Sødygtighed for lille gummibåd {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
jeg har i et par år haft en lille 9 fods gummibåd (Navigator III 400 fra Harald Nyborg, forbavsende god kvalitet faktisk) som jeg har roet forskellige steder i; Bagsværd sø, Lyngby sø, Furesø, Mølleåen, Københavns Havn.
Det har fungeret rigtigt godt - dog er båden noget vindfølsom, og jeg har et par gange kæmpet lidt med at ro mod vinden når jeg har været på Furesøen. Dog må jeg sige at båden er meget stabil, selv i halvhøje bølger (jeg blev på et tidspunkt overrasket af bovbølgen fra havnebussen i Københavns Havn. Det var noget af en gyngetur, men føltes ikke specielt utrygt).
For nylig har jeg så anskaffet mig en lille totaktsmotor til den. Der er problemet så at jeg ikke må sejle på diverse søer med sådan een, så jeg er nødt til at sejle andre steder. Jeg har kig på Isefjord, men så er det jeg gerne vil høre hvordan det er med vind og vejr samt lidt mere åbent vand.
Jeg har indtil videre undladt at tage ud når vinden har været på mere end 5-6 m/s, og det bør jeg sikkert fortsætte med. Men altså - er der nogen generelle principper for hvor grænserne går for sådan en lille båd, eller gælder det bare om at gå forsigtigt frem, lære bådens grænser (med motor) at kende og holde sig tæt på kysten eller hvordan?
Hvor langt ud bør man sejle i sådan en gummibåd? Nogen erfaringer?
Jeg mener, i princippet kan man jo på en stille dag sejle over Øresund eller ned langs Sjællands og Amagers østkyst, men dels er der skibstrafikken og dels er der risikoen for omslag i vejret. Hvilke grænser ville I anbefale?
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
nov 2008
okt 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 23 Svar: 148
Har aldrig haft problemer, dog blev jeg overrasket en gang, da jeg var et stykke væk fra hjemhavnen, og det blæste op. Turen hjem gik ikke så stærk, men følte slet ikke det var "farligt"
Jeg vil sige en gummibåd rigtig stabil, og så længe man når det bliver dårligt vejr, sidder i bunden af båden, så skal der dælme meget til før den begynder og te sig underligt, som en almindelig glasfiber jolle.
kender selvfølgelig ikke lige den model du har.
men min var en Aquaquick, med træbund, og oppustelig køl.
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
ISO 6185 BOAT DESIGN CATEGORY D
The boat is designed for voyages on small lakes, rivers and canals, where conditions are up to including wind force 4 and significant wave heights up to and including 0,5 m.
(link fjernet)
okt 2013
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 24 Svar: 137
okt 2013
Jeg tror jeg i første omgang vil holde mig tæt på kysten i Roskilde Fjord. God sommer til dig også
okt 2013
Min skrue 'snakker' noget nede i vandet, og så har motoren det med at presse benet ind under båden. Min plan er at justere motoren lidt længere ned, og så kigge på om den mon er korrekt trimmet.
Ellers en sjov tur. Folk på Frederiksværk Havn er hyggelige og hjælpsomme
nov 2008
okt 2013
Det kan være jeg skifter den ud med en med fast hæk på et tidspunkt.
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 24 Svar: 137
Sødygtighed for lille gummibåd