9.919 visninger
|
Oprettet:
Traktor til træk af stor båd- lovligt? {{forumTopicSubject}}
..er der nogen der ved om man lovligt må traile en båd på ca 4000kg total, hvis man bruger en traktor ell. til at trække med?
Dette er garanteret ikke lovligt desværre. Men måske med trekant og max 30kmt.?
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=610
sep 2004
Følger: 29 Følgere: 40 Både: 9 Emner: 41 Svar: 472
- men jeg hører gerne andre meninger.
jun 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 2 Emner: 3 Svar: 41
jul 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 8
Dog mener jeg også at kunne huske, at mindst 20% af vogntogets totale vægt skal hvile på de styrende hjul...
Det er godt nok ved at være længe siden man var 16, men er nu alligevel ret sikker...
aug 2004
Følger: 3 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 14
Der er ikke nogen vej uden om.. det er lorte regler men det er ikke noget at gøre ved...
Skive politi kigger den anden vej når der køres den slags kørsel i skive og omegen...
sep 2004
Hvis der skulle være noget om den snak skulle det være fordi man kørte med en traktor der er indregistreret til landbrug, og som kører på afgiftsfrit diesel. Men hvis man som privat person køber en traktor med moms og ærlig diesel mm. så må det sgu da være lovligt?
jul 2005
Der findes 3 forskellige indregistreringer af traktorer.
Model 74: Den "nøgne" traktor. Denne har ingen nummerplade, og må ikke køre på offentlig vej, med mindre der er tale om skolekørsel, altså hvis man er ved at tage kørekort. Denne traktor må altså ikke køre på offentlig vej med en båd på slæb.
Model 75: Også kaldet LSG traktoren. LSG= Landbrug, skovbrug og gartneri: Denne kendes på at den har sort ramme omkring tallene på nummerpladen, ligesom biler altid har rød ramme. Denne traktor må kun anvedes indenfor ovennævnte "virksomheders" momspligtige aktiviteter - Denne må altså ikke køre rundt med eksempelvis en båd...
Model 78: Er ikke helt sikker på at den hedder 78, så ret mig hvis jeg tager fejl...
Denne traktor er registreret til, at må køre med hvad som helst. Det eneste den ikke må bruges til er persontransport! Traktoren kendes ved at have rød ramme omkring tallene på nummerpladen... Traktorer til brug i entreprenørvirksomheder er fx. altid en model 78!
Denne traktor må gerne transporterer en båd på offentlig vej, men traileren der benyttes til dette, skal naturligvis være godkendt til formålet. En for lille trailer må ikke benyttes, selvom den er spændt efter en traktor!
Så tror jeg vi kom igennem alle reglerne....
Håber de kunne bringe svar
sep 2004
jul 2005
sep 2004
Men tak for alle oplysningerne, det er sgu fedt med sådan en side her.
dec 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 17 Svar: 23
Traktor til træk af stor båd- lovligt?