd {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

jeg har i et par år haft en lille 9 fods gummibåd (Navigator III 400 fra Harald Nyborg, forbavsende god kvalitet faktisk) som jeg har roet forskellige steder i; Bagsværd sø, Lyngby sø, Furesø, Mølleåen, Københavns Havn.

Det har fungeret rigtigt godt - dog er båden noget vindfølsom, og jeg har et par gange kæmpet lidt med at ro mod vinden når jeg har været på Furesøen. Dog må jeg sige at båden er meget stabil, selv i halvhøje bølger (jeg blev på et tidspunkt overrasket af bovbølgen fra havnebussen i Københavns Havn. Det var noget af en gyngetur, men føltes ikke specielt utrygt).

For nylig har jeg så anskaffet mig en lille totaktsmotor til den. Der er problemet så at jeg ikke må sejle på diverse søer med sådan een, så jeg er nødt til at sejle andre steder. Jeg har kig på Isefjord, men så er det jeg gerne vil høre hvordan det er med vind og vejr samt lidt mere åbent vand.

Jeg har indtil videre undladt at tage ud når vinden har været på mere end 5-6 m/s, og det bør jeg sikkert fortsætte med. Men altså - er der nogen generelle principper for hvor grænserne går for sådan en lille båd, eller gælder det bare om at gå forsigtigt frem, lære bådens grænser (med motor) at kende og holde sig tæt på kysten eller hvordan?

Hvor langt ud bør man sejle i sådan en gummibåd? Nogen erfaringer?

Jeg mener, i princippet kan man jo på en stille dag sejle over Øresund eller ned langs Sjællands og Amagers østkyst, men dels er der skibstrafikken og dels er der risikoen for omslag i vejret. Hvilke grænser ville I anbefale?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sødygtighed for lille gummibåd
  • #1   23. apr 2014 Havde selv en af slagsen for en del år siden. Med 2.5hk 4t. Vi holdt os inde i karrebæk fjord. Ville ikke gå på åbent vand med den

• #2   23. apr 2014 Vedr søer. Så må man gerne bruge elmotor i de fleste søer.. det andet er pga støj og olie foruregning

• Troels J
    Troels J Tilmeldt:
    okt 2013

#3   23. apr 2014 Jeg har læst reglementet for de lokale søer, og det er kun Esrum Sø man må bruge elmotor i. De andre søer i Nordsjælland skal man have særlig tilladelse til at bruge en hvilken som helst motor i.

• #4   23. apr 2014 Altså, jeg har sejlet lillebælt tynd i en gummibåd, på 2.65m, og med en 9.9hk.
    Har aldrig haft problemer, dog blev jeg overrasket en gang, da jeg var et stykke væk fra hjemhavnen, og det blæste op. Turen hjem gik ikke så stærk, men følte slet ikke det var "farligt"
    Jeg vil sige en gummibåd rigtig stabil, og så længe man når det bliver dårligt vejr, sidder i bunden af båden, så skal der dælme meget til før den begynder og te sig underligt, som en almindelig glasfiber jolle.
    kender selvfølgelig ikke lige den model du har.
    men min var en Aquaquick, med træbund, og oppustelig køl.

• #5   23. apr 2014 Jeg ville ikke bruge den ud over hvad den er beregnet til.

ISO 6185 BOAT DESIGN CATEGORY D
    The boat is designed for voyages on small lakes, rivers and canals, where conditions are up to including wind force 4 and significant wave heights up to and including 0,5 m.

(link fjernet)

profilbillede
  • Troels J
    Troels J Tilmeldt:
    okt 2013

#6   23. apr 2014 Det er så lige det. I både Isefjord og Roskilde Fjord sejler folk jævnligt i kano. Min båd er langt mere stabil end en kano, og med motor på har jeg også mere fremdrift til at arbejde mod strøm og vind. Det må vel også betyde at min båd er sikker nok til ihvertfald Roskilde Fjord når vejret er godt, eller?

• #7   24. apr 2014 Området mellem Lynæs og Rørvig kan der godt komme en del store overaskende søer fra kattegat, men du sejler vil ikke andet ind i kanten af fjorden, det er jo ikke en båd man tager ud på de større afstande med, er vil kun til lidt sjov..... Vi har selv en på 2,30 med 2,6 Hk. den leger vi da lidt med, men jeg skal sq ikke ud på dybt vand med den. God vind og sommer, jeg kikker efter dig på Fjorden... smiley

• Troels J
    Troels J Tilmeldt:
    okt 2013

#8   24. apr 2014 Haha, nej og jeg skal ikke nyde noget af at sejle mere end max 1km væk fra land . Selv Furesøen har jeg kun været ude på midten af en dag hvor det var blikstille.

Jeg tror jeg i første omgang vil holde mig tæt på kysten i Roskilde Fjord. God sommer til dig også smiley

• Troels J
    Troels J Tilmeldt:
    okt 2013

#9   26. apr 2014 Opdatering: Jeg var idag ude i på en kort tur i Roskilde Fjord fra Frederiksværk Havn. Der var en lille smule vind med små bølger. Det var til at komme frem, men jeg fik også på fornemmelsen at der ikke skulle meget mere vind til før det ikke var sjovt længere.

Min skrue 'snakker' noget nede i vandet, og så har motoren det med at presse benet ind under båden. Min plan er at justere motoren lidt længere ned, og så kigge på om den mon er korrekt trimmet.

Ellers en sjov tur. Folk på Frederiksværk Havn er hyggelige og hjælpsomme smiley

• #10   26. apr 2014 det der med benet under båden. slipper du ikke for med den båd røven er simpelthen for blød.... jeg skiftede plastic pladen ud med en større rustfri , det hjalp lidt men en gummibåd med fast hæk, er meget bedre

• Troels J
    Troels J Tilmeldt:
    okt 2013

#11   26. apr 2014 Ja, det tænkte jeg nok. Det hjælper dog en del at pumpe efter til det rigtige tryk når båden har været i vandet lidt.

Det kan være jeg skifter den ud med en med fast hæk på et tidspunkt.

• #12   27. apr 2014 Ja Frederiksværk er en hyggelig havn,her holder vi også til, har sejlet der fra jeg var 8 år, så det er et stykke tid, måske vi støder på hinanden ??

Kommentér på:
Sødygtighed for lille gummibåd

Annonce