30. jul 2008 Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 5
Max motor størrelse Selco 13"? {{forumTopicSubject}}
Hej - eller ohøj, hedder det vel på skippersprog...
Mig og min buddy har en Selco 13" med en 40 hk Yamaha motor, som sådan set rykker okay. Meeen, den er nu ikke lige frem nogen fartsynder, hvis I forstår. Vi leger derfor lidt med tanken om en større motor, så den kan kaste os godt rundt i bølgen blå... Jeg kan se, at 40 hk også er et typisk valg for både i pågældende størrelsesorden; men jeg bringer alligevel det klassiske spørgsmål: Hvor stor en motor vil sådan en flok erfarne sømænd som jer mene, at vores lille skude kan klare? Her tænker jeg både kraftforhold og vægt - den ligger jo i forvejen rimelig lavt i vandet, så motoren skal helst ikke være så tung, at bet'pigen kæntrer! Se evt. billeder af vidunderet under min profil for at få et bedre indtryk.
Nå, jeg vil gå til køjs og læse nogle sømandshistorier. Jeg ser frem til flaksepost fra de syv verdenshave inden længe. Søhilsner og kip med træbenet herfra. Vi ses i den bølgende brænding!
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 5
Jeg havde forestillet mig noget i stil med en 80 hk, men det er måske for meget. Kan man mærke nogen tydelig forskel på 40 og 60 hk, spørger jeg så lidt dumt...? Men Jens, hvorfor er powertrim absolut nødvendigt på en 60 hk? Der er ikke powertrim på vores nuværende 40 hk, og det er intet problem. En 60 hk vejer vel ikke så meget mere, eller hvad?
jul 2008
Vi har kigget lidt på den her: http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=6197 bare for sjov. Den er med kort ben, mens vores nuværende vist nok har langt ben. Vil det være et problem? Vores båd ligger jo ret lavt, især bagtil...
jul 2008
Mit egentlige spørgsmål er nu, om vores båd egentlig ville have større gavn af en kortbenet motor? Reglen siger jo, at 15-17 tommer kalder på en kortbenet, men 20-22 tommer skal have en langbenet. Men vores befinder sig jo i mellem de to (dog tættest på kortbenet) - hvad gør en klog?
Max motor størrelse Selco 13"?